شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انسانی#وزیر علوم#حوزه

دعوت وزیر علوم از پژوهشگران علوم انسانی برای حل معضلات کشور

دعوت وزیر علوم از پژوهشگران علوم انسانی برای حل معضلات کشور

وزیر علوم پژوهشگران علوم انسانی را برای ارائه راهکار برای حل معضلات کشور و مشکلات این رشته در حوزه آموزش عالی دعوت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، مراسم تکریم و معارفه رئیس سابق و جدید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با حضور وزیرعلوم تحقیقات و فناوری، در این پژوهشگاه برگزار شد.

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم در این مراسم با اشاره به جایگاه علمی ایران در منطقه اظهار داشت: به یمن پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در منطقه رتبه اول را از نظر تولید علم دارد و به پاس خون شهدا و جانبازان دانشمندان کشور در کمال امنیت کار علمی خود را انجام می دهند.

وی ادامه داد: کسب رتبه اول علمی تولید علم در منطقه با اختلاف بیش از 20 هزار سند علمی گویای فاصله تولید علم کشور در مقایسه با کشورهای رقیب در منطقه است. یعنی تولید علم ما دو برابر دیگر کشورهای منطقه است.

زلفی گل با بیان اینکه دانایی هر جامعه باید از اهداف حاکمان آن جامعه باشند، گفت: علوم انسانی از جمله علومی است که منجر به ارتقاء آگاهی دانایی مردم می شود پس اگر ما در پی داشتن مردمی دانا هستیم باید قدر این رشته‌ را بدانیم و آن را در صدر بنشانیم لذا باید برای ارتقا علوم انسانی و علوم پایه برنامه ریزی کنیم.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه جای تاسف است که سیستم آموزش عالی و علمی کشور ما نامتوازن است، گفت: توزیع کاریکاتوری علم در کشور نتیجه بخش نیست. در بسیاری از دبیرستان‌های ما به خصوص در دبیرستان های تیزهوشان حتی رشته‌های علوم انسانی وجود ندارد. باید به این بخش به طور خاص توجه کنیم و تمهیداتی را برای آن در نظر بگیریم. به طور مثال دانش آموزان علوم پایه و انسانی را بورس کنیم تا آینده علمی آنها تضمین شود و تلاش کنیم در این مسیر که مورد علاقه آنهاست به کار علمی و نظریه پردازی بپردازند.

زلفی گل ضمن دعوت از پژوهشگران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ارائه راهکارهای قانونی و آیین‌نامه‌ای قابل حل و اجرا در خصوص مشکلات علوم انسانی و به خصوص مسائل کشور پرداخت و افزود: این کار موجب رونق علوم انسانی و کاربردی شدن این رشته می شود. قطعاً خروجی این اقدام رونق علوم انسانی است.

وزیر علوم با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته نخبگان خود را به سمت تحصیل و پژوهش و فعالیت در حوزه علوم انسانی هدایت می کنند، گفت: آنها معتقدند مدیران کلان کشورشان از دانش‌آموختگان این حوزه هستند و لذا علوم انسانی با نشان دادن نوع نگاه به جامعه می تواند در پیشرفت و توسعه جامعه موثر باشد.

وی گفت: علوم انسانی شیوه‌های استفاده از علوم طبیعی را به بشریت نشان می دهد و آسایش و آرامش جامعه را در دست دارد. برای اینکه در این زمینه موفق شویم نیازمند توجه ویژه به این بخش هستیم.

وزیر علوم نخبه های علوم انسانی را پزشکان سلامت جامعه دانست و ادامه داد: در بعد دانایی و عقل گرایی برنامه ریزی درست برای جامعه و زندگی بشریت در دست پژوهشگران علوم انسانی است. رشته های علوم انسانی و پایه ،فراتر از زمین و زمان هستند.

وی گفت: فلسفه تشکیل پژوهشگاه هایی مانند مطالعات علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که من آنها را هادی و علمدار علم در جامعه می‌دانم  پیش‌بینی و پیشگویی مشکلات جامعه است زیرا علم و پژوهش توان پیش بینی و پیش گویی را دارند.

حجت الاسلام رستمی، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز در این مراسم با  اشاره به نقش محوری و اساسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در هدایت و محوریت پژوهشگاه‌های علوم انسانی کشور گفت: علوم انسانی متاسفانه امروز با گذشت 40 سال هنوز مسئله خود را حل نکرده است.

 وی گفت: پایه تمدن اسلامی ایرانی علم و فرهنگ است و تردیدی نیست علم مبتنی بر مبانی است که بر پایه علوم انسانی رقم می خورد. امروز تمدن غرب که با نماد لیبرال دموکراسی مطرح می شود در بوته نقد و بررسی قرار گرفته و اظهارات اخیر فوکو یا ما نشان دهنده این است که این حوزه با چالش‌های اساسی روبروست.

موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نیز در این مراسم طی سخنانی با اشاره به دوران تمدن های رخ داده در ایران و جهان اسلام اظهار داشت: به نظر می رسد ما اکنون در دوره سوم تمدن اسلامی و ایرانی قرار داریم هرچند ما میراث گذشته را داریم اما با هژمونی و استعمار غرب از نظر علمی روبه‌رو هستیم.

وی افزود :اگر می‌خواهیم این میراث را به آیندگان منتقل کنیم به یک باز تعریف از وظایف و عملکرد پژوهشگاه نیاز داریم، زیرا این پژوهشگاه مانند قطب و نمادی برای سایر پژوهشگاه‌ها است و با کمک پژوهشگران و فعالان در این پژوهشگاه‌ها قطعاً می‌توانیم بارهای عظیمی را از دوش کشور و جامعه برداریم.

  قبادیان، رئیس سابق این پژوهشگاه نیز طی سخنانی روح تمدن ایرانی را فرهنگ دانست و گفت: ایرانیان همواره با فرهنگ، منطق و استدلال حرکت کردند همین نگاه در ایرانیان بود که باعث شد قوم مغول در برابر این فرهنگ عظیم تعظیم کنند.

وی گفت: علوم انسانی می‌تواند با بازبینی در کارکرد که همان کاربردی شدن علوم انسانی است، مسیر خود را به خوبی پیش ببرد و تا هم خود و هم کشور در مسیر توسعه قرار گیرند.

وی به توصیه هایی برای بهتر شدن علوم انسانی اشاره کرد و گفت کاربردی سازی علوم انسانی در همه بخش ها، مرجعیت سازی این پژوهشگاهها با افزایش سرانه تولید علم و محصول سازی، هدفمند سازی علوم انسانی در آموزش عالی می تواند به توسعه علوم انسانی که همان بومی سازی این علوم است، کمک کند.

انتهای پیام/