شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

پیش بینی های حساس از بورس در هفته جاری

در قالب یک نظرسنجی، پیش‌بینی ۱۰ کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس در هفته پیش رو گردآوری شده است.

در قالب سوالی سه گزینه‌ای از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو که منتهی به چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ است، نظرسنجی صورت گرفت.

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:

روند بازار سرمایه و بازدهی هفتگی شاخص کل بورس در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

۱. مثبت. افزایشی

۲. بدون تغییر چشمگیر (کمتر از ۱ درصد)

۳. منفی. کاهشی

شما می‌توانید نتیجه این نظرسنجی را در نمودار زیر مشاهده کنید.

شاخص-بورس

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است. 

نام کارشناس توضیحات
کورش آسایش گزینه دوم. با وجود تصمیمات مثبتی که اتخاذ شده می‌توان به افزایش تقاضا امیدوار بود، اما همچنان ارزش معاملات پایین است.
فردین آقابزرگی گزینه دوم. به دلیل عدم رفع ابهام در مالیات برخی از محصولات شرکت‌های پتروشیمی و تاثیر آن بر کاهش سود آن‌ها، فضای رکود بر بازار حاکم خواهد بود.
آرتا اسدی گزینه دوم. یک روند ریزشی شدید ایجاد شده است و از سوی دیگر دولت تلاش می‌کند جلوی ریزش بیشتر را بگیرید. به نظر می‌رسد اصلاح رو به اتمام است.
نوید اختری‌زاده گزینه دوم. به سبب پایین بودن ارزش معاملات بازار و ابهام در مذاکرات وین.
امین امیدی گزینه سوم. متاسفانه شاخص کل کانال نزولی را شکسته است و این روند به نظر می‌رسد ادامه‌دار باشد.
محمد خبری‌زاد گزینه اول. اگر مجلس و دولت تصمیمات جدیدی که سودآوری شرکت‌های بورسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد نگیرند، بازار مثبت خواهد بود.
بابک سالاروند گزینه دوم. روند کلی بازار سرمایه با توجه به اینکه به عوامل بنیادی واکنش چندانی نشان نمی‌دهد و خروج نقدینگی را همچنان شاهد هستیم. این روند و رویه کماکان ادامه دارد تا راه‌های برون رفت از این بحران اعمال شود. لذا پیش‌بینی بنده از بازار در هفته آتی بدون تغییر چشمگیر است.
جواد عشقی‌نژاد گزینه اول. با توجه به شرایط اقتصادی و تصمیمات بودجه‌ای و همچنین مذاکرات سیاسی به خصوص برجام، چنانچه نتیجه درستی در این بخش گرفته شود انتظار بازاری مثبت را خواهیم داشت.
حسین مریدسادات گزینه دوم. با توجه به اخبار پیرامون بازار، بسیارى از سهامداران امیدوار به هفته پیش رو هستند و برخى صنایع روز چهارشنبه ورود نقدینگى خوبى داشتند. اما باز هم نکته نگران کننده در بازار، ارزش پایین معاملات است که بر روى تابلو مشهود است و تا زمانى که ارزش معاملات زیر ۵ همت است، نمى‌توان از بازار انتظار صعود داشت.
علی ملک لی گزینه اول. با توجه به رسیدن شاخص به محدوده حمایت تکنیکال و اعلام حمایت دولت از بورس، احتمالا روزهای سبزی پیش رو داشته باشیم.

با توجه به انتخاب ۳۰ درصدی گزینه اول (افزایشی) و ۶۰ درصدی گزینه دوم (بدون تغییر چشمگیر)، به نظر می رسد که شاخص کل بورس طی هفته آینده نوسان محدود و بعضا رو به بالایی را داشته باشد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان