شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن#اومیکرون

ریسک ابتلا به اومیکرون در واکسن نزده‌ها

۱۴۰۰/۱۱/۱۰ ساعت۰۹:۲۷
ریسک ابتلا به اومیکرون در واکسن نزده‌ها

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا ضمن اشاره به وضعیت این بیماری در کشور، در عین حال درباره تست های تشخیصی این سویه تاکید کرد: منفی کاذب در تست‌های تشخیصی کرونا با سویه اومیکرون حدود ۵۰ درصد است؛ به همین دلیل ما می‌گوییم همه بیمارانی که علائم سرماخوردگی دارند مبتلا به اومیکرون هستند؛ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مسعود مردانی با اشاره به اینکه فعلا بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها عمدتا سرپایی هستند،‌ گفت: این بیماران عمدتا با علائم سرماخوردگی، ضعف،‌ سستی،‌ گلودرد،‌ تهوع و استفراغ به ما مراجعه می‌کنند که این علائم چیزی به جز کرونای امیکرون نیست.

وی با بیان اینکه تعداد مواردی که نیازمند بستری هستند نسبت به سویه دلتا خیلی کمتر است، تصریح کرد: به همین دلیل هنوز هم تخت‌های بیمارستانی چندان اشغال نشده است؛ اگرچه با رسیدن به اوج پیک ششم کرونا موارد بیماری افزایش خواهد یافت و به دنبال آن تعداد بستری و مرگ و میر هم زیاد می‌شود.

او تاکید کرد: متاسفانه عمده کسانی که اولین مبتلایان امیکرون هستند همان کسانی هستند که اصلا واکسن تزریق نکرده‌اند. امیدوارم این افراد درس عبرت گیرند و با پایان دوره بیماری حتما برای تزریق واکسن و یا تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند. از طرفی کسانی هم که بیش از شش ماه از تزریق دز دوم واکسنشان گذشته باشد چون میزان آنتی‌بادی در بدن آنها کاهش یافته است، بیشتر در معرض ابتلا هستند.

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره وضعیت ابتلای کودکان به کرونا،‌ اظهار کرد: موارد ابتلای کودکان هم زیاد است؛ اما به حد خیلی زیادی نرسیده است زیرا هنوز به بالاترین میزان شیوع بیماری در پیک ششم نرسیده‌ایم اما، اکنون بیمارستان‌های اطفال بدون مریض یا مرگ و میر نیستند.

مردانی با بیان اینکه منفی کاذب در تست‌های تشخیصی کرونا با سویه امیکرون حدود ۵۰ درصد است، ادامه داد: به همین دلیل ما می‌گوییم همه بیمارانی که علائم سرماخوردگی دارند مبتلا به امیکرون هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. این افراد باید در خانه بمانند و خود قرنطینگی اختیار کنند که سبب اشاعه بیماری به سایر افراد نشوند. مدت قرنطینه امیکرون کمتر از سویه دلتا و ۵ روز است؛ البته بعد از خروج از منزل تا ۵ روز هم باید با دو ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تردد کنند.

وی افزود: درگیری ریه چندان در مبتلایان امیکرون شایع نیست اما در صورت درگیری ریه، افرادی که درصد اکسیژن خونشان به زیر ۹۲ درصد می‌آید، بیماران زمینه‌ای، افرادی که پیوند عضو داشتند و.... ممکن است به تزریق رمدسیویر نیاز داشته باشند.

این عضو کمیته علمی کرونا با بیان اینکه برقراری محدودیت‌ها هنوز در دستور کار نیست،‌ گفت: توصیه اکید ما این است که محدودیت تجمعات،‌ دورهمی‌ها،‌ سفرهای غیر ضروری برقرار شود. همچنین حفظ فاصله اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک بسیار ضروری است؛ ولی اگر موارد بیماری به حد نگران کننده‌ای برسد، لازم است که لاک داون هم صورت گیرد. اگر حجم ابتلا در مدارس و دانشگاه‌ها افزایش یابد ترجیح می‌دهیم کلاس‌ها به صورت غیرحضوری برگزار شود.

او با تاکید بر این که حمل و نقل عمومی می‌تواند خطرآفرین باشد،‌ بیان کرد: افرادی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند حتما از دو ماسک استفاده کنند و از صحبت کردن غیر ضروری و دست زدن به جاهای مختلف مترو و اتوبوس خودداری کنند. باید به محض پیاده شدن دست خود را با آب و صابون بشویند یا از ژل‌هایی بر پایه الکل استفاده کنند زیرا ضریب ماندگاری امیکرون بر سطوح بیشتر است و باید مراقب ایجاد آلودگی از این شیوه بود. 

منبع: