شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پاریس#اروپا#فرانسه#تداوم#حضور#نظامی#مالی#مشروط#کرد

تنش با متحد آفریقایی؛

فرانسه تداوم حضور نظامی در مالی را مشروط کرد

فرانسه تداوم حضور نظامی در مالی را مشروط کرد

پاریس در ادامه اختلاف با باماکو، مدعی شد که حاضر نیست هر بهایی را برای ادامه مأموریت نظامی نیروهای ویژه اروپا در کشور مالی، بپردازد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه می گوید کشورهای اروپایی که به زعم او برای مبارزه با تروریسم در کشور مالی نیرو مستقر کرده اند، به دنبال راهی برای ادامه مأموریت خود هستند.

با این حال، او مدعی شد پاریس هر بهایی را برای ادامه حضور در مالی نمی پردازد و محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد.

بعد از وقوع دو کودتا، رابطه دولت نظامی مالی و شرکای اروپایی در آستانه فروپاشی است تا آنجا که روز چهارشنبه دولت «باماکو» از پاریس خواست از مداخله در امور داخلی این کشور که زمانی مستعمره فرانسه بود، بپرهیزد.

دیروز جمعه هم «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که کشورهای اروپایی ظرف دو هفته آینده درباره ادامه ماموریت شان در مالی و منطقه ساحل تصمیم گیری خواهند کرد.

اکنون، پارلی هم مدعی شده که مدیریت مداخله نظامی، اقتصادی و سیاسی در مالی بیش از پیش دشوار شده است. با این حال، او افزود که ۱۵ کشور دخیل در ایجاد نیروی ویژه اروپایی فعلاً موضع واحدی مبنی بر ادامه این مأموریت دارند و باید درباره شرایط جدید مدیریت آن تصمیم بگیرند.

دولت دانمارک هم پنجشنبه گذشته اعلام کرد که پس از درخواست‌های مکرر، یک گروه ۱۰۰ نفره از نظامیان خود را که به تازگی به مالی اعزام شده بودند، از این کشور خارج می‌کند.

چند روز پیش از آن، دولت مالی از دانمارک خواسته بود تا نیروهای خود را از شمال این کشور آفریقایی خارج کند.

سخنگوی دولت مالی اعلام کرده بود که به نظامیان دانمارک اجازه فعالیت به عنوان بخشی از عملیات ضد تروریستی اروپا داده نشده است.

طبق بیانیه دولت مالی، اعزام نظامیان دانمارک بدون موافقت باماکو انجام شد حال آنکه کشورهای اروپایی اصرار می کنند که از قبل این موضوع را هماهنگ کرده بودند.