به گزارش برنا؛ پرواز با هواپیما گرچه یکی از سریع ترین روش ها برای سفر به کشوری دیگر است، اما ممکن است همیشه برای خود و بدن تان راحت نباشد. این مسأله دلایل مختلفی دارد. در هنگام سفر با هواپیما، ممکن است شنوایی تان ضعیف شود یا دچار دندان دردی ناگهانی شوید.

در ادامه می خواهیم ببینیم هنگام سفر با هواپیما چه اتفاقی برای بدن رخ می دهد.

white۱- پاهایتان ممکن است ورم کند
 
در هواپیما نمی توانید آزادانه قدم بزنید و پاهای خود را کش و قوس دهید. متأسفانه عدم تحرک منجر به رکود خون در پاها می شود و این امر ممکن است باعث ورم کردن پاها و حتی لخته شدن خون شود. ورم پاها اگر موقت باشد مشکل جدی ای نیست. با این حال، برای خلاصی از آن می توانید تقریباً هر یک ساعت، قدم کوتاهی بزنید.

۲- ممکن است شنوایی تان ضعیف شود

در هواپیما گوش ها هم تقریباً به طور یکسره می گیرند. اگر با سرما خوردگی یا سینوزیت پا به هواپیما گذاشته باشید، در طول پرواز علائم تان تشدید خواهد شد، چون افزایش فشار هوا باعث راکد شدن مخاط می شود. بنابراین وقت هایی که بیمار هستید، از پروازهای طولانی خودداری کنید.

پروازهای طولانی می توانند باعث گوش درد شدید، ناشنوایی و کم شنوایی شود. اگر دچار بیماری نباشید، جویدن آدامس ممکن است کمک کننده باشد. حرکت عضلات جونده این بار را کم می کند.

۳- ممکن است دچار مشکلات پوستی شوید

پرواز با هواپیما می تواند تعادل پوست را بر هم بزند. پایین بودن رطوبت هوای هواپیما می تواند پوست تان را خشک کند و اضطرابی که هنگام پرواز با هواپیما دارید هم می تواند باعث قرمز شدن پوست و زدن جوش شود. به علاوه، نشستن طولانی مدت ممکن است نه تنها باعث ورم کردن پاها، بلکه باعث پف کردن صورت هم شود. بنابراین سعی کنید با نوشیدن آب، رطوبت بدن خود را حفظ کنید و کرم مرطوب کننده هم به همراه داشته باشید.

۴- ممکن است دهان تان بدبو شود

یک مشکل دیگر که ممکن است هنگام سفر با هواپیما به آن دچار شوید، بدبویی دهان است. سیستم های بدنی ما، از جمله تولید بزاق، در هنگام پرواز با هواپیما عملکرد کُندتری پیدا می کنند و این امر به باکتری ها امکان رشد می دهد. ذرات غذایی که لای دندان ها مانده اند هم ممکن است این بوی بد را تشدید کنند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، مسواک و خمیردندان به همراه داشته باشید.

۵- ممکن است آب بدن تان کم شود

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که در هواپیما ممکن است با آن مواجه شوید، از دست دادن آب بدن است. به همین دلیل است که بسیاری از مهمانداران هواپیما معمولاً در طول پرواز به مسافران آب پیشنهاد می کنند. در یک پرواز ۳ ساعته معمولاً ۱/۵ لیتر آب از دست می دهیم. محققان حتی می گویند از دست رفتن آب بدن در حد خفیف می تواند بر روی خلق و خو هم اثر بگذارد. بنابراین سعی کنید در هواپیما آب بیشتری بنوشید.

۶- ممکن است دچار سرگیجه شوید

در هنگام سفر با هواپیما ممکن است دچار سرگیجه شوید. نوسان در فشار هوای داخل کابین هواپیما ممکن است شما را دچار سرگیجه کند یا اصلاً اذیت تان نکند. ممکن است دچار حالت تهوع یا حتی استفراغ هم شوید چون منظره ی ثابتی که در برابر چشمان شما قرار دارد با حس حرکتی که تجربه می کنید، تطابق ندارد.

۷- ممکن است مزه ی غذاها برایتان عوض شود

احتمال اینکه در هواپیما غذایی به نظرتان خوشمزه بیاید بسیار پایین است. علتش هم بی مزه بودن غذاهای هواپیما نیست. فقط به این خاطر است که وقتی هواپیما به ارتفاع ثابت پرواز می رسد، تغییر در فشار هوای کابین باعث کاهش حساسیت پرزهای چشایی زبان می شود. توانایی احساس مزه های شیرین و لذیذ تا حدود ۳۰ درصد کاهش می یابد. با این وجود، با نوشیدن آب و حفظ رطوبت بدن می توانید از غذای خود در هواپیما لذت ببرید.

۸- ممکن است دچار دندان دردی ناگهانی شوید

بسیاری از مسافران هواپیما در هنگام پرواز دچار دندان درد می شوند. علت آن تفاوت فشار هوا است: هوا به درون حفره های کوچک نفوذ و از داخل به دندان ها فشار وارد می کند. این اتفاق ممکن است زمانی رخ دهد که دندانپزشک پوسیدگی دندانی را به طور کامل پر نکرده باشد.

۹- ممکن است دچار اضطراب شوید

حتی آن هایی که ترس از پرواز ندارند هم ممکن است، در هواپیما مضطرب یا حتی پرخاشگر شوند. علتش ساده است: چون حفظ جان مان دست خودمان نیست و این مضطرب مان می کند. برای مهار این اضطراب، روی تنفس خود تمرکز کنید یا حواس تان را با تماشای فیلم یا مطالعه ی کتاب یا کار با گوشی یا لپ تاپ پرت کنید.

انتهای پیام/