کاوه سجادی‌حسینی کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر طی 40 سال که برگزار شده توانسته به اعتباری برسد که امروز برای سینماگران ایرانی حضور در این رویداد فرهنگی هنری اتفاق مهمی شده است چرا که همه می‌دانند جشنواره فیلم فجر در موفقیت یک فیلم بسیار تأثیرگذار است.

سجادی‌حسینی خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر یک رویداد بسیار مهم برای سینماگران ایرانی و حتی علاقه‌مندان به سینما است و طی سال‌هایی که برگزار شده توانسته جایگاه خود را پیدا کند. از طرفی این جشنواره یک رویداد هنری صرفاً داخلی نیست و در بخش بین‌الملل هم عملکرد خوبی دارد. به عنوان یک فیلمساز باید بگویم که جشنواره فیلم فجر برای من جشنواره مهمی است و هر گاه فیلمی داشته باشم، حضور در این جشنواره بسیار خوشایند است و فکر می‌کنم دیگر سینماگران نیز همینطور باشند.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر یک سکوی پرتاب برای دیده شدن است و حتی می‌تواند مسیر را برای موفقیت‌های بعدی فیلم هموارتر کند. اگر نگاهی به فیلم‌های موفق جشنواره در دوره‌های مختلف داشته باشیم متوجه می‌شویم که جوایز این جشنواره معمولاً سفارشی نبوده و در اکثر مواقع فیلم‌های منتخب توانسته‌اند در خارج از ایران هم موفق باشند و بعضاً جوایز معتبر بسیاری دریافت کرده‌اند.

کارگردان فیلم سینمایی «بوفالو» تأکید کرد: جشنواره فیلم فجر با همه نگاه‌های ایدئولوژیک موجود توانسته جایگاه خود را پیدا کند و به نظر من هرچقدر حضور سینماگران مستقل در این جشنواره بیشتر باشد وجهه هنری جشنواره بیشتر و در نتیجه معتبرتر خواهد بود. از نظر من یکی از آسیب‌های جدی درباره جشنواره فیلم فجر حضور فیلم‌های غیرجشنواره‌ای است.

وی افزود: هر جشنواره در راستای تقویت اندیشه و فرهنگ برگزار می‌شود و طبیعی است که از فیلم‌های مسئله‌دار با نگاه‌هایی متفاوت و حتی انتقادی حمایت کنند اما در جشنواره فیلم فجر بعضاً شاهد اکران فیلم‌های کمدی بدنه هستیم که صرفاً برای فروش ساخته شده‌اند و دغدغه فرهنگی ندارند و جشنواره با راهیابی این فیلم‌ها به دیده شدنشان کمک می‌کند. حضور اینگونه فیلم‌ها در جشنواره حتی اگر در جهت رونق بخشیدن به این رویداد باشد، به نظر من آسیب‌زننده است. امیدوارم مسئولان جشنواره به این نکته توجه داشته باشند و فقط از فیلم‌های مسئله‌دار و صاحب اندیشه حمایت کنند.

سجادی‌حسینی در پایان درباره تغییرات هر ساله جشنواره فیلم فجر گفت: دبیر حق دارد تغییراتی که مناسب می‌داند را در جشنواره ایجاد کند و این تغییرات برخی مواقع منجر به پویایی و برخی مواقع آسیب‌زننده است. نمی‌توان به طور کل تغییر را اتفاقی غلط و نادرست دانست اما لازم است قبل از هر تغییر بررسی‌های لازم برای رشد جشنواره صورت بگیرد.

انتهای پیام //