شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#ماشین سازی#حوزه#تجهیزات#ماشین‌سازی

لزوم تدوین برنامه توسعه ملی برای صنعت ماشین سازی کشور/ فقط ۴۴ درصد ظرفیت ماشین سازی کشور فعال است

لزوم تدوین برنامه توسعه ملی برای صنعت ماشین سازی کشور/ فقط 44 درصد ظرفیت ماشین سازی کشور فعال است

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی با تاکید بر اینکه استفاده از تمام ظرفیت بنگاه‌های تولیدی صنعت ماشین‌سازی حمایت جدی دولت را می‌طلبد، گفت: بنگاه‌های این حوزه با ۴۴ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند.

امیر عباس اختراعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اعلام اینکه در جلسه امروز مقام معظم رهبری با تولیدکنندگان استفاده حداکثری از توان داخل مورد توجه جدی قرار داشت، گفت: در زمینه صنعت ماشین‌سازی ما با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنیم به نحوی که بنگاه‌های این حوزه با 44 درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از تمام ظرفیت بنگاه‌های تولیدی صنعت ماشین‌سازی حمایت جدی دولت را می‌طلبد، گفت: ما نیازمند یک کارگروه ویژه برای فعال‌سازی ظرفیت خالی بنگاه‌های صنعت ماشین‌سازی هستیم. علاوه بر این باید باور و اعتماد استفاده از محصولات ساخت داخل در طرح‌های بزرگ صنعتی مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه در برخی از طرح‌های توسعه‌ای به دلیل حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی تمایل به استفاده از ماشین‌آلات وارداتی با معافیت های گمرکی وجود دارد که این موضوع باید اصلاح بشود.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی، تصریح کرد: براساس محاسبات انجام شده، فروش فعلی بنگاه‌های صنعت ماشین‌سازی کشور 3.2 میلیارد دلار است این در حالیست که متوسط واردات ماشین‌آلات در 3 سال اخیر 8 میلیارد دلار تخمین زده شده است. ما می‌توانیم با فعال‌سازی ظرفیت خالی بنگاه های تولیدی صرفه‌جویی ارزی را انجام و تا حد قابل توجهی نیاز خود به واردات را کاهش دهیم.

اختراعی، گفت: ما برای حمایت از صنعت ماشین‌سازی کشور نیازمند یک برنامه توسعه ملی جدی هستیم به نحوی که در طرح‌های توسعه‌ای استفاده از ماشین‌آلات داخلی اولویت وزارتخانه‌ها قرار گیرد. علاوه بر این باید مشکلات واحدهای تولیدی در تأمین مواد اولیه هم برطرف شود چرا که مواد اولیه داخلی و وارداتی رشد قیمت قابل توجهی دارند و تأمین آنها برای واحدهای تولیدی که با کسری نقدینگی روبه رو هستند با زحمت انجام می شود.

انتهای پیام/