شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#صادرات نفت

جهش چشم‌گیر صادرات نفت به روایت خاندوزی

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه شتاب تورم نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافت و کاهش تورم در ماه‌های آتی نیز استمرار خواهد داشت، گفت: میزان صادرات نفت نسبت به ماه پایانی دولت دوازدهم 40 درصد رشد داشته است.

«احسان خاندوزی» امروز (جمعه) در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز عبادی- سیاسی جمعه تهران گفت:

شتاب تورم در ماه‌های گذشته کم شده است و چند ماه بعد از روی کار آمدن دولت جدید شتاب تورم کاسته شده است. تورم ماهانه از حدود ۳ درصد در پایان دولت قبل در ماه‌های اخیر به حدود ۲ درصد کاهش یافته است. تورم سال آینده به طور ملموس کمتر از امسال و از سال‌های ۱۴۰۲ به سطح بهتری خواهد رسید.

تورم کنونی بالا و نامطلوب است اما در صورت استمرار سیاست دولت تورم به رقم قابل قبول توجهی کاهش خواهد یافت. نباید توجیه‌گر وضع موجود باشیم و با تلاش مسئولان شاخص‌ها در حال بهبود است اما وضعیت راضی‌کننده نیست.

صادرات نفت و میعانات ۴۰ درصد افزایش یافت

افزایش ملموس صادرات نفت و تأمین ارز کالاهای اساسی، از توفیقات دولت است. برخی آقایان، رفع مشکلات صادرات را منوط به توافق هسته‌ای مشروط کرده بودند اما دولت سیزدهم با سیاست‌های اقتصاد مقاوم و تعامل با کشورهای دوست و همسو دستاوردهای بزرگی در حوزه تجارت خارجی و امنیت اقتصادی به دست آورد. فروش نفت و میعانات کشور نسبت به ماه آخر دولت قبل بیش از ۴۰ درصد رشد کرده است.

یکی از اقدامات اصلی در شرایط تحریم افزایش صادرات نفت بود. در حالی که هنوز توافقی نشده است فروش نفت و میعانات نسبت به آخرین ماه فعالیت دولت سیزدهم ۴۰ درصد رشد داشت که نشان‌دهنده رویکرد فعالانه در شرایط سخت است. دولت سیزدهم معیشت مردم را به توافق با قدرت‌ها گره نزده است.

در عین حال رویکرد منطقه‌گرایی و سیاست همسایگی دولت در حال ثمر دادن است. با فاصله کمی نسبت به سفر به رئیس‌جمهوری به روسیه، اولین ثمره اقتصادی این سفر به بار نشست. نامه رسمی روسیه به وزارت اقتصاد ارسال شد مبنی بر اینکه اولین بخش خط اعتباری برای ساخت نیروگاه سیریک تخصیص داده شده است.

دسترسی به وام بانکی آسان از هفته آینده اجرا می‌شود

دسترسی به وام بانکی دشوار بوده و هست و در حالی که بدهکاران بزرگ ۱۰ میلیاردی فراری بودند مردم برای وام ۵۰ میلیون تومانی ماهها نیازمند رو زدن بودند و گرفتار بروکراسی زائد اخذ تضامین می‌شدند. به فضل خدا این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفت و با دستور مستقیم رئیس‌جمهور، اعطای تسهیلات با اعتبار بر مبنای خوش‌حسابی و اعتبار سنجی این فرآیند از هفته آینده اجرا می‌شود و مردم می‌توانند به سهولت وام بگیرند. هم‌چنین توسعه منابع بانک‌های قرض‌الحسنه و افزایش سقف وام قرض‌الحسنه از اوایل سال آینده اجرایی خواهد شد.

مبارزه با فرار مالیاتی در دستور کار قرار است

مبارزه با فرار مالیاتی در دستور کار است و در ۵ ماه اخیر چند هزار مؤدی جدید با ۱۰۰ درصد فرار مالیاتی شناسایی شد.

کمک و تعامل سازنده با مجلس برای تصویب مالیات بر سوداگری در دستور کار جدی بخش اقتصادی دولت است. مهم‌ترین بی‌عدالتی نحوه توزیع یارانه کالای اساسی است. هدر رفت منابع و افزایش فاصله دهک‌ها به همین دلیل تشدید شده است. این موضوع با تصمیم مشترک دولت و مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ اصلاح خواهد شد.

کاهش جذابیت واردات نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی نیز در دستور کار است. در گام دوم انقلاب و ذیل رویکرد اقتصاد مردمی؛ در حال بهره‌گیری از ظرفیت مردم در نظارت هستیم و امیدواریم با کمک مردم این مسئله محقق شود.

منبع: ایرنا