حسن برزیده، کارگردان سینما و تلویزیون، در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا اظهار داشت: به نظر من متأسفانه برخی مواقع ما با تصمیم‌های غلط دچار عقب‌گرد می‌شویم و در اکثر مواقع نه تنها از تجربه 40 سال برگزاری جشنواره استفاده نکرده‌ایم بلکه با نفی گذشته به دلایل دعواها و اختلاف‌های جناحی تصمیمات اشتباه راه شاهد بودیم.

برزیده تصریح کرد: متأسفانه در بخش‌های مدیریتی کشور ما کسی به این فکر نمی‌کند که چه تصمیمی برای کلیت کشور مناسب است، در سینما هم وضعیت به این شکل است و افراد بیشتر به این نکته توجه دارند که چه تصمیمی برای جبهه و جناح‌شان می‌تواند مفید باشد. به عنوان مثال جشنواره بین‌المللی فیلم فجر پس از چند دوره که به صورت جداگانه برگزار می‌شد توانست به یکی از جشنواره‌های معتبر دنیا تبدیل شود و قطعاً این اتفاق برای سینمای ما بسیار خوشایند بود اما مسئولان جدید بدون در نظر گرفتن این موضوع به دلیل اختلافاتی که با برگزارکنندگان این جشنواره داشتند بخش بین‌المللی را مثل گذشته با بخش ملی ادغام کردند. متأسفانه تصمیمات همواره به همین شکل صورت گرفته و افراد با هدف نفی یکدیگر حتی اتفاقات خوب را هم حذف کرده‌اند و حتی در برخی مواقع به تکرار اتفاقات بد خود اصرار داشته‌اند در حالیکه می‌شد برگزاری این جشنواره را ادامه داد چراکه اتفاق مثبتی برای کلیت سینمای ایران بود.

وی افزود: درخواست من از مدیران جدید سینمای ایران این است که ملی فکر کنند و تصمیمات‌شان را بر این اساس قرار دهند که هر چیز برای فرهنگ و هنر کشورمان مناسب است حفظ و تقویت شود. کشور ما با فرهنگ غنی که دارد مستحق داشتن یک جشنواره معتبر جهانی است و کاش مسئولان امروز سینمای ایران جشنواره جهانی را حفظ می‌کردند. من پیش‌تر نیز این نکته را در مصاحبه‌ای گفته بودم اما متأسفانه آن رسانه مصاحبه من را به نفع عقاید و منافع خود تغییر داده بود.

کارگردان فیلم سینمایی «مزار شریف» درباره دیگر تغییرات جشنواره فیلم فجر گفت: تغییرات جزئی در دوره‌های مختلف جشنواره اتفاقی طبیعی است اما یک کلیت وجود دارد که آن کلیت باید حفظ شود. ایراد چندانی نمی‌توان به این تغییرات وارد دانست اما برخی نکات ریز اما مهم وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. به عنوان مثال در دوره‌هایی از جشنواره در بخش پذیرایی ریخت‌وپاش‌هایی را شاهد بودیم که با توجه به وضعیت اقتصادی کشورمان اصلاً مناسب نبود.

وی افزود: یکی از اتفاقاتی که در همه دوره‌ها شاهد بوده‌ام و اتفاقاً به همین دلیل دو دوره است که به جشنواره نمی‌روم رفتار توهین‌آمیزی است که اصلاً در شأن اهالی فرهنگ و هنر نیست. بارها وارد سالن سینما شده‌ام افراد حاضر صندلی‌ها را برای دوستان و اقوام خودشان اشغال کرده‌اند و امکان پیدا کردن صندلی خالی وجود ندارد. هر سال شاهد یک بی‌نظمی در جشنواره هستیم که بهتر است مسئولان این موضوع را جدی گرفته و جلوی این بی‌نظمی‌ها را بگیرند.

این کارگردان در پایان گفت: هیچ‌گاه جشنواره فیلم فجر به شرایط ایده‌آل نرسیده است و به نظر من همچنان فاصله زیادی تا رسیدن به این نقطه وجود دارد. در این سال‌ها که بخش بین‌المللی به صورت جداگانه برگزار می‌شد اتفاقاً شاهد یک نظم بودیم و اتفاقاً ریخت‌وپاش‌های معمول هم در این جشنواره نبود و فضا هم برای فیلم دیدن به نظر من بسیار مناسب بود. در مدیریت جشنواره هم جمعی از جوانان را به کار گرفته بودند که اتفاقاً تصمیم درستی بود و تا حدی شرایط یک جشنواره استاندارد را شاهد بودیم اما جشنواره ملی به نظر من هیچ‌گاه به شرایط ایده‌آل نرسید.

انتهای پیام //