شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

پیش بینی بورس فردا ۹ بهمن ۱۴۰۰

بورسان: برای پیش بینی بورس فردا باید در ابتدا نگاهی داشته باشیم به وضعیت بازار سرمایه در روز چهارشنبه که پس از هفته سختی که پشت سر گذاشته بود، معاملات خوبی را به ثبت رساند و کورسوی امیدی را برای فعالان بورس ایجاد کرد.
هرچند که سهامداران طی ۱۷ ماه گذشته که از ریزش بازار می‌گذرد، به این برگشت‌های موقتی عادت کرده‌اند اما می‌توان انتظار داشت که برای مدتی از ریزش‌های شدید فاصله گرفته باشیم.
این برگشت پس از صحبت‌های حمایتی ریاست جمهوری و دولتمردان از بازار سرمایه اتفاق افتاد که در ادامه توانایی این صحبت‌ها را برای شروع یک روند صعودی جدید بررسی خواهیم کرد.

حمایت‌های تکراری و واکنش‌های تکراری

صحبت‌ها و بندهای حمایتی ارائه شده از سمت وزیر اقتصاد مورد جدیدی نداشت و همان بندهایی بود که یک هفته پس از لایحه بودجه ۱۴۰۱ منتشر شده بود. این بار اما صحبت از قطعی شدن این موارد دارد درحالی که دفعه قبلی صرفا پیشنهاد هیئت دولت بوده است.
واکنش بازار به این خبرها بار قبل واکنش قدرتمندی نبود و تنها چند روزی بازار را مثبت نگه‌داشت و این بار نیز بعید نیست که این اتفاق تکرار شود.
نکته دیگر اما بحث نرخ سوخت صنایع است که حواشی زیادی را ایجاد کرده بود. طبق جلسه‌ای که بین وزیر اقتصاد، وزیر نفت و انجمن‌های فولادی و پتروشیمی برگزار شد، مقرر شده است که نرخ سوخت صنایع فولادی، پتروشیمی و پالایشی ۴۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با سقف ۲۰۰۰ تومان و سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هم ۵۰۰۰ تومان خواهد بود. این اقدام به این معناست که به صورت کامل از سمت دولت تایید شده و تنها نیاز به تصویب در مجلس دارد.
اتفاق مثبتی که می‌تواند به برگشت اعتماد و خوش‌بینی به سودآوری شرکت‌های این صنایع کمک کند.

بحث مذاکرات داغ‌تر از همیشه

مذاکرات اما همچنان در هاله‌ای از ابهام است اما به نظر می‌رسد که طرفین به توافق نزدیک‌تر شده‌اند. این موضوع می‌تواند فعالان را کمی محتاط‌تر کند و تا مشخص شدن نتیجه نهایی از خرید خودداری می‌کنند.
آمریکا پیشنهاد مذاکرات مستقیم داده اما ایران همچنان تا زمان عدم اقدام جدی در رفع تحریم‌ها این موضوع را قبول نمی‌کند.
تجربه بورسی‌ها هم از برجام قبلی خیلی دلنشین نیست و در آن زمان بازار سرمایه چندین ماه ریزشی و رکودی را تجربه کرد. هرچند که پارامترهای اقتصادی کنونی شباهت زیادی با آن زمان ندارد اما به هرحال کمی باعث افزایش رکود در بازار خواهد شد.

انتظار روز سبز با توجه به روند معاملات

روند معاملاتی روز چهارشنبه روند صعودی خوبی بود و شاهد کاهش شدت روند خروج پول از بازار سرمایه بودیم.
با توجه به اینکه در انتهای بازار آخرین روز هفته شاهد ورود پول و رسیدن اکثر سهم‌ها به صف خرید بودیم، انتظار می‌رود که معاملات روز شنبه نیز مثبت و افزایشی باشد اما احتمالا عرضه‌ها از چهارشنبه بیشتر باشد و فروشندگان بدبین با قدرت بیشتری به فروش سهام خود بپردازند.