شهرخبر

فورد برانکوی رپتور ۸ سیلندری نشد!

فورد هنوز مشخصات کامل پیشرانه برانکو رپتور را منتشر نکرده است، اما می دانیم که این خودرو دارای نسخه ای از موتور 3.0 لیتری اکوبوست V6 توربو دوقلو خواهد بود که در Ford Explorer ST و Lincoln Aviator نیز استفاده شده است. بنا بر ادعای فورد این موتور «با هدف ارائه بیش از 400 اسب بخار قدرت» ساخته شده است. این عدد یک افزایش بیش از 70 اسب بخاری را نسبت به پیشرانه 2.7 لیتری EcoBoost V6 استاندارد Bronco که 330 اسب بخار تولید می کند نشان می دهد. البته اعلام قدرت ۴۰۰ اسبی برای رپتور، قدری محافظه کارانه به نظر می رسد؛ چرا که همین موتور در سایر محصولات فورد قدرت 425 اسب بخاری تولید می کند و به نظر می رسد که با سیستم خنک کنندگی، تنفس و خروج دودی که در ررپتور در نظر گرفته شده است، عملکرد بهتری هم داشته باشد.

با این حال، شاید این موتور ۶ سیلندری جدید هم برای طرفداران این مدل از فورد که منتظر یک موتور ۸ سیلندری با قدرت بالاتر بودند، راضی کننده نباشد. فورد نسل جدید برانکو را در ابتدا با پیشرانه‌های چهار و شش سیلندر معرفی کرد و درحالی‌که طرفداران انتظار ارائهٔ پیشرانهٔ V8 را در نسخهٔ رپتور داشتند، این مدل هم به‌تازگی با موتور ۳ لیتری V6 اکوبوست معرفی شده است. ازآنجایی‌که اصلی‌ترین رقیب برانکو رپتور یعنی جیپ رانگلر روبیکان ۳۹۲ در سینۀ خود یک پیشرانهٔ V8 قدرتمند دارد، احتمالاً برای خیلی‌ها سؤال است که چرا فورد هم یک موتور هشت سیلندر را زیر کاپوت برانکو رپتور قرار نداده است. مطمئناً در برانکو امکان نصب پیشرانهٔ V8 وجود دارد زیرا قبلاً مدل مسابقه‌ای برانکو DR با موتور ۵ لیتری V8 معرفی شده است اما این نسخه امکان تردد در جاده‌ها را ندارد و تنها ۵۰ دستگاه از آن ساخته می‌شود.
بنابراین برانکو رپتور هم به‌عنوان نسخه‌ای جاده‌ای می‌توانست به همین پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 مجهز شود تا با حدود ۴۵۰ اسب بخار قدرت بهتر بتواند با رانگلر ۳۹۲ که پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری آن ۴۷۰ اسب بخار قدرت دارد رقابت کند. این در حالی است که موتور ۳ لیتری V6 توئین توربوی برانکو رپتور هم‌اکنون حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که به میزان قابل‌توجهی از رانگلر کمتر است؛ بنابراین، دلیل این تصمیم فورد چیست؟ مهندس فورد پرفورمنس در گفتگو با ماسل کارز اند تراکس در پاسخ به این سؤال گفته است که چون ساخت پیشرانهٔ V6 برای فورد راحت‌تر از V8 است.

به گفتهٔ وی، خط تولید برانکو برای مونتاژ خانوادهٔ پیشرانه‌های اکوبوست شامل ۲.۳ لیتری چهار سیلندر و ۲.۷ لیتری V6 تنظیم شده و ازآنجایی‌که این موتور ۳ لیتری V6 اساساً نسخه‌ای از همان موتور ۲.۷ لیتری محسوب می‌شود، اضافه کردن آن به خط تولید کنونی آسان‌تر است. به‌طور خلاصه، انتخاب این پیشرانه آسان‌ترین راه برای رسیدن به قدرت بیشتر در برانکو رپتور بوده است. این در حالی است که نسخهٔ اسپرت اکسپلورر ST هم از همین پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو استفاده می‌کند. البته به گفتهٔ فورد، این موتور در برانکو اسپرت به سیستم اگزوز دوگانه، خنک‌کنندگی بهتر و تنظیم خاصی برای افزایش قدرت مجهز خواهد بود.