شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#آمریکا

انتخابات پارلمانی لبنان؛ از کشمکش سیاستمداران تا طمع‌ورزی آمریکا و متحدان/ گزارش اختصاصی

انتخابات پارلمانی لبنان؛ از کشمکش سیاستمداران تا طمع‌ورزی آمریکا و متحدان/ گزارش اختصاصی

مسئله قابل توجه درباره لبنان، میزان دخالت در امور انتخابات این کشور و به شکل خاص دخالت آمریکا و کشورهای شورای همکاری است، این در حالی است که برخی تحلیلگران درباره اصل برگزار شدن انتخابات تردید دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم در بیروت، در لبنان تمام گروه‌های سیاسی اعلام می‌کنند که انتخابات پارلمانی پیش رو در مشخص کردن سمت و سوی روند سیاسی و توان آن برای حرکت به سمت اصلاح امور سرنوشت ساز است.

لبنان , حتی بسیاری از کشورهایی که در امور داخلی آن دخالت دارند نیز به این انتخابات دل بسته‌اند، روزی نمی‌گذرد که بیانیه یا اظهار نظری درباره آن مطرح نشود، گویی که لبنان تاکنون در شرایطی سخت تر از آنچه در حال سپری کردن آن است، انتخاباتی را برگزار نکرده است.پارلمان لبنان تصمیم گرفت تا انتخابات به جای آوریل در مارس برگزار شود، امری که سبب شد جریان ملی آزاد از جریان‌های سیاسی نسبت به این امر به شورای قانون اساسی اعتراض کند.

لبنان ,

«آلان عون» از نمایندگان جریان ملی آزاد(به رهبری جبران باسیل) به خبرنگار تسنیم می‌گوید: به طور حتم اعتراض به شورای قانون اساسی برای تاثیرگذاری بر روند انتخابات یا عدم برگزاری آن یا حتی برگزاری آن نبوده بلکه این اعتراض در کل نسبت به تعدیل‌های صورت گرفته در قانون انتخابات بوده است و نه اصل قانون. لبنان امروز نیازمند روندی است که ثبات را به آن بازگردانده و سبب بازگشت اعتماد داخلی و خارجی به این کشور شود، این امر به طور حتم باید از طریق انتخابات پارلمانی انجام شود که بعد از آن هم انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، پس نیازی به مشکل و بحران آفرینی و ایجاد بی ثباتی داخلی بیشتر در صورت لغو یکی از انتخابات اساسی در کشور نیست.

لبنان ,

در چارچوب سخن گفتن درباره انتخابات، گاهی مسئله تمدید دوره ریاست جمهوری و گاهی تمدید پارلمان مطرح می‌شود امری که سبب بروز کشمکش زیادی بین سیاستمداران و اتهام متقابل درباره به تعطیلی کشاندن کشور شده است.

«میخائیل عوض» تحلیلگر سیاسی لبنانی هم خاطر نشان می‌کند: به نظر من ما به سوی انتخابات نخواهیم رفت،روند امور به سمت تمدید پارلمان برای یک سال دیگر خواهد رفت، سنت شرایط و داده‌ها مسئله تمدید دوگانه پارلمان و ریاست جمهوری را حتمی می‌کند، با این فرض که انتخابات در زمانی که پای سازمان‌های مدنی (NGOS) به میان می‌‌آید توهم بزرگی بیش نخواهد بود.

لبنان ,

جامعه مدنی برای سفیر آمریکا توهمی بیش نیست، براساس نظرسنجی‌ها تاکید کرده‌اند تا زمانی که «دروثی شیا» سفیر آمریکا و گروه‌های همسو با آن ، منفعتی در برگزاری انتخابات نداشته باشند و اطمینان حاصل نکنند که نتایج آن به نفع آنهاست و اکثریت‌ها تغییر پیدا نمی‌کنند دست به این کار نخواهند زد.

آنچه قابل توجه است میزان دخالت در امور انتخابات و به شکل خاص دخالت آمریکا و کشورهای شورای همکاری است، این مسئله به ویژه بعد از بحران مربوط به وزیر،ریال قرداحی و پیامدهای پس از آن شدت هم گرفته است.

لبنان ,

«حسن عزالدین»، عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان به تسنیم می‌گوید: در واقع دولت آمریکا به همراه عربستان از طریق ائتلاف با حزب نیروهای لبنانی در داخل لبنان تلاش می‌کنند تا فرصت را مغتنم شمرده و براساس ارزیابی سیاسی خود تصور می‌کنند قادر هستند از طریق انتخابات معادلات پارلمان لبنان را به نفع پروژه خود تغییر دهند.ولی ما بر این باوریم که ارزیابی آنها اشتباه است و تصور نمی‌کنم که معادله موجود حتی اگر تغییری پیدا کند به نفع قدرت‌های داخلی متحد با آمریکا خواهد بود، آنها قادر به تغییر چیزی در معادلات سیاسی موجود در معادلات سیاسی موجود نیستند، زیرا این معادلات براساس تفاهم بین لبنانی‌ها و بر پایه وفاق ملی شکل گرفته است.

لبنان ,

در حالی که لبنان در مشکلات اقتصادی و معیشتی دست و پا می‌زند، سیاستمداران لبنانی بر سر انتخابات با یکدیگر کشمکش دارند، همان انتخاباتی که ناظران بین المللی یا عرب بر آن برای دستیابی به دستاوردی حساب بازمی‌کنند که مزدوران آنها در لبنان در تحقق آن ناتوان بوده‌اند.

انتهای پیام/