شهر خبر

افزایش ۱۰برابری دریافتی سربازان با هدف تحقق نظام سربازی حرفه‌ای/ عضو کمیسیون تلفیق: پرداخت حقوق نیاز به اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی نیاز است

افزایش 10برابری دریافتی سربازان با هدف تحقق نظام سربازی حرفه‌ای/ عضو کمیسیون تلفیق: پرداخت حقوق نیاز به اعتبار 20 هزار میلیارد تومانی نیاز است

عضو کمیسیون تلفیق گفت: اگر واقعا می خواهیم مشکل جوان‌ها را حل کنیم باید منابع نیروهای مسلح را تقویت کنیم، حقوق سرباز و پشتیبانی را بالا ببریم و در کنار هم این فرایند را اصلاح کنیم.

سید محسن دهنوی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل تغییر حداقل حقوق سربازی گفت: در لایحه‌ای که سال گذشته توسط دولت به مجلس ارائه شد، حقوق سربازی 300 هزار تومان تعیین شده بود.

وی افزود: ما متوسط این رقم را برای سال جاری به یک میلیون و 500 هزار تومان رساندیم و دولت حداقل  یک میلیون و 50 هزار تومان را به سربازان پرداخت کرد. امسال خالصی دریافتی سربازان را حداقل به سه میلیون و 350 هزار تومان رساندیم. این بدین معنا است که این رقم در طول دو سال بیش از ده برابر شده است.

دهنوی در خصوص چرایی افزایش حقوق سربازی گفت: اساسا معتقدیم باید به قانون عمل می‌شد و در این سال‌ها به دلیل محدودیت‌های منابع و کم توجهی به معیشت سربازان به قانون عمل نشده بود.

وی با بیان اینکه در ماده‌ی 49 قانون نظام وظیفه‌ی عمومی، گفته شده که به یک سرباز باید حداقل 60 تا 90 درصد حقوق یک پایور پرداخت شود، گفت: دریافتی یک پایور امسال با مصوبات دولت و مجلس نزدیک به 5میلیون ششصد هزارتومان است و حداقلِ شصت درصد آن، سه میلیون و 400 هزار تومان می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: وقتی بچه‌های مردم را سربازی می‌بریم که اکثرا هم از اقشار ضعیف و متوسط جامعه هستند، باید حقوقشان را پرداخت کنیم. ستاد کل نیروهای مسلح نیز با مجلس همراه است اما منابع کافی را برای این کار در اختیار نداشتند.

وی گفت: دولت نزدیک هشت هزار میلیارد تومان برای حقوق سربازها پیش‌بینی کرده بود که با این افزایشی که صورت گرفت این رقم به تقریبا بیست هزار میلیارد افزایش یافت؛ یعنی باید 12 هزار میلیارد تومان را تامین و به آن هفت هزار میلیارد اضافه کنیم که برای آن پیشنهاد منبع داریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ممکن است برخی بگویند چرا این حجم از افزایش برای حقوق سرباز قائل شدید که در اینجا باید به دو نکته دقت کنند، گفت: یک اینکه سال‌های قبل از این دو سال، ظلم شده بود و به قانون عمل نمی‌شد. در حال حاضر کار عجیب و غریبی نکرده‌ایم و فقط به قانون عمل می‌کنیم. نکته‌ی دوم؛ از طرفی می‌گوییم این افراد باید سربازی بروند و از طرف دیگر برخی انتظار دارند حقوقشان را هم به آنها ندهیم که این موضوع نشدنی است.

وی افزود: در حال حاضر ما بیش از سه میلیون نفر غایب داریم و اگر این افزایش حقوق صورت بگیرد و حقوق خوب پرداخت شود، قطعا در کاهش میزان غیبت افراد نیز تاثیرگذار است. ستاد کل نیروهای مسلح هم این موضوع را قبول دارد.

دهنوی تاکید کرد: نکته‌ی مهم این است که همه‌ اینکارها را انجام دادیم که یک قدم بزرگ به سمت اصلاح فرایند و نظام سربازی برداشته شود. اگر می‌خواهیم به سمت سربازی حرفه‌ای برویم و اینکه نیروهای مسلح به جای سرباز، نیروهای حرفه‌ای استخدام کنند، باید سطح پرداختی سرباز را بالا ببرند و بعد برایشان قابل مقایسه شود.

وی در ادامه گفت: مثلا وقتی یک سرباز متاهل را بیاوریم و به آن پنج میلیون تومان حقوق دهیم و یک نیروی حرفه‌ای و پایور را هم بیاوریم و به آن نیروی حرفه‌ای شش میلیون تومان حقوق دهیم، به این دلیل که نیروی حرفه‌ای تمام وقت کار می‌کند، سه برابر سرباز بازدهی دارد. پس از مدتی نیروهای مسلح به این نتیجه می‌رسند که به جای پرداخت پنج میلیون تومان، شش میلیون حقوق بدهند و در عوض یک نیروی حرفه‌ای استخدام کنند.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح فرایند سربازی برای ما هزینه بر است اما معتقدیم از این طریق به نیروهای مسلح کمک می‌کنیم که خودشان راحت‌تر بتوانند اصلاح فرآیند را انجام دهند و باید بدانیم که اصلاح فرآیند سربازی با تضعیف ارکان نظام و انتقاد به ستاد کل نیروهای مسلح انجام نمی‌شود ما باید در کنار این افراد قرار بگیریم.

وی اظهار کرد: اگر واقعا میخواهیم مشکل جوان‌ها را حل کنیم باید منابع نیروهای مسلح را تقویت کنیم، حقوق سرباز و پشتیبانی را بالا ببریم و در کنار هم این فرایند را اصلاح کنیم.

انتهای پیام/