شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مذاکرات وین#دلار

واکنش دلار به خبر توقف مذاکرات وین

بورسان : به دنبال انتشار خبری کوتاه از وین، مبنی بر توقف مذاکرات، نرخ دلار در مسیر صعودی قرارگرفت به طوریکه قیمت‌های پشت‌خطی در عرض ساعتی از کمتر از 28100 تومان حدود 250 تومان افزایش یافت و به حدود 28350 تومان رسید.

ساعاتی پیش، خبرگزاری دولت در خبری کوتاه اعلام کرد که مذاکرات وین برای چند روز متوقف شده است.

برخی منابع در این میان اعلام کردند که مذاکرات از هفته آینده از سرگرفته خواهد شد. انریکه مورا نیز اعلام کرده که زمان اخذ تنصمیمات مهم سیاسی فرارسیده است.

امروز درست 32 روز است که دور هشتم مذاکرات وین آغاز شده است. امروز نیز روز شلوغی برای مذاکرات بود. از صبح علی باقری، نماینده ارشد ایران در وین، ابتدا مذاکره‌ای را با نمایندگان تروئیکای اروپایی برگزار کرد. سپس دیدار دو جانبه‌ای با انریکه مورا داشت.

در این میان گفته شد که وزیر امور خارجه روسیه به طور تلفنی با همتای آلمانی خود در خصوص برجام و رفع تحریم‌های ایران صحبت کرده است.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز صبح امروز با دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله آخرین اوضاع در یمن و افغانستان و همچنین روند مذاکرات وین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

آیا مذاکرات با حضور آمریکا ادامه می‌یابد؟

طولانی شدن مذاکرات و هشدار دوباره و دوباره غرب که پنجره مذاکرات در حال بسته شدن است، موجب بدبینی‌هایی در داخل به روند مذاکرات شده و خبر توقف موقت مذاکرات نرخ دلار را در مسیر افزایشی قرار داد.

با این حال با توجه به شدت گرفتن گمانه‌زنی‌ها و خبرهای حول مذاکره مستقیم ایران و آمریکا، این احتمال مطرح است که توقف کنونی برای از سر گرفتن مذاکرات با حضور آمریکا باشد.

در این روزها اخبار فشرده‌ای در داخل در خصوص احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا منتشر شده است.

در روزهای گذشته نیز وزیر امور خارجه ایران از آمادگی کشور برای مذاکره مستقیم با آمریکا در صورت لزوم خبر داد. دبیر شورای امنیت ملی نیز العلام کرد تنها زمانی که حصول توافق نزدیک باشد، ایران حاضر به مذاکره مستقیم با آمریکا است.

در این میان، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امروز با برشمردن مزایای یک مذاکره مستقیم بین این کشور و ایران در وین، از جمله کاهش سوء تفاهم‌ها و سرعت بخشیدن به روند مذاکرات، اعلام کرد که ایران هنوز برای مذاکره مستقیم اعلام آمادگی نکرده است.

نقطه حساس مذاکرات فرا رسیده است؟

به نظر می‌رسد گفت‌وگوها به نقطه حساسی رسیده‌اند و لازمه ادامه مذاکرات همانطور که مورا گفته است اخذ تصمیمات مهم سیاسی است. انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در توییتر اعلام کرد که شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین برای مشورت و اتخاذ تصمیمات سیاسی به کشورهای خود بازخواهند گشت.

البته مورا با بیان اینکه هشتمین دور مذاکرات وین که از 27 دسامبر آغاز شد و یکی از طولانی ترین دور مذاکرات تاکنون بوده است، این توقف در مذاکرات را ورود به یک دوره استراحت خطاب کرد.

باید دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی در مسیر مذاکرات رقم می‌خورد، یا با قرار گرفتن ایران و آمریکا بر سر یک میز، مذاکرات شتاب می‌گیرد یا ممکن است که کشورها با اخذ تصمیمات سیاسی به بن‌بست مذاکرات رای دهند.

به غیر از مورا مقامات کشورمان نیز در روزهای اخیر از رسیدن مذاکرات به نقطه سرنوشت‌سازی خبر داده بودند. امیرعبداللهیان در روزهای اخیر اعلام کرده بود که مذاکرات به نقطه حساسی رسیده است و آمریکا باید تصمیمات سیاسی مهمی اخذ کند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز گفته بود هیچگاه مذاکرات تا این حد به توافق نزدیک نشده بودند، با این حال به همان اندازه هم احتمال هست که مذاکرات به بن‌بست برسد چراکه موعد اخذ تصمیمات مهم فرا رسیده است.