مرتضی‌علی عباس‌میرزایی، کارگردان فیلم سینمایی «بیرو» که امسال در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: فیلم سینمایی «بیرو» روایتگر بخشی از زندگی علیرضا بیرانوند، دروازه‌‌بان تیم ملی کشورمان، است. این فیلم از زمانی که بیرانوند برای اولین بار در زمین خاکی تست می‌دهد قصه‌اش را روایت می‌کند. او آن زمان در تیم شاهین خرم‌آباد در پست فوروارد بازی می‌کند که 14 سال بیشتر سن نداشته و قصه تا زمان حضور در تیم ملی با روایت فراز و نشیب‌های زندگی این فوتبالیست ادامه دارد.

عباس‌میرزایی خاطرنشان کرد: تحقیقات ما برای این فیلم 6 ماه به طول انجامید. سید عرفان میرعارفین سرپرست تیم تحقیقات بود. او اهالی فوتبال را به خوبی می‌شناخت و تحقیقات میدانی به بهترین شکل انجام شد. علاوه بر این ما از طریق خانواده، دوستان و اینترنت تحقیقات خود را ادامه دادیم و گزینه نهایی‌مان برای تحقیق خود علیرضا بیرانوند بود. ما با او قرار گذاشتیم و هر آنچه که از تولدش تا امروز به یاد داشت را در اختیار ما قرار داد و پس از تکمیل شدن تحقیقات به سراغ بررسی آن‌ها و در واقع نگارش فیلمنامه رفتیم. طبیعتاً در این مسیر بسیاری از مسائل را کنار گذاشتیم و ماجراهای جذاب و دراماتیک را در فیلمنامه قرار دادیم تا قصه «بیرو» شکل گرفت و فیلمنامه نوشته شد. در مسیر تحقیق مرحوم علی انصاریان، که خود یکی از فوتبالیست‌های قدیمی بود، کمک بسیاری به ما کرد و در واقع هر جا که به بن‌بست می‌رسیدیم از او کمک می‌گرفتیم.

وی افزود: حاصل تحقیقات ما چندین راش تصویری، صوت و چندین صفحه کاغذ بود که همه را مکتوب کردیم و حدود هزار صفحه تحقیقات ما به صورت مکتوب آماده شد، همه این تحقیقات را در اختیار چندین نفر دیگر هم قرار دادیم تا کسانی غیر ما هم تحقیقات را مطالعه کنند و نظر بدهند. در نهایت بخش‌های جذابی که قصد داشتیم در روایت خود از آن‌ها استفاده کنیم فیلمنامه را تشکیل دادند.

این کارگردان در ادامه گفت: دو بخش از زندگی علیرضا بیرانوند بسیار جذاب و دراماتیک هستند. بخش اول به زمان کودکی این شخصیت مربوط می‌شود که این قسمت پتانسیل و گنجایش پرداختن به اندازه یک فیلم سینمایی را ندارد و نهایتاً اثری 40 تا 45 دقیقه‌ای می‌توان از آن ساخت. بخش دوم که به نظر من بی‌نهایت جذاب است به زندگی فوتبالی این شخص برمی‌گردد، از زمانی که بیرانوند در پست فوروارد بازی می‌کرده تا زمانی که جایی تست می‌دهد و زندگی‌اش زیر و رو می‌شود چراکه یک مربی فوتبال به او پیشنهاد می‌دهد که به خاطر قد بلند و جسارتش بهتر است در پست دروازه‌بان بازی کند. در فیلم «بیرو» بیش از هر چیز به این بخش پرداخته شده است.

این کارگردان درباره انتخاب بازیگر فیلم «بیرو» گفت: برای انتخاب بازیگر قریب به 5 هزار نفر برای ما فیلم و عکس فرستادند و 4 ماه این فیلم‌ها و عکس‌ها را بررسی کردیم و تمرکز زیادی برای این بخش به خرج دادیم چراکه اصرار داشتیم بازیگر با افراد واقعی شباهت زیادی داشته باشند. در این فیلم حتی برای شخصیت‌هایی که معروف نیستند هم تلاش کردیم از بازیگران مشابه استفاده کنیم. شخصی که نقش بیرانوند را بازی می‌کند نه تنها تا زمان ساخت این فیلم تجربه بازی نداشته بلکه سینما هم نرفته بود.

عباس‌میرزایی تأکید کرد: ایده ساخت این فیلم متعلق به من نبود و روزبه پیروز، که سرمایه‌گذار کار است، این ایده را مطرح کرد. پیش از این قصد داشتم فیلم دیگری با موضوع یک شخصیت ورزشی دیگر بسازم، یک شخصیت جذاب که قصه عجیبی و جالبی دارد و یک کاراکتر ملی است و کسی درباره آن اطلاع زیادی ندارد اما آقای پیروز به من پیشنهاد داد روی قصه بیرانوند تأمل کنم و بعد از اینکه کمی این سوژه را بررسی کردم به این نتیجه رسیدم می‌توان اثر جذابی از زندگی دروازه‌بان تیم ملی ساخت.

کارگردان فیلم سینمایی «خون خدا» در ادامه درباره ادغام دو جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر گفت: زمانی که جشنواره ملی و بین‌المللی همزمان با هم برگزار می‌شد، فیلم‌های خارجی یا آثاری که در بخش بین‌المللی بودند کمتر از دیگر آثار دیده می‌شدند و معمولاً بلیت برای دیدن این فیلم‌ها زیاد بود و حتی برخی مواقع سالن‌دارها فیلم را رایگان اکران می‌کردند. در زمان جداسازی این بخش رونقی گرفت و فیلم‌های حاضر در این بخش هم دیده شدند. به نظر من اگر این ادغام دوباره شرایط قبل را برای بخش بین‌الملل ایجاد کند نمی‌توان اتفاق مثبتی باشد و جداسازی بهتر بود.

عباس‌میرزایی در پایان درباره حذف بخش نگاه نو از جشنواره فجر اظهار داشت: با حذف بخش نگاه نو کاملاً موافقم. به نظر من سن و سال و حتی تجربه چندان مهم نیست. وقتی یک نفر برای اولین بار یک فیلم سینمایی می‌سازد افراد زیادی در ساخت فیلم با او همکاری کرده‌اند که فیلمساز علاقه دارد بخش‌ها مختلف اثرش مورد ارزیابی قرار بگیرند و در زمان وجود بخش نگاه نو این امکان وجود نداشت. حذف بخش نگاه نو اتفاقاً برای جوانان انگیزه بسیاری می‌سازد چراکه یک جوان وقتی با کارگردانی چون مسعود کیمیایی و رضا میرکریمی در یک رقابت قرار می‌گیرد قطعاً انگیزه زیادی می‌گیرد و در این رقابت است که تجربه بزرگتر به او منتقل می‌شود. با این رقابت فیلمسازان جوان جدی گرفته می‌شوند و این اتفاق کاملاً مثبتی است.

انتهای پیام//