شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ریزش مو

همه چیز در مورد ریزش مو ی مردان

همه چیز در مورد ریزش مو ی مردان

طاسی با الگوی مردانه، یا آلوپسی آندروژنتیک، ممکن است ناشی از ژنتیک یا عفونت پوست سر یا اختلالات پوستی باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، گزینه های درمانی مختلفی برای کاهش ریزش مو مردان یا تحریک رشد مو وجود دارد. فرد باید با پزشک خود در مورد این درمان ها صحبت کند. تقریبا نیمی از مردان تا سن 50 سالگی ریزش مو را تجربه می کنند. این رقم در بین افراد 70 ساله تا 80 درصد افزایش می یابد.

علل ریزش مو مردان

در حالی که دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد، محتمل ترین علت آن ژنتیک است.

ژنتیک

الگوی طاسی مردانه یک بیماری ارثی و شایع ترین علت طاسی مردانه است. ممکن است از اوایل بلوغ شروع شود. اغلب به تدریج و با الگوهای قابل پیش بینی رخ می دهد و شقیقه ها و قسمت جلویی وسط پوست سر را تحت تأثیر قرار می دهد. اغلب، با یک الگوی موی نعل اسبی مواجه هستیم. سرعت پیش روی، سن بروز و میزان طاسی به ژنتیک فرد بستگی دارد. مردانی که دارای الگوی طاسی مردانه هستند موهای حساس به DHT را به ارث می برند، هورمونی که می تواند طول عمر هر فولیکول مو را کوتاه کند.

عفونت 

انواع مختلف عفونت ها می توانند موجب پوسته پوسته شدن پوست کف سر و ریزش مو شوند.

تغییرات هورمونی

تغییرات و عدم تعادل هورمونی می تواند باعث ریزش موی موقت شود. در مردان، بیماری های غده تیروئید محتمل ترین علت ریزش مو به دلیل تغییرات هورمونی است.

ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند. این حمله باعث ریزش موی ناگهانی و سریع می شود که اغلب لکه های گرد و طاس روی پوست ایجاد می کند.

اختلالات پوستی

بیماری هایی مانند اگزما، درماتیت سبورئیک شدید، پسوریازیس و لوپوس ممکن است منجر به ریزش موی دائمی در نواحی درگیر شوند.

داروها  

مصرف برخی از داروها ممکن است با عارضه جانبی ریزش مو و یا نازک شدن موها همراه باشند.

محرک های طبیعی

استرس، زایمان، تب، جراحی یا آسیب شدید ممکن است منجر به ریزش مو شود. در این موارد اغلب، با اتمام مواجه با محرک، ریزش مو نیز متوقف می شود.

پیشگیری و درمان ریزش مو مردان

در برخی موارد، ممکن است بتوان از ریزش مو مردان جلوگیری کرد. اگرچه به علت زمینه ای آن بستگی دارد. برخی از بهترین روش های پیشگیری شامل پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، استفاده از شانه های دندانه درشت، تغییر داروی مصرفی در صورت امکان و اجتناب از کشیدن یا پیچاندن بیش از حد مو است. برخی از روش هایی که مردان می توانند برای درمان ریزش مو از محصولات بدون نیاز به نسخه پزشک مثل انواعی از مکمل های خوراکی و یا محلول ها و فوم های موضعی استفاده نمایند و یا تحت نظر پزشک از داروهای هورمونی به جهت درمان ریزش مو با الگوی مردانه مصرف کنند.

ماینوکسیدیل

در ابتدا از ماینوکسیدیل برای درمان فشار خون بالا استفاده می شد. پس از آن دریافتند که عارضه جانبی رشد موهای زائد و ناخواسته دارد. این اثر موجب شد تا شرکت های دارویی از شکل موضعی آن برای درمان طاسی مردان استفاده کنند. با این حال مکانیسم اثر ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو به طور دقیق مشخص نیست. به نظر می رسد این دارو فولیکول مو را گشاد می کند که باعث افزایش ضخامت تار مو می شود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که ماینوکسیدیل دوره رشد مو را طولانی‌تر می‌کند که در نتیجه موها بلندتر و تعداد تارهای مو بیشتر می‌شود. این دارو اغلب در افراد زیر 40 سال موثرتر است.
ماینوکسیدیل موضعی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، صرفا برای درمان آلوپسی آندروژنتیک در مردان و زنان تأیید شده است. با این حال، ماینوکسیدیل برای سایر اختلالات مو مانند آلوپسی آره آتا (ریزش مو سکه ای)، آلوپسی اسکار و اختلالات ساقه مو استفاده می شود. شایان ذکر است مصرف ماینوکسیدیل در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.

فیناستراید

درمانی برای طاسی با الگوی مردانه است که در تاج و وسط پوست سر ظاهر می شود. این دارو چندین هشدار در مورد مصرف آن دارد. مصرف این دارو در بزرگسالان و صرفا تحت نظر پزشک معالج مجاز است و از مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی و همچنین کودکان اکیدا می بایست پرهیز شود.

فیناستراید در ابتدا برای درمان سرطان پروستات طراحی شد. این دارو با کاهش میزان هورمونی به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) در پوست سر عمل می کند. به نظر می رسد DHT باعث نازک شدن فولیکول های مو در پوست سر می شود، بنابراین کاهش سطح DHT ممکن است باعث رشد مجدد مو و کاهش ریزش مو مردان شود. برخلاف ماینوکسیدیل (خوراکی)، فیناستراید روی رشد مو در سایر قسمت‌های بدن تأثیری ندارد. فیناستراید در بازار دارویی کشورمان به صورت قرص خوراکی موجود است. برخی از عوارض جانبی فیناستراید شامل اختلال نعوظ، کاهش میل جنسی، کاهش حجم انزال و افسردگی است. نتایج قابل توجه با فیناستراید در درمان ریزش مو با الگوی مردانه معمولا حداقل پس از 3 ماه ظاهر می شود.

عمل جراحی

تنها جراحی موجود برای ریزش مو، کاشت مو است. کاشت مو برای مردان مبتلا به طاسی الگوی مردانه مناسب است. این عمل شامل برداشتن فولیکول های مو از پشت سر، جایی که موها در برابر DHT مقاوم هستند و قرار دادن آنها روی پوست سر است. مانند هر جراحی دیگری، کاشت مو نیز با مشکلاتی همراه است. انجمن جراحان پلاستیک آمریکا بیان می کند که خطرات جراحی کاشت مو شامل خونریزی بیش از حد و زخم های گسترده است.

منبع: پوراطب