شهر خبر

تحلیل تکنیکال 3 صنعت داغ هفته گذشته / شیمیایی، خودرویی و فلزات اساسی

بورسان : شاخص کل بورس در هفته گذشته 3.91 درصد افت کرد و در سطح 1.229 میلیون واحدی قرار گرفت. باتوجه به اینکه هرکدام از صنایع وزن متفاوتی در شاخص کل دارند و تحولات منحصر به فردی را تجربه می‌کنند. در این گزارش به بررسی عملکرد 3 صنعتی که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، پرداخته شده است. این 3 گروه صنعتی عبارتند از شیمیایی، خودرویی و فلزات اساسی.

شیمیایی‌ها داغ‌ترین صنعت هفته

گروه شیمیایی در جریان هفته گذشته بازدهی منفی 6.61 درصدی را رقم زد. از نظر تکنیکالی این گروه همانند شاخص کل در کانالی نزولی در حال نوسان بود که کف این کانال در جریان معاملات هفته گذشته به پایین شکسته شد.

درحال حاضر شاخص این گروه پایین میانگین متحرک‌های معتبر خود قرار دارد و اندیکاتور SAR بالای کندل‌های قیمتی قرار گرفته است. بنابراین روند فعلی شاخص این گروه نزولی تلقی می‌شود. به موجب اینکه میان اندیکاتورهای این گروه و شاخص قیمت واگرایی مثبتی مشاهده نمیشود، پس سرمایه‌گذاری در این گروه در سطوح فعلی از ریسک بالایی برخوردار است.
اندیکاتور RSI این شاخص هم در محدوده پایین 30 واحدی قرار دارد که نشان از بیش فروش شدن این گروه صنعتی می‌دهد. مادامی که شاهد تثبیت این اندیکاتور بالای 30 واحد نباشیم سیگنال صعودی را نمی‌توان قدرتمند قلمداد کرد.

لازم به ذکر است با توجه به کندل صعودی تشکیل شده در آخرین روز معاملاتی و طرح‌های حمایتی بودجه‌ای دولت که شامل حال این صنعت می‌شوند، در صورتی که شاهد رشد شاخص این گروه باشیم، اولین محدوده مقاومت پیش روی این شاخص کف کانال شکسته شده خواهد بود. سایر محدوده‌های عرضه و تقاضای پراهمیت پیش روی این شاخص هم در نمودار ترسیم شده‌اند.

تحلیل تکنیکال گروه شیمیایی

گروه خودرویی؛ دومین گروه پرارزش بازار سرمایه

عملکرد گروه خودرویی هم که مقام دوم میان پرارزش‌ترین گروه‌های معاملاتی را به خود اختصاص داده بود، به میزان 5.46 درصد منفی بود. گروه خودرویی در آخرین روز معاملاتی هفته پیش به حمایت استاتیک خود واکنش نشان داد و باافزایش تقاضا مواجه شد. محدوده حمایتی سبز رنگ ترسیم شده اولین سطح مقاومتی پیش روی این شاخص است و پس از آن خط روند نزولی چالش بعدی روند آتی این شاخص خواهد بود.

در اندیکاتور RSI این گروه واگرایی مثبت دیده می‌شود که می‌تواند سبب چرخش قیمتی قابل توجهی در این شاخص شود و گویای تضعیف قدرت فروشندگان و تقویت خریداران در این سطوح قیمتی است. بنابراین سرمایه‌گذاری در این سطوح را می‌توان کم ریسک محسوب کرد. اما سرمایه‌گذاران می‌بایست نمودار هر نماد را جداگانه بررسی کنند و به حدضرر خود پایبند باشند.

تحلیل تکنیکال گروه خودرویی

بازدهی منفی در گروه فلزات اساسی

گروه فلزات اساسی موفق به کسب مقام سوم میان پرارزش‌ترین صنایع بورس در هفته گذشته شده است. این گروه در هفته قبل بازدهی منفی 1.08 درصدی را کسب کرد. این گروه بر خلاف شاخص کل بورس و گروه شیمیایی کانال نزولی خود را به پایین نشکسته است و نزول اخیر را می‌توان تحت عنوان شکست فیک شناسایی کرد.

اولین سطح مقاومتی که می‌تواند چاش‌هایی را متوجه شاخص این گروه کند کف قبلی تشکیل شده در این شاخص است. اما بنظر می‌رسد دو میانگین متحرک و میدلاین کانال نزولی ترسیم شده از اهمیت بالاتری برای این شاخص برخوردار باشند.

نکته جالب توجه در این شاخص این است که دو اندیکاتور RSI و MFI در این شاخص گارد صعودی جالبی به خود گرفته‌اند. علی رغم اینکه شاهد واگرایی مثبتی در آنها نیستیم اما شاهد شکست روند نزولی تشکیل شده در این دو اندیکاتور هستیم که سیگنالی صعودی محسوب می‌شود.

تحلیل تکنیکال گروه فلزات اساسی