شهرخبر

موزه لوور و خانه حراج ساتبیر طی همکاری سه ساله درباره منشا اثاری که بین سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ وارد گنجینه لوور شدند، تحقیق می‌کنند. این تحقیقات می‌تواند به بازگرداندن این اثار به صاحبان اصلی ان‌ها منجر شود. این همکاری با بخش استرداد خانه حراج ساتبیز مستندنگاری، دیجیتالی‌کردن تصاویر، عکاسی از آثار و مدیریت و سازماندهی سمینارها را هم شامل می‌شود.

هنرام‌روز: دپارتمان استرداد ساتبیز در سال ۱۹۹۷ و‌ یک سال پس از کنفرانس واشنگتن با موضوع غارت آثار توسط نازی‌ها تاسیس شد و این خانه حراج را به اولین حراج بین المللی تبدیل کرد که بخشی را به آن حوزه تحقیقاتی اختصاص دارد. در این بخش سابقه و‌ منشا مالکیت آثاری که برای فروش ارائه شدند بررسی می‌شود. از دیگر وظایف این بخش میانجی‌گری بین فروشندگان و وراث قانونی اثار است. به گفته‌ی خانه‌ی حراج، این بخش به حل مشکلات مربوط به صدها اثر هنری با ارزش نزدیک به ۱ میلیارد دلار کمک کرده است. سخنگوی ساتبیز در ایمیلی به ARTnews گفت که این همکاری اولین مشارکت رسمی خانه حراج با یک موسسه بزرگ هنر  در جهت استرداد است.

در سال ۲۰۲۰ موزه لوور، امانوئل پولاک (مورخ) را مأمور کرد تا برخی از آثار موجود در مجموعه این موزه را که در سال‌های منتهی به جنگ جهانی دوم و در طول آن به دست آمده بودند را بررسی کند. پولاک طی تحقیقاتش موفق به شناسایی ده قطعه شد که از طریق کلکسیونری وارد موزه شدند که در زمان اشغال پاریس به دست نازی‌ها مجبور به فرار از این شهر شده‌بود.

اولین رویدادی که قرار است به عنوان بخشی از برنامه مشترک برگزار شود، نمایش مجموعه‌ای از فیلم‌ها و برگزاری چند سمینار با همین موضوع در موزه لوور است.

قرار است که طی این همکاری منشا حدود ۱۴ هزار اثر واجد شرایط بررسی شوند. این آثاری در لوور یا در مجموعه‌هایی که تحت مدیریت موزه‌های ملی فرانسه اداره می شوند، نگهداری می‌شوند. 

بر اساس قرارداد خانه حراج ساتبیز مسوولیتی در قبال تسهیل بازگرداندن اثار به منشا اصلی ندارد.

منبع: Artnews