شهر خبر

العربی الجدید فاش کرد؛

حضور مستشاران نظامی مصر در یمن/ راز تغییر رویکرد قاهره

حضور مستشاران نظامی مصر در یمن/ راز تغییر رویکرد قاهره

یک رسانه عرب زبان از حضور کارشناسان نظامی مصر در یمن، در روزهای اخیر و در پی حملات انصارالله یمن به ابوظبی و دبی پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، العربی الجدید به نقل از منابع خود با اشاره به تحولات ناگهانی در روند تعامل مصر با اوضاع یمن نوشت: کارشناسان نظامی مصری در روزهای اخیر و در پی حملات انصارالله یمن به ابوظبی و دبی با هدف بررسی طرحهای نیروهای وابسته به ائتلاف عربی و تجدید نظر در آنها وارد یمن و مشخصا جنوب این کشور شده اند.

این منابع افزودند: این گروه از کارشناسان مصری که هفت نفر از کارشناسان نظامی عالی رتبه مصری هستند، هم اکنون در اتاق عملیات میدانی نیروهای «الویه العمالقه»(وابسته به امارات) هستند که اخیرا نبردهای شدیدی علیه حوثی ها در استان شبوه داشتنداین گروه از کارشناسان مصری که هفت نفر از کارشناسان نظامی عالی رتبه مصری هستند، هم اکنون در اتاق عملیات میدانی نیروهای «الویه العمالقه»(وابسته به امارات) هستند که اخیرا نبردهای شدیدی علیه حوثی ها در استان شبوه داشتند.

منابع مذکور یادآور شدند: علی رغم نمادین بودن این اقدام مصر، اما این موضوع حاوی پیام هایی است.

این منابع درباره ماموریت های محوله به این مستشاران و کارشناسان نظامی مصری به العربی الجدید افزودند: از جمله مأموریت های محوله به کارشناسان مصری، تهیه طرح هایی برای توسعه حمله زمینی نیروهای ائتلاف علیه مناطق تحت کنترل انصارالله یمن و همچنین تهیه برنامه های فشرده برای تامین امنیت مناطق حیاتی با هماهنگی فرماندهی ائتلاف تحت رهبری عربستان در ریاض است.

همین منابع در ادامه به العربی الجدید اعلام کردند: تغییر رویکرد جدید مصر در پرتو نزدیکی مصر و عربستان از یک طرف و تلاش ها برای پایان دادن به تنش در روابط مصر و امارات از سوی دیگر صورت می گیرد به طوری که ریاض اواخر سال گذشته میلادی سه میلیارد دلار به منظور کمک به مصر برای اجرای تعهداتش و حمایت از آن در مقابله با بحران اقتصادی در بانک مرکزی مصر سپرده گذاری کرد.

منابع یاد شده همچنین بر آمادگی ائتلاف بانک های کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله دو بانک اماراتی برای اعطای وام به دولت مصر به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار در جریان سفر اخیر السیسی به امارات تاکید کردند و این در حالی بود که طی سال گذشته با خواسته های مکرر قاهره در این زمینه مخالفت کرده بودند.

العربی الجدید در ادامه به تحرکات دیپلماتیک مصر در راستای حمایت از ریاض و ابوظبی با هدف قانع کردن آمریکا به منظور قرار دادن انصارالله یمن در فهرست گروههای تروریستی پرداخته و آورده است: نقش قاهره به این محدود نشده است و مصر رایزنی هایی با کشورهای عضو شورای امنیت برای حمایت امارات با هدف صدور قطعنامه علیه حوثی ها، انجام داده است.

این رسانه در ادامه به سفر سرزده عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به ابوظبی در چهارشنبه گذشته اشاره کرده و اینکه رایزنی هایی با محمد بن زاید داشته است.