شهر خبر

چگونه به ازمیر، نگین دریای اژه سفر کنیم؟ +تصاویر

چگونه به ازمیر، نگین دریای اژه سفر کنیم؟ +تصاویر

اگر تمایل دارید به ازمیر سفر کنید و می‌خواهید پیش از سفرتان اطلاعات جامعی کسب کنید که بدانید در این شهر چه کارهایی انجام دهید، به خواندن این مطلب ادامه دهید. راهنمای سفر به ازمیر ویژه گردشگرانی است که تا کنون به ازمیر سفر نکرده‌اند یا دوست دارند با یک برنامه‌ریزی دقیق‌تر به این شهر سفر کنند و از زمان خود بهترین استفاده را ببرند. ازمیر سومین شهر پرجمعیت ترکیه و همچنین از لحاظ وسعت سومین شهر بزرگ این کشور محسوب می‌شود (حتی برزگ‌تر از استانبول). بنابراین در سفر به ازمیر انتظار نداشته باشید که طی 3 روز از همه شهر دیدن کنید!

ازمیر کجاست؟ 

ازمیر در ساحل دریای اژه و غرب ترکیه قرار دارد و  همه ساله میزبان تعداد زیادی نمایشگاه و کنگره‌های مختلف صنعتی، تجاری و علمی است. همچنین دانشگاه‌های معتبری در ازمیر وجود دارند که از جمله بارزترین آن‌ها می‌توان به دانشگاه صنعتی ازمیر اشاره کرد که رشته‌های فنی و مهندسی در آن تدریس می‌شود. ازمیر یکی از شهرهای توریستی ترکیه نیز به حساب می‌آید که سراسر جنوب آن سواحل زیبا ماسه‌ای، آثار تاریخی متعدد، آب‌های معدنی، شهر باستانی ترووا و... دیده می‌شود. 

 

نقشه ازمیر ترکیه
ازمیر ترکیه روی نقشه

 

چرا به ازمیر سفر کنیم؟

اگر هنوز شک دارید که ازمیر می‌تواند یک مقصد گردشگری مناسب برای شما باشد یا خیر، در ادامه به چند دلیل که ازمیر را به یک مقصد گردشگری ایده‌آل تبدیل می‌کند، اشاره خواهیم کرد. همچنین از آنجایی که ازمیر مانند استانبول برای ایرانیان شناخته شده نیست در بخش‌های مختلفی از متن این دو شهر را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

  • تاریخچه غنی: شهر ساحلی ازمیر که در کنار دریای اژه واقع شده است، حدود 3000 سال پیش از میلاد مسیح توسط یونانیان کشف شد. پس از آن این شهر به دست رومیان باستان افتاد و توسط اسکندر مقدونی بازسازی شد و در قرن 15 میلادی هم ازمیر به بخشی از امپراطوری عثمانی درآمد. بنابراین ازمیر یک شهر تاریخی و غنی از جاذبه‌های گردشگری کهن است.

  • آفتابی که غروب نخواهد کرد: موقعیت جغرافیایی فوق العاده ازمیر سبب شده حدود 300 روز از سال در این شهر آفتاب بتابد و خبری از هوای ابری و مه آلود نباشد.

  • تفریحات دریایی فراموش نشدنی: اگر از آن دست گردشگرانی هستید که تفریح و خوش گذرانی در سفر برایتان اولویت دارد، ازمیر را از دست ندهید. زیرا ازمیر هم تفریحات دریایی آنکارا و هم پویایی و جاذبه‌های استانبول را یک‌جا دارد. کشتی‌های کروز ازمیر و کلوپ‌های تفریحی متنوع آن خاطره‌ای فراموش نشدنی برایتان رقم می‌زنند.

  • از عجایب هفتگانه جهان بازدید کنید: کمی جلوتر از جاذبه‌های گردشگری ازمیر بیشتر خواهیم گفت، اما در همین جای کار بد نیست بدانید که ازمیر دنیایی از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی را در دل خود جای داده است که شاید بتوان گل سرسبد همه جاذبه‌های ازمیر را معبد آرتمیس نامید که به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان شناخته می‌شود.

ساحل الماس ازمیر
ساحل الماس ازمیر

 

معبد آرتمیس
معبد آرتمیس از جاذبه‌های ازمیر، افسوس

 

بهترین زمان سفر به ازمیر

وضعیت جوی ازمیر عمدتا تحت تاثیر اقلیم مدیترانه‌‌ای است و دارای زمستان‌های معتدل و مرطوب و تابستان‌های گرم است. در ازمیر اغلب روزهای سال‌ آفتابی است و در فصل تابستان 14 ساعت طی شبانه روز نور خورشید تابیده می‌شود. به طور میانگین دمای ازمیر در ماه‌های زمستان 3 تا 7 درجه است و بیشترین دمای هوا در فصل تابستان به 33 تا تا 37 درجه می‌رسد. بنابراین یکی از تفاوت‌هایی که در ازمیر نسبت به استانبول دیده می‌شود، شرایط اقلیمی بهتر است که سفر به آن را در بیشتر ماه‌های سال ممکن می‌کند. اگر قرار باشد بهترین زمان سفر به ازمیر را برایتان مشخص کنیم، نیمه اول اردیبهشت تا اوایل شهریور ایده‌آل خواهد بود. در ادامه سفر به ازمیر در فصل‌های مختلف سال را بررسی می‌کنیم.

  • سفر به ازمیر در بهار:  ترکیب رطوبت و دمای هوا باعث شده که از نظر جوی بهار انتخاب خوبی برای سفر به ازمیر باشد. میانگین دمای هوای ازمیر از 14 تا 27 درجه سانتی گراد متغیر است و دمای هوا رفته رفته در طول فصل گرم می‌شود. در فصل بهار باران به ندرت می‌بارد و نهایتا 1 تا 3 روز از بهار ازمیر بارانی است. از لحاظ گردشگری هم فصل بهار دومین فصل شلوغ (High Season) محسوب می‌شود.

  • سفر به ازمیر در تابستان: دمای هوا به بیشترین حد ممکن خودش می‌رسد، امّا بسیار مطلوب و لذت بخش است. در عین حال تابستان شلوغ‌ترین فصل ازمیر از لحاظ گردشگری است (به ویژه آگوست و ژوئن). تورهای ازمیر به دلیل استقبال زیاد گردشگران در تابستان قیمت‌ بیشتری دارند.

  • سفر به ازمیر در پاییز:  دمای هوای ازمیر در پاییز از 17.5 تا 30.4 درجه سانتی گراد متغیر است که این دما در کنار وزش ملایم باد یک ترکیب بسیار خوب را ایجاد می‌کند. طی ما‌ه‌های پاییزی ممکن است بین 1 تا 3 روز شاهد بارش برف یا باران باشید. همچنین قیمت‌ هتل‌ و تورهای ازمیر در پاییز کاهش می‌یابد و تعداد گردشگران هم بسیار کم است.

  • سفر به ازمیر در زمستان: در زمستان‌های ازمیر دمای هوا از 30 درجه سانتی گراد تا 17.5 درجه کاهش پیدا می‌کند و همانطور که پیش‌تر اشاره شد، ممکن است تا 3 درجه زیر صفر هم پایین بیاید. تعداد گردشگران در زمستان کم است و گاهی باتوجه به شرایط جوی برخی از تفریحات آبی ازمیر در دسترس نیست.

 

ازمیر
عکس شهر ازمیر 

 

چگونه به ازمیر سفر کنیم؟

برای سفر به ازمیر هر دو مسیرهای زمینی و هوایی امکان پذیر است، اما از آنجایی که شهر بندری ازمیر در غربی‌ترین نقطه ترکیه واقع شده، سفر زمینی به آن کمی زمان‌بر خواهد بود. به طور مثال اگر قصد داشته باشید با خودروی خود از تهران به ازمیر بروید، علاوه بر پاسپورت به گردآوری مدارکی چون گواهی نامه بین المللی، کاپوتاژ خودرو و... نیاز خواهید داشت که در مطلب سفر خارجی با خودرو شخصی سایر مدارک مورد نیاز ذکر شده است. اگر بخواهید به صورت زمینی از تهران راهی ازمیر شوید، باید به مرز بازرگان، رازی یا سرو بروید. اگر فرض را بر این بگیریم که می‌خواهید از مرز بازرگان عازم ترکیه شوید دست کم به 11 ساعت رانندگی و پیمودن یک فاصله 900 کیلومتری نیاز دارید، سپس از مرز بازرگان تا ازمیر باید 21 الی 22 ساعت رانندگی کنید، بنابراین حدودا باید از تهران 32 ساعت بی‌وقفه رانندگی کنید تا به ازمیر برسید!

در آن روی سکه، استفاده از هواپیما و سفر هوایی به ازمیر روش منطقی‌تری است که پروازهای میان این دو مقصد از فرودگاه‌های بین المللی ایران به فرودگاه بین المللی عدنان مندرس صورت می‌گیرد. مدت زمان پرواز از فرودگاه بین المللی امام خمینی تا عدنان مندرس حدودا 3 ساعت تا 3 ساعت و 30 دقیقه طول می‌کشد.

 

فرودگاه بین المللی ازمیر
فرودگاه بین المللی ازمیر

 

چگونه در ازمیر رفت و آمد داشته باشیم؟

ازمیر یکی از کلان‌ شهرهای توسعه یافته ترکیه محسوب می‌شود و سیستم حمل و نقل جامع و متنوعی دارد. سیستم حمل و نقل در ازمیر عمدتا شامل تاکسی، اتوبوس، مترو، تراموا و شناورهای دریایی می‌شود. در ازمیر مانند استانبول کارت استانبول، کارت ویژه‌ای جهت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد که ازمیریم (İzmirim Kart) کارت خوانده می‌شود. به زودی در لست سکند مطلبی درباره ازمیریم کارت و ویژگی‌های آن منتشر خواهیم کرد که مکمل بخش رفت آمد راهنمای سفر به ازمیر محسوب می‌شود.

 

اتوبوس‌های ازمیر
اتوبوس‌های ازمیر

 

در ازمیر کجا اقامت داشته باشیم؟

هیچ سفری بدون داشتن یک اقامتگاه و هتل خوب تکمیل نمی‌شود. از این جهت، یکی از مهم‌ترین نکاتی که پیش از سفر به ازمیر باید توجه داشته باشید پیدا کردن یک هتل خوب متناسب با بودجه و انتظارات شماست. در ازمیر طیف مختلفی از هتل‌ها را می‌توانید مشاهده کنید. از هتل‌های خوش قیمت در مرکز شهر گرفته که به شما دسترسی عالی به جاذبه‌های اطراف می‌دهند تا هتل‌های لوکسی که در سواحل ازمیر و در جوار دریای زیبای اژه وجود دارند. برای این که بتوانید هتل ایده‌آل خود را پیدا کنید پیشنهاد می‌دهیم به صفحه بهترین هتل‌های ازمیر مراجعه کنید و با کلیک روی هر هتل از موقعیت، امکانات، قیمت هتل و تجربه دیگر کاربرانی که در هر کدام از این‌ هتل‌ها اقامت داشته‌اند، مطلع شوید.

 

هتل رامادا ازمیر
هتل رامادا یکی از بهترین هتل‌های ازمیر

 

چه غذاهایی در ازمیر امتحان کنیم؟

اگر فکر می‌کنید که بهتر از استانبول جایی برای امتحان کردن غذاهای خیابانی ترکی پیدا نمی‌کنید در اشتباهید. اگر اهل شکم‌گردی و مشتاق امتحان کردن غذاهای ترکی هستید، ازمیر یک انتخاب فوق العاده برای شما خواهد بود. همچنین از آنجایی که ازمیر شهر ارزان‌تری نسبت به استانبول است، هزینه خورد و خوراک هم برای شما کم‌‎تر تمام می‌شود. برخی از غذا و خوراکی‌هایی که در سفر به ازمیر پیشنهاد می‌دهیم امتحان کنید، شامل آدانا کباب، اسکندر کباب، نان سیمیت، ماهی کبابی، دوندورما، میدیا دولما، کوکورچ، ایچلی کوفته و اسکندر کباب می‌شود.

 

رستوران‌های خیابانی ازمیر
رستوران‌های خیابانی ازمیر

 

معرفی جاذبه‌های گردشگری ازمیر

شاید شهرت شهر ازمیر به اندازه استانبول و آنتالیا نباشد ولی باید بدانیم که این شهر دنج، مکانی ایده‌آل هم برای گردشگری و هم برای زندگی است. ازمیر به معنای واقعی، نگین دریای اژه است و به دلیل قرار گرفتن در موقعیتی خاص مملو از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بوده که در ادامه شما را با 5 تا از مهم‌ترین جاذبه‌های ازمیر آشنا می‌کنیم.

1. بازدید از آلسانکاک

وقتی سایت تریپ ادوایزر را مرور می‌کنیم، اولین گزینه‌ای که از دید مسافران این شهر پیشنهاد می‌شود، بازدید از آلسانکاک است. این مکان در منطقه کناک (Konak) ازمیر واقع شده است و از سواحل جنوبی ازمیر تا خلیج آن کشیده شده. آلسانکاک مکانی است برای نمایش معماری تاریخی و شهری ازمیر که گردشگران می‌توانند از نمای زیبای دریا دیدن کنند و در پیاده‌روهای آن قدم بزنند.

آلسانکاک ازمیر
آلسانکاک از جاهای دیدنی ازمیر

 

موقعیت دقیق آلسانکاک روی نقشه 

 

2. بازدید از برج ساعت 

مشهورترین نماد شهر ازمیر برج ساعت است، بنایی تاریخی که هدیه‌ای از امپراطوری آلمان به ترکیه بود و در سال 1901 توسط معمار فرانسوی طراحی شد. ارتفاع برج ساعت 25 متر بوده و در کنار آن 4 فواره قرار دارند. برج ساعت ازمیر را می‌توان هم رده با میدان تکسیم استانبول در نظر گرفت. همواره برج ساعت یکی از محبوب‌‎ترین جاهاییست که گردشگران از آن استقبال می‌کنند و عکس‌های یادگاری می‌گیرند.

برج ساعت ازمیر
برج ساعت از جاذبه‌های ازمیر

موقعیت دقیق برج ساعت ازمیر 

3. بازدید از آسانسور تاریخی

آسانسور نام بنای تاریخی در ازمیر است که برای رفت و آمد آسان‌تر مردم در سال 1907 ایجاد شد. از آن جایی که این منطقه کمی سربالایی دارد، گذر کردن از آن و بالا رفتن در این منطقه در گذشته سخت بود و به همین جهت دستور ساخت این بنا صادر شد. البته در سالیان اخیر آسانسور تاریخی بازسازی شد و به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی ازمیر تبدیل شد. همچنین لازم به ذکر است که در بالای آسانسور تاریخی، یکی از رستوران‌های مشهور ازمیر واقع شده است.

 

آسانسور تاریخی ازمیر
آسانسور تاریخی یکی از جاذبه‌های توریستی ازمیر

موقعیت دقیق آسانسور تاریخی ازمیر در نقشه

4. بازدید از بازار کمرالتی 

خرید از بازارهای سنتی همیشه برای هر توریستی دلچسب و شیرین است. بازار کمرالتی یکی از بازارهای سنتی در شهر ازمیر و از نقاط پرتردد و توریست پذیر شهر محسوب می‌شود. این بازار در بافت قدیمی و سنتی شهر واقع شده است و در کنار بازارهای سنتی و قدیمی، توریست‌ها می‌توانند در رستوران‌های مخصوص آن غذاهای دریایی امتحان کنند. همچنین برای خرید سوغاتی از ازمیر هم این مکان جای مناسبی است.

بازار کمرالتی ازمیر
بازار کمرالتی ازمیر

نقشه بازار کمرالتی در ازمیر 

5. بازدید از شهر تاریخی افسوس

افسوس (Ephesus) شهری تاریخی در ساحل ایونیا است که 10 سال قبل از میلاد مسیح توسط یونانی‌ها ساخته شد. افسوس یکی از شهرهای ایونیا در آناتولی باستان بود که امروز ویرانه‌های آن به عنوان مرکز گردشگری و باستان‌شناسی شناخته می شود. جاذبه‌های گردشگری این شهر، همه ساله جهانگردان بسیاری را به خود جذب می‌کند. «افسوس» میزبان یکی از هفت کلیسای آسیا در کتاب «مکاشفه یوحنا» در «عهد جدید» است و شاید انجیل یوحنا در این محل به رشته تحریر درآمده باشد. همچنین بسیاری بر این باورند که «هفت خفتگان افسوس» (در قرآن: أصحاب الکهف)، که مسیحیان و مسلمانان آنها را مقدس می‌دانند، در این شهر زندگی می‌کردند و در غاری نزدیک به آن، سال‌های بسیار به خواب رفته‌اند. کشف بسیاری از اسناد مربوط به مسیحیت و مذاهب پیشین، «افسوس» را در زمره مهم‌ترین بقایای تاریخی قرار داده‌است.

 

شهر افسوس ازمیر
شهر تاریخی افسوس، ازمیر 

موقعیت دقیق موزه باستان شناسی افسوس  

 سخن آخر

در مطلب راهنمای سفر ازمیر هر اطلاعاتی که پیش از سفر به این شهر تاریخی نیاز هست، اشاره کردیم. ازمیر یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ترکیه است که از لحاظ گردشگری، تحصیلی و زندگی از بهترین‌های ترکیه محسوب می‌شود و عده‌ای تور ازمیر را حتّی به مسیرهای دیگر این کشور ترجیح می‌دهند. در آخر اگر دوست دارید از زبان گردشگرانی که به ازمیر سفر کرده‌اند هم درباره این شهر بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به سفرنامه‌های ازمیر داشته باشید و پیش از سفرتان از تجارب دیگر گردشگران هم مطلع شوید.

 

تالیف: تیم نویسندگان لست سکند