شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#جایگزین#چین#اینستکس#کانال#مالی#می‌شود؟

کانال مالی چین جایگزین اینستکس اروپا می‌شود؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما باید کانال‌های مستقلی برای انجام مبادلات مالی داشته باشیم، کشورهای اروپایی و امریکا ثابت کردند که همیشه از این ابزار مالی غیرسیاسی که قرار است برای تسهیل مبادلات تجاری و اقتصادی استفاده شود، برای اعمال فشارهای سیاسی سوءاستفاده می‌کنند.

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اخباری مبنی بر جایگزین شدن چین با اینستکس اروپا اظهار کرد: کاملا مشخص است که ما باید کانال‌های مستقلی برای انجام مبادلات مالی داشته باشیم، زیرا تاکنون همواره اینگونه بوده که غرب سعی داشته از ابزارهای مالی بر علیه کشور ما استفاده کند.

وی افزود: متاسفانه کشورهای اروپایی و امریکا ثابت کردند که همیشه از این ابزار مالی غیرسیاسی که قرار است برای تسهیل مبادلات تجاری و اقتصادی استفاده شود، برای اعمال فشارهای سیاسی سوءاستفاده می‌کنند و به این وسیله سعی می‌کنند هم کشورها را کنترل کرده و هم اعمال فشار کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: هر قدر این نوع کانال‌ها و ابزارهای مبادلاتی بیشتر شود و هر قدر تعلق کشورهای مستقل از دسترس غرب دورتر باشد به لحاظ منافع اقتصادی مناسب‌تر خواهد بود.

وی تاکید کرد: ابزارهای مبادلاتی مستقل به بازرگانان و تجارت خارجی نیز کمک می‌کند و اگر قرار است مبادلات پایاپای انجام دهیم با ابزارهای مستقل و دور از دسترس راحت‌تر مبادلات بین‌المللی انجام شده و منابع حاصل از صادرات کالا از جمله نفت را به کشور بازمی‌گردانیم.

براساس این گزارش، سامانه اینستکس ابزار ویژهٔ مالی اروپا است که برای تسهیل تجارت پایاپای با ایران حدود سه سال پیش ایجاد شده است. قرار بود که مبالغ ناشی از فروش نفت ایران به یک صندوق وارد شود و خریدهای کالا از سوی ایران با موجودی این صندوق پرداخت شود.

پیش‌تر، علی علیزاده، دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود، در کشورهایی که پول‌های ایران بلوکه شده آمادگی برای آزادسازی وجود دارد اما تحت فشار آمریکا، آنها را نگه داشتند که بعد از توافق آزاد شود.

او تاکید کرده بود، به نظر می‌رسد که با چراغ سبز غربی‌ها، این اتفاق از طریق کانال چین به جای کانال اینستکس اروپا، بدون اینکه رسانه‌‍‌ای شود، در حال انجام شدن است؛ یعنی فروش نفت ایران و بازگشت پول آن به کشور، به راحتی صورت می‌گیرد که می‌توان این حرکت را اقدام مثبتی در راستای انگیزه طرفین برای به نتیجه رساندن مذاکرات دانست.

منبع: ایلنا