شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شاهزاده سعودی#خبرنگار

افشای جاسوسی شاهزاده سعودی از خبرنگار الجریزه

افشای جاسوسی شاهزاده سعودی از خبرنگار الجریزه

یک روزنامه آلمانی جزئیات جدیدی در خصوص جاسوسی از مجری شبکه الجزیره و دست داشتن یک شاهزاده سعودی در آن را فاش کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، منابع رسانه‌ای جزئیات جدیدی درخصوص پرونده جاسوسی «غاده عویس» خبرنگار زن لبنانی و  مجری شبکه الجزیره قطر  با استفاده از برنامه جاسوسی اسرائیلی «پگاسوس» فاش کردند.

القدس العربی به نقل از روزنامه آلمانی دی تسایت نوشت که یک شاهزاده سعودی در جاسوسی از مجری شبکه الجزیره نقش داشته است.

بر اساس گزارش این روزنامه که در 26 ژانویه 2022 منتشر شد، تلفن عویس در 15 آوریل 2020 از طریق پیامی که یک فرد ناشناس در مغرب در واتس اپ ارسال کرده بود، مورد هدف قرار گرفت که منجر به هک شدن تلفن همراه وی شد.

در این گزارش آمده است که هکرها موفق به سرقت حداقل 43.32 مگابایت اطلاعات شخصی تلفن وی شدند که پس از آن عکس‌های شخصی خصوصی عویس در اینترنت و فضای مجازی منتشر شد.

این روزنامه تاکید کرد که توانسته است به مکالمات داخلی شرکت کنندگان در پرونده جاسوسی از غاده عویس، تصاویر، حواله پول‌های رد و بدل شده و بلیط هواپیمای آنها دست یابد و اطلاعات به دست آمده حاکی از دست داشتن یک شاهزاده از خاندان سلطنتی عربستان در این ماجراست. اطلاعات به دست آمده همچنین نشان می‌دهد که هدف از این اقدام تلاش برای ساکت کردن عویس به‌عنوان چهره برجسته شبکه الجزیره قطر  به دلیل انتقاد از  وضعیت حقوق بشری در عربستان سعودی بوده است.

این روزنامه همچنین نوشت که این اطلاعات را از مکالمات تلفنی میان دو زن آمریکایی به دست آورده است که در هک تلفن عویس و جاسوسی از او دست داشته‌اند.

به نوشته این روزنامه، یکی از این دو زن آمریکایی گفته است که در آن شب دو کارمند یک شرکت امنیت سایبری مستقر در امارات به علاوه یکی از افراد نزدیک به «سعود القحطانی» مشاور سابق دربار سعودی و همچنین شاهزاده «سطام بن خالد آل سعود» در شب هک تلفن عویس در هتل مجلل «تاج دبی» حضور داشته‌اند.

روزنامه دی تسایت  گزارش داد که یک زن آمریکایی به نام «شارون کالینز » که در این عملیات شرکت داشت، اعلام کرد که شاهزاده سطام بن خالد کسی بود که این پول را به هک کنندگان گوشی عویس پرداخت کرد.

این رسانه آلمانی فاش کرد که کالینز که در فلوریدا زندگی و به عنوان تحلیلگر در یک شرکت املاک و مستغلات کار می‌کند، او حامی « دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و عربستان سعودی است وپیش از این نیز  به عربستان سفر کرده و با سعود القحطانی ملاقات کرده است.

در ادامه گزارش این روزنامه آلمانی آمده است که آنچه کالینز انتظارش را نداشت این بود که عویس به قوه قضاییه آمریکا شکایت کند، زیرا او از یک شرکت حقوقی در« میامی» برای تشکیل پرونده علیه هک کنندگان استفاده کرد.

روزنامه مذکور فاش کرد که کالینز چندین هفته پیش تلفنی با شاهزاده سطام صحبت کرد تا ناراحتی خود را از شکایت عویس علیه او ابراز کند .وی همچنین  ابراز نگرانی کرد که در صورت محکومیت او، مقامات حضانت فرزندش را از او بگیرند، اما شاهزاده  به وی گفت:« آنها هیچ مدرکی دال بر هک شدن تلفن عویس ندارند».

روزنامه دی تسایت  فاش کرد که رسیدهایی از انتقال ماهانه پول به حساب کالینز در اختیار دارد و این مبالغ در ازای توسعه شبکه‌ای در آمریکا برای معرفی عربستان سعودی به عنوان کشوری دارای چشم انداز در حوزه خلیج فارس و بی‌اعتبار کردن عویس به این زن آمریکایی پرداخت شده است.

غاده عویس اعلام کرده بود  که ژوئن 2020 مشغول صرف شام با همسرش بود که پیامی از همکارش دریافت کرد که از او می‌خواست صفحه توییتری خود را بررسی کند.

در پی انتشار عکسهای شخصی عویس هزاران توییت و پیام دریافت کرد و بسیاری اعتبار او را به عنوان یک روزنامه نگار زیر سوال بردند.

این خبرنگار لبنانی شبکه الجزیره پس از آن اعلام کرد که از محمد بن سلمان و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی  به اتهام هک تلفن همراهش و انتشار تصاویر خصوصی او  به دادگاهی در فلوریدا شکایت کرده است.

یک دادگاه در آمریکا محمد بن سلمان و  محمد بن زاید را در خصوص اتهامات مربوط به آن‌ها در مورد پرونده هک تلفن همراه و انتشار تصاویر خصوصی  غاده عویس احضار کرد.

پیش از این سازمان « سیتیزن لاب» سازمان تحقیقاتی کانادا اعلام کرد که تلفن همراه ده‌ها کارمند شبکه الجزیره از جمله غاده عویس هک شده که این امر توسط حمله سایبری از سوی امارات و عربستان صورت گرفته است.

غاده عویس اعلام کرد که به دلیل انتشار گزارش‌هایی در مورد نقض حقوق بشر در عربستان و امارات، مورد هدف قرار گرفته است.

اخیرا نیز یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی از هک تلفن همراه بیش از 30 روزنامه نگار شبکه الجزیره خبر داد که تنها در سال 2020 بدافزار جاسوسی پگاسوس موفق شده تلفن همراه 34 مجری، خبرنگار و تهیه کننده شبکه الجزیره را هک کند.

با وجود ادعای این گزارش مبنی بر اینکه تنها اطلاعات تلفن همراه 34 تن از کارمندان شبکه الجزیره هک شده به نظر می‌رسد شمار افرادی که توسط این بدافزار مورد تهدید قرار گرفته‌اند، بیشتر بوده است.

پیش از این هم رسوایی‌های بیشتری از اقدامات خرابکارانه نرم افزار پگاسوس در رسانه‌ها منتشر شده بود.

انتهای پیام/