سرهنگ رامین پاشایی رئیس معاونت اجتماعی پلیس فتای ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری برنا، درباره شکایت برخی از معلمان به پلیس فتا، اظهار کرد: حدود ۲ سال است که آموزش از طریق فضای مجازی صورت گرفته و از طریق نرم افزار آموزشی شاد، آموزش انجام می‌شود.

وی گفت: استفاده از این نرم افزار در روزهای اول مشکلات بسیاری را ایجاد کرده بود چراکه نحوه استفاده از آن مشخص نبود، اما هرچه جلوتر رفتیم مشکلات این نرم افزار مشخص و خوشبختانه رفع شد.

پاشایی تصریح کرد: پلیس فتا شکایت‌های متعددی از سوی معلمان و حتی والدین دانش آموزان دریافت کرده بود، معلمان گاهی به دلیل آگاهی کم در استفاده از این نرم افزار و عدم رعایت مسائل امنیتی دچار مشکل شده بودند، این مشکلات را در برخی از موارد دانش آموزان و در موارد دیگر افرادی از بیرون ایجاد می‌کردند‌.

رئیس معاونت اجتماعی پلیس فتای ناجا اضافه کرد: متاسفانه در برخی موارد دانش آموزان برای قدرت نمایی و یا به دلیل رابطه خصمانه‌ای که با معلمشان داشتند، شیطنت‌هایی را انجام می‌دادند‌. به عنوان مثال؛ برخی از دانش آموزان دسترسی غیرمجاز به اکانت کاربری معلم پیدا می‌کردند، به دنبال آن سوالات را وارونه جلوه داده و یا توهین و فحاشی به معلم می‌‌کردند.

وی افزود: در موارد دیگری شاهد لو رفتن سوالات امتحانی بودیم، ترفند هم به این صورت بود که پیامک‌های جعلی برای معلم تحت عنوان به روزرسانی نسخه نرم افزار شاد ارسال می‌شد و گذر واژه را از افراد درخواست می‌کرد و در اختیار قرار دادن گذر واژه نیز همانند در اختیار قرار دادن کلید خانه است.

پاشایی ادامه داد: همچنین گاهی اوقات اکانت دانش آموزان در شاد هک می‌شد و سودجویان اقدام به توهین و فحاشی به معلم توسط اکانت دانش آموز می‌کردند، وقتی بررسی می‌کردیم می‌دیدیم که اکانت دانش آموز هک شده و فحاشی توسط فرد دیگری صورت گرفته است.

رئیس معاونت اجتماعی پلیس فتای ناجا گفت: بیشتر کلیپ‌هایی که از کلاس‌های مجازی در فضای مجازی منتشر شده طنز بوده، به عنوان مثال؛ دانش آموز دختری هنگام ضبط یک کلیپ اقدام فانی را انجام داده بود و این کلیپ به صورت جهانی دیده شده بود به دنبال آن خانواده این دانش آموز از پلیس فتا درخواست پیگیری داشتند.

وی افزود: گاهی صوت معلمان در فضای مجازی پخش می‌شد، معلم در گروهِ دانش آموزان حرفی را زده که نباید بیان می‌کرد و یا دانش آموزان را به دلیل درس نخواندن تهدید کرده بود که با انتشار آن در فضای مجازی جو منفی علیه معلم توسط والدین دانش آموزان و مدیریت مدرسه صورت می‌گرفت و شکایت‌هایی در این زمینه داشتند.

پاشایی اضافه کرد: تمام شکایت‌هایی که از سوی معلمان مطرح شده بود توسط پلیس فتا رسیدگی شد، در پرونده‌هایی که دانش آموز جرمی رو مرتکب شده بود منجر به صدور رای قضایی نشد و با تذکر به دانش آموز موضوع را حل کردیم.

رئیس معاونت اجتماعی پلیس فتای ناجا درباره نحوه شکایت معلمان به پلیس فتا، تصریح کرد: پلیس فتا حساب کاربری در نرم افزار شاد دارد، معلمان و دانش آموزان هر سوالی دارند می‌توانند از طریق این حساب کاربری مطرح کنند. همچنین معلمان در فضای مجازی با هر مشکلی روبه رو شدند فورا پلیس فتا را در جریان قرار دهند و از طریق سایت پلیس فتا و یا شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ موردشان را مطرح کنند.

وی خاطرنشان کرد: به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها توصیه اکید دارم که با پلیس فتا استان خود حتما ارتباط بگیرند تا کارشناسان پلیس فتا کارگاه‌های آموزشی ویژه معلمان و ویژه دانش آموزان در مدارس داشته باشند، چراکه بسیاری از مشکلاتی که در فضای مجازی ایجاد می‌شود با دانش فنی و آگاه از فضای مجازی قابل پیشگیری است‌.

انتهای پیام/