شهر خبر

همزمان با تنش ها در اروپا؛

وزرای خارجه پیمان «کواد» با یکدیگر دیدار می کنند

وزرای خارجه پیمان «کواد» با یکدیگر دیدار می کنند

وزیر خارجه استرالیا اعلام کرد که وزرای خارجه پیمان «کواد» قرار است طی هفته های آتی در این کشور با برگزاری نشستی درباره چالش های موجود در منطقه «ایندوپاسیفیک» گفتگو کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دولت استرالیا اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا قرار است در ماه فوریه برای دیدار با همتایان استرالیایی، ژاپنی و هندی خود در جهت گفتگو درباره اوضاع «ایندوپاسیفیک» به استرالیا سفر کند.

«ماریس پین» وزیر خارجه استرالیا ضمن اعلام خبر فوق، تاریخی را برای این دیدار مشخص نکرد، اما در بیانیه‌ای گفت که مشتاقانه منتظر استقبال وزرای خارجه کشورهای یادشده در استرالیا (که عضو پیمان «کواد» (Quad) هستند) در هفته‌های آینده است.

پین دراین باره مدعی شد: ما یک شبکه حیاتی از دموکراسی‌های آزاد (لیبرال) هستیم که برای دادن گزینه‌ها و انتخاب‌های راهبردی به منطقه خود با تمرکز بر گام‌های عملی برای ایجاد انعطاف‌پذیری و حاکمیت همه کشورها همکاری می‌کنند.

وی افزود که دولت «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا، در حال تقویت مشارکت این کشور در منطقه در بحبوحه «رقابت راهبردی، تهدید علیه نظم بین المللی لیبرال و افزایش عدم اطمینان» است.

علت زمانبندی انتخاب شده (فوریه) به این دلیل است که امکان برگزار شدن این نشست به صورت حضوری میسر باشد زیرا رسانه‌ها گزارش داده بودند که وزیر خارجه هند اخیراً به کرونا مبتلا شده است.

قرار است در دیدار چهارجانبه مذکور، گفتگوهای امنیتی بین وزرای خارجه کشورهای آمریکا، استرالیا، ژاپن و هند در مورد به اصلاح چالش‌هایی که چین در برابر آنها قرار داده است بحث شود و این در حالی است که آمریکا اوضاع امنیتی در اروپا را به بهانه اوکراین به شدت متشنج کرده است و تنش‌ها با روسیه بالا گرفته است.

چین پیمان کواد را محکوم کرده و از آن به عنوان ابزاری در دست ایالات متحده در راستای جنگ سرد با پکن یاد کرده است.

آمریکا و متحدانش در راستای سیاست ایندوپاسیفیک سعی دارند تا با به کاری گیری سیاست‌های تفرقه انگیزانه و همچنین با حمایت از جدایی طلبان مناطق مختلف در چین از جمله تایوان، هنگ کنگ و تبت، قدرت روزافزون پکن را مهار نمایند.