شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جشنواره فیلم فجر#فیلم سینمایی

احمدی: حق سینمای کودک نیست که هیچ نماینده‌ای در جشنواره فیلم فجر نداشته باشد

احمدی: حق سینمای کودک نیست که هیچ نماینده‌ای در جشنواره فیلم فجر نداشته باشد

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «میان صخره‌ها» از عدم راهیابی این فیلم به چهلمین جشنواره فیلم فجر گلایه دارد و معتقد است که مسئولین باید از سینمای کودک حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بسیاری از اهالی سینما جشنواره فیلم فجر را بزرگترین ویترین سالانه سینمای ایران می‌دانند و معتقدند که این جشنواره، ظرفیت و امکان منحصری را برای دیده شدن آثار سینمایی میسر می‌سازد. از این‌رو، فراهم شدن امکان حضور در چنین جشنواره‌ای می‌تواند برای هر فیلم و فیلمسازی فرصتی بکر و بی‌بدیل به‌شمار آید.

در این میان‌، تولیدات سینمایی متعلق‌به حوزه کودک و نوجوان نیز نه‌تنها از قاعده مذکور مستثنی نیستند، بلکه نیاز مضاعف و مبرم‌تری به حضور در جشنواره فیلم فجر دارند؛ چراکه گونه کودک و نوجوان نسبت به سایر گونه‌های سینمایی رایج در سینمای ایران، با مهجوریت و مظلومیت بیشتری دست و پنجه نرم می‌کند. در چنین شرایطی، بدیهی است که جشنواره فیلم فجر بتواند بخش مهمی از راه‌حل خروج سینمای کودک از وضعیت مهجورانه و مظلومانه‌ای که با آن روبه‌رو است، به‌شمار آید.

سینما , سینمای ایران , جشنواره فیلم فجر ,

با نگاهی به فهرست آثار راه‌یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر، در‌می‌یابیم که جای خالی آثار سینمایی متعلق به حوزه کودک و نوجوان در میان 22 فیلم راه‌یافته به بخش مسابقه، محسوس است. چه‌اینکه اگر جشنواره فیلم فجر را ویترین سالانه سینمای ایران بدانیم، این حق مسلم سینمای کودک و نوجوان است که بتواند دست‌کم یک نماینده‌ در بزرگترین ویترین سال سینمای ایران داشته باشد.

برای بررسی این مسئله، به سراغ محمد احمدی تهیه‌کننده و فعال سینمای کودک و نوجوان رفتیم و با او در این‌ زمینه هم‌کلام شدیم. اگرچه احمدی در خلال این گفت‌وگو، از مسائل دیگری مانند: وضعیت تهیه‌کنندگی در سینمای ایران، تغییر و تطوراتی که طی سال‌های اخیر در حیطه تهیه‌کنندگی سینما رخ داده است، وضعیت اکران آخرین فیلم خود و... نیز سخن به میان آورد.  

احمدی مهر ماه امسال نیز در کسوت تهیه‌کننده فیلم «میان صخره‌ها» در سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور داشت؛ فیلمی که با اختصاص دو جایزه از جوایز جشنواره سی و چهارم به خود، توانست حضور موفقی را در این جشنواره تجربه کند.

در ادامه، مشروح گفت‌وگوی خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم را با این تهیه‌کننده و فعال سینمای کودک و نوجوان، ازنظر می‌گذرانید:

محمد احمدی در پاسخ به این پرسش که آیا جای خالی فیلم‌هایی با موضوع و مخاطب کودک و نوجوان در چهلمین جشنواره فیلم فجر احساس می‌شود یا خیر، گفت: بدون شک این جای خالی در چهلمین جشنواره فیلم فجر محسوس است. در گذشته روال اینچنین بود که فیلم‌هایی که موفق به کسب عنوان بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم کودک می‌شدند، می‌توانستند بدون ارزیابی هیأت انتخاب به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر راه پیدا کنند. اما از جایی به بعد، این روال حذف شد.

سینما , سینمای ایران , جشنواره فیلم فجر ,

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «میان صخره‌ها»  مطرح کرد: انتظاری که از جشنواره فیلم فجر به‌عنوان یک جشنواره بزرگ ملی می‌رود این است که ژانرهای سینمایی مختلف بتوانند در بستر آن قابلیت ظهور و بروز پیدا کنند. بدون شک، حق سینمای کودک و نوجوان این است که بتواند در بزرگترین رویداد سینمایی کشور، دست‌کم یک نماینده داشته باشد.

وی عنوان کرد: در آیین‌نامه جشنواره فیلم فجر، بندی وجود دارد که می‌گوید فیلم‌هایی که پیش از این در جشنواره های داخلی یا خارجی نمایش پیدا کرده‌اند، نمی‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. تنها جشنواره‌ای که از این قاعده مستثنی شده است، جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان است. بنابراین اگر فیلمی پیش ‌از این در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان حضور یافته باشد، همچنان می‌تواند در جشنواره فیلم فجر نیز شرکت کند. وجود چنین استثنائی در آیین‌نامه جشنواره فیلم فجر، از اهمیت جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حکایت دارد و دبیر جشنواره نیز به این امر واقف است.

سینما , سینمای ایران , جشنواره فیلم فجر ,

احمدی خاطرنشان ساخت: متأسفانه باوجود بند مذکور در آیین‌نامه جشنواره فیلم فجر، مسئولین جشنواره از پذیرش فیلم «میان صخره‌ها» امتناع کردند. اگرچه طبق اظهار آقای بهروز افخمی، فیلم ما از استانداردهای لازم برخوردار بود و موفق به کسب امتیاز لازم از اعضای هیأت انتخاب جشنواره هم شده بود، با‌این‌وجود، مسئولین جشنواره با این بهانه که فیلم، پیش‌ از این در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان نمایش پیدا کرده است، آن را کنار گذاشتند و بدین‌ترتیب، در حق فیلم ما اجحاف شد.

وی در ادامه گفت: پس از این اتفاق، من شخصا به آقای نقا‌ش‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر نامه نوشتم و اعتراض خود را نسبت‌به وضعیت پیش‌آمده برای فیلم «میان صخر‌ه‌ها» اعلام کردم اما متأسفانه به نامه ما نیز ترتیب اثری داده نشد. انتظارمان از مسئولین و مدیران فرهنگی و هنری کشور این است که از سینمای کودک و نوجوان حمایت کنند؛ نه‌اینکه امکان‌ها و فرصت‌های سالانه محدود و معدودی که برای حمایت از این فیلم‌های این حوزه وجود دارد را هم از آنها سلب کنند.

سینما , سینمای ایران , جشنواره فیلم فجر ,

این تهیه‌کننده سینمای کودک و نوجوان یادآور شد: همه می‌دانیم که جشنواره فیلم فجر ویترین تولیدات سالانه سینمای ایران است و حضور در چنین ویترینی می‌تواند برای هر فیلمی یک فرصت بی‌بدیل باشد. حدأقل انتظار ما این بود که با فیلم «میان صخره‌ها» طبق آیین‌نامه جشنواره برخورد شود و فرصت حضور در جشنواره از این فیلم گرفته نشود اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد و با فیلم ما سلیقه‌ای رفتار شد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «لطفا مزاحم نشوید» در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل وضعیت تهیه‌کنندگی در سینمای ایران و توصیف خصوصیاتی که یک‌ تهیه‌کننده کاربلد باید واجد آنها باشد، پرداخت و در این‌ زمینه گفت: به اعتقاد من، تهیه‌کننده باید با تمامی تخصص‌های مرتبط‌به سینما آشنا و از سلیقه و نگاه هنری برخوردار باشد. بعضی از تهیه‌کنندگان به ساخت فیلم‌های مناسب گیشه علاقه‌مندند و برخی نیز دغدغه ساخت فیلم‌های فرهنگی را دارند. این اشکالی ندارد اما در هرصورت، تهیه‌کننده باید به کلیه مهارت‌های تخصصی مورد نیاز برای تولید یک اثر سینمایی اعم‌از: فیلمبرداری، کارگردانی، تدوین و... اشراف داشته باشد تا نهایتا بتواند اثری استاندارد را در معرض دید مخاطبان قرار دهد.

سینما , سینمای ایران , جشنواره فیلم فجر ,

وی ادامه داد: بعضی از تهیه‌کنندگان از دانش و تخصص لازم در حوزه سینما برخوردارند اما متأسفانه برخی از تهیه‌کنندگان فاقد چنین دانش و تخصصی هستند و صرفا به‌منظور کسب سود و انباشت سرمایه به تهیه‌کنندگی روی آورده‌اند. به همین دلیل است که در برخی مواقع شاهد ساخت فیلم‌هایی غیراستاندارد در سینمای ایران هستیم.

احمدی تصریح کرد: طبیعتا عملکرد تهیه‌کننده‌ای که از دانش و تخصص کافی در حوزه سینما برخوردار نباشد، قابل دفاع نخواهد بود و اساسا چنین تهیه‌کنندگانی در بلندمدت قادر به ادامه مسیر نیستند. آنها خیلی زود اعتبار خود را از دست می‌دهند و از سینما حذف می‌شوند. غالب فیلم‌هایی که توسط چنین تهیه‌کنندگانی ساخته می‌شود نیز نه در گیشه موفق‌اند و نه واجد جنبه‌های مثبت فرهنگی و هنری هستند.

این تهیه‌کننده سینما یادآور شد: من عمیقا معتقدم که تهیه‌کنندگان متخصص و مطلع باید در متن ساخت فیلم‌های سینمای ایران قرار داشته باشند. چنین تهیه‌کنندگانی باید ملاحظات محتوایی و ساختاری خود را به کارگردان‌ها منتقل کنند و از ابتدا تا انتها، نظارت و مشارکت مؤثری در روند تولید فیلم داشته باشند.

وی در واکنش‌به این گمانه که برخی از تهیه‌کنندگان سینما کارت تهیه‌کنندگی خود را اجاره می‌دهند یا به هر نحوی آن را در اختیار افراد دیگری قرار می‌دهند تا این افراد بتوانند به‌عنوان تهیه‌کننده در مسند امور قرار بگیرند و شهرتی بر هم بزنند، گفت: من هم چنین چیزی را شنیده‌ام و به‌نظرم کار درستی نیست. فکر می‌کنم به‌ همین دلیل است که شاهد وقوع برخی اتفاقات ناگوار در ساخت بعضی فیلم‌های سینمایی هستیم.

سینما , سینمای ایران , جشنواره فیلم فجر ,

احمدی افزود: بی‌شک مسئولیت هر فیلمی برعهده تهیه‌کننده آن است. اگرچه برخی تهیه‌کنندگان از زیربار این مسئولیت مهم شانه خالی می‌کنند و وظایف مربوط به یک تهیه‌کننده حرفه‌ای را به نحو احسن انجام نمی‌دهند. با این‌وجود، تهیه‌کننده باید نسبت‌به فیلم خود احساس مسئولیت داشته باشد و پای خروجی کارش بایستد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آزمایشگاه» در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای را برای اکران مناسب این فیلم درنظر گرفته است، گفت: باتوجه به اینکه «میان صخره‌ها» فیلمی در حوزه کودک و نوجوان محسوب می‌شود، ما باید با تأمل و صبوری بیشتری برنامه‌ریزی کنیم. در شرایط فعلی به‌دلیل فراگیری ویروس کرونا در کشور، هنوز بسیاری از مدارس به‌طور کامل بازگشایی نشده‌اند. ازآنجاکه مخاطب اصلی فیلم ما را قشر کودک و نوجوان تشکیل می‌دهند، باید منتظر رفع محدودیت‌ها و بازگشایی کامل مدارس باشیم و به امید خدا در زمان و شرایطی مناسب نسبت‌به اکران «میان صخره‌ها» اقدام کنیم.

سینما , سینمای ایران , جشنواره فیلم فجر ,

وی بیان کرد: بعضی از آثار ساخته‌شده در حوزه کودک و نوجوان، کودکان و نوجوانان را بهانه‌ ساخت قرار می‌دهند اما مخاطب اصلی آنها کودکان و نوجوانان نیستند، بلکه بزرگسالان هستند. با این‌وجود، فیلم «میان صخره‌ها» فیلمی خوش‌ساخت است که مختص کودکان و نوجوانان و متناسب با ذائقه و علاقه آنها ساخته شده و تصور می‌کنم که قشر کودک و نوجوان، ارتباط خوبی با فیلم برقرار خواهد کرد. البته اگر والدین هم درکنار کودکانشان به تماشای فیلم بنشینند، قطعا لذت خواهند برد.

احمدی در بخش پایانی سخنانش به پروژه سینمایی بعدی خود اشاره کرد و افزود: برای ساخت فیلم بعد‌یمان که قرار است تهیه‌کنندگی و کارگردانی آن را خود بر عهده داشته باشم در مرحله جذب سرمایه هستیم و امیدوارم بتوانیم تا پایان سال، ساخت این فیلم را کلید بزنیم.

انتهای پیام/