به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا؛ از گذشته های دور تاکنون ایران طبیعتی پهناور و بکر را داشته است. گرچه از صدسال گذشته تاکنون به دلایل مختلف ازجمله جاده کشی های نادرست، قطع درختان، چرای بی رویه دام ها، آتشسوزی ها و ... میزان زیادی از آن از بین رفته است اما هنوز هم شاهد جنگل ها و منابع طبیعی بکر و بی نظیر هستیم.

مدیریت این حجم از منابع طبیعی مسئولیت بسیار سنگینی است. از این رو از سال های 1300 تاکنون چندین وزراتخانه و سازمان برای آن در نظر گرفته شده و بارها قوانین مختلفی درخصوص آن وضع و تدوین شده است تا شاهد حفاظت و نگهداری صحیحی از طبیعت کم نظیر ایران باشند.

درخصوص نگهداری و حفاظت از جنگل ها در سال 1366 عنوان سرجنگلداری کل در استان‌ها به اداره کل منابع طبیعی تغییر یافت.

بدین ترتیب سازمان جنگل‌ها و مراتع در زیر مجموعه وزارت جهاد سازندگی قرار گرفت. این سازمان دارای شخصیت حقوقی و ذیحسابی مستقل و رئیس سازمان سمت معاونت وزارت جهاد سازندگی را دارا بود.

در سال 1379 وزارتخانه‌های جهاد سازندگی و کشاورزی ادغام و وزارت جهاد کشاورزی را تشکیل دادند. بدین ترتیب رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور سمت معاون وزیر جهاد کشاورزی را عهده‌دار شد.

برای حفاظت و بهره برداری از منابع محیط زیست برای نسل های آینده از سال 1307 کانون شکار تاسیس شد، بعد از آن به علت وجود ضعف های متعدد سازمان شکاربانی و نظارت بر صید تشکیل شد.

در سال 1350  قانون تجدید تشکیلات و تعیین وظایف سازمانهای وزارت کشاورزی و منابع طبیعی به تصویب رسید که در ماده 4 این قانون بیان میدارد از تاریخ تصویب این قانون نام سازمان شکاربانی و نظارت برصید به سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین نام شورای عالی سازمان مزبور به شورای عالی حفاظت محیط زیست تبدیل می شود.

سازمان حفاظت از محیط زیست طبق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور حفاظت از محیط زیست و تضمین بهره مندی صحیح و مستمر از محیط زیست به نحوی که ضمن حفظ تعادل مناسبات زیستی موجبات توسعه پایدار و بهبود، رشد و اعتلای کیفی انسان ها فراهم آید درحال فعالیت است.

سازمان حفاظت از محیط زیست وظیفه حفظ و نگهداری از منبع را به عهده دارد این در حالیست که هیچ نهاد بالادستی بر این حفاظت ها نظارتی ندارد.

اکنون بعد از 40 سال زمزمه هایی از ادغام دو سازمان محیط زیست و سازمان مراتع و جنگل ها به گوش می رسد و در این راستا علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و رئیس دفتر رئیس جمهور خطاب به رئیس جمهور نامه ای نوشتند.

در این خصوص سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا، درباره ادغام سازمان محیط زیست با سازمان مراتع و جنگل‌ها، اظهار کرد: برای اولین بار این را اعلام می‌کنم، بنده مخالف ادغام سازمان محیط زیست با سازمان مراتع و جنگل‌ها هستم.

وی با اشاره به اینکه «حفاظت» در سازمان جنگل‌‌ها با سازمان محیط زیست متفاوت است، ادامه داد: سازمان جنگل‌ها در کنار وظیفه حفاظتی امکان بهره‌برداری نیز دارد اما وظایف اصیل سازمان محیط زیست فقط حفاظت است که با یکدیگر تفاوت دارند.

رفیعی بیان کرد: سازمان محیط زیست طبق قانون نمی‌تواند سازمان بهره‌برداری باشد. ما دو قانون دائمی داریم و قانون حفاظت و به‌سازی محیط زیست به صراحت به وظیفه سازمان محیط زیست اشاره کرده است.

ادغام سازمان ها با وظایف خطیر نیازمند برنامه ریزی دقیق و شرح وظایف به صورت جزئی است تا کنون در این خصوص از سمت سازمان حفاظت از محیط زیست برنامه ای ارائه نشده است.

وحید نوروزی کارشناس محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار محیطزیست خبرگزاری برنا اظهار کرد: ادغام سازمان مراتع و جنگل ها و سازمان حفاظت از محیط زیست بدون توجه به عواقب و عدم توجه به توانایی ها و قدرت این دو سازمان کار عجله ای و اشتباه است. 

وی با اشاره به وظایف هر یک از این سازمان ها تشریح کرد: حفاظت از جنگل ها و حفاظت از حیات وحش جزو وظایف مهم هریک از این سازمان هاست اما هر دو آن ها در انجام وظایف خود چندان موفق عمل نکردند. حال باتوجه به وضعیت بودجه ای که هردوی آنان دارند در یکدیگر ادغام شوند و سازمان بزرگتر و سنگین تری ایجاد کنیم. یقینا در انجام وظایف خود دچار چالش خواهند شد.

نوروزی با تاکید به اینکه باید به سمت چابک تر شدن نهاد های مربوط رفت بیان کرد: سیستم های دولتی در کشور ما از سال های گذشته علاقمند به بزرگ تر شدن و افزایش وظایف خود هستند این درحالیست که بزرگ شدن این سازمان برای محیط زیست و منابع طبیعی سم مطلق است.

کارشناس محیط زیست ادامه داد: زمانی این امر مطلوب برشمرده می شود که طراحی شرح وظایف به تفکیک انجام شود همچنین کارشناسی های لازم صورت بگیرد تا بتوان اظهار نظر منطقی کرد. اما فی البداهه معتقدم سنگین تر شدن یک سازمان کار درستی نیست.

وی با اشاره به سمت قبلی علی سلاجقه خاطرنشان کرد: رئیس کنونی سازمان محیط زیست، مسئولیت ریاست سابق سازمان مراتع و جنگل ها را به عهده داشت وادغام این دوسازمان نظر شخص ایشان است و نباید برای منابع طبیعی کشور نظر شخصی ایشان مد نظر قرار گیرد.

نوروزی در پایان تصریح کرد: برای ادغام این دو سازمان حداقل باید برنامه 5 ساله در نظر گرفته شود.

برای تصمیمات بزرگ باید برنامه ریزی های بزرگ را تهیه و تدوین کرد و نقاط ضعف و قوت آن را برای پیشبرد اهداف منابع طبیعی کشور در نظر گرفت.

انتهای پیام/