شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#ولیعهد عربستان

باج سعودی‌ها به اسرائیل برای استفاده از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس

باج سعودی‌ها به اسرائیل برای استفاده از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس

ولیعهد عربستان اخیراً در تماسی تلفنی با نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی پیشنهاد استفاده از حریم هوایی عربستان در ازای دسترسی به یک نرم‌افزار جاسوسی را مطرح کرده است.

به گزارش مشرق، گزارشات حاکی از آن است که در زمان حضور بنیامین نتانیاهو در رأس رژیم صهیونیستی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در یک تماس مستقیم تلفنی به وی پیشنهاد داده به ازای استفاده از حریم هوایی سعودی‌ها برای هواپیماهای اسرائیلی، نتانیاهو شخصاً در تمدید مجوز استفاده دولت عربستان از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس متعلق به رژیم صهیونیستی مداخله کند.

در سال ۲۰۱۷ سعودی‌ها به نرم‌افزار پگاسوس دسترسی پیدا کردند اما به خاطر قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی دسترسی آنها به پگاسوس محدود شد.

نرم‌افزار پگاسوس دوباره در سال ۲۰۱۹ و زمانی که نتانیاهو داشت با بحرین و امارات برای عادی‌سازی روابط مذاکره می‌کرد فعال شد و در سپتامبر ۲۰۲۰ توافقی در این زمینه بین عربستان و رژیم صهیونیستی امضا شد.

گفته می‌شود پس از تماس محمد بن‌سلمان نتانیاهو شخصاً به تعلیق دسترسی سعودی‌ها به پگاسوس ورود کرده است.

بن سلمان در ازای دسترسی به این نرم‌افزار جاسوسی موافقت کرده بود تا هواپیماهای اسرائیلی از آسمان عربستان عبور کنند و همین مسئله باعث کمک به توافق اسرائیل با برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در راستای عادی‌سازی روابط شد.

بنا بر گزارش نیویورک تایمز، پس از تماس بن سلمان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به شرکت مالک پگاسوس دستور داد تا دسترسی سعودی‌ها به پگاسوس را مجدداً باز کنند.

منبع: فارس