شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#روسیه

آمریکا و قطر، روسیه و ایران را دور می‌زنند؟

کدخبر: 471912
اقتصادنیوز: درحالیکه رسانه های اصولگرا از لزوم کنار کشیدن ایران از رقابت با روسیه و عدم توانایی ایران در صادرات گاز به اروپا سخن می گویند، آمریکا در حال مذاکره با قطر است تا در صورت قطع صادرات گاز روسیه به اروپا، گاز اروپا از طریق منابع این کشور تامین شود.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب ایالات متحده در حال مذاکره با قطر و سایر صادرکنندگان بزرگ گاز است تا اقدامات اضطراری را در صورت اختلال در عرضه گاز به اروپا با توجه به حمله احتمالی روسیه به اوکراین برنامه ریزی کند.

مذاکرات با قطر و کشورهای عضو اتحادیه اروپا که بر تامین محموله‌های گاز طبیعی مایع متمرکز بود، پس از مذاکرات امنیتی سطح بالا بین واشنگتن و مسکو در این هفته که حداقل پیشرفت را به همراه داشت، فوریت پیدا کرده است.

این ماجرا نگرانی‌ها را افزایش داده است که درگیری روسیه با اوکراین ممکن است به عرضه گاز ضربه بزند، آن هم در زمانی که اروپا با قیمت‌های بی‌سابقه مواجه است. با این حال، مقامات هشدار دادند که هیچ "عصای جادویی" برای حل کمبود احتمالی گاز قاره ی اروپا که در حال حاضر در چنگال بحران انرژی است وجود ندارد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «ما در حال بررسی این هستیم که چه کاری می‌توان برای آماده‌سازی برای این اتفاق انجام داد، به ویژه در اواسط زمستان با ذخایر بسیار کم [گاز طبیعی اروپا]».

شخص دیگری که در مورد مذاکرات با دوحه توضیح داده است، گفت: "پتانسیل برای بدست آوردن تضمین بلندمدت دسترسی به LNG وجود دارد، به خصوص که قطر تولید LNG خود را در چند سال آینده به میزان زیادی افزایش خواهد داد."

این شخص گفت: "در کوتاه مدت، این موضوع به تمایل سایر کشورهای مشتری برای تغییر مسیر و در دسترس بودن LNG تخصیص نشده بستگی دارد." با این حال، قطر در سال 2011 پس از وقوع سونامی، منابع خود را به سمت ژاپن تغییر داد، بنابراین این موضوع سابقه داشته باشد، اما فقط در صورت بروز بحران.

این شخص افزود، گفتگوهای اولیه بین قطر، بزرگترین صادرکننده LNG جهان، بریتانیا و کشورهای اروپایی درباره «راه حل‌های» تامین گاز بلندمدت آغاز شده است.

بیشتر LNG قطر به آسیا ارسال می شود، جایی که مشتریان این کشور با قراردادهای ثابت و بلندمدت موافقت می کنند.

فرد مطلع گفت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است در ماه جاری با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در واشنگتن گفتگو کند.

تنش ها بین غرب و روسیه به دلیل استقرار حدود 100 هزار سرباز مسکو در مرز اوکراین افزایش یافته است. ایالات متحده تهدید کرده است که در صورت تهاجم روسیه، تحریم های شدیدی را علیه روسیه اعمال می کند، در حالی که برخی از مقامات انرژی کرملین را متهم کرده اند که از صادرات گاز خود سواستفاده می کند.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، هفته گذشته گفت که روسیه در زمان تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، عرضه گاز به اروپا را متوقف می‌کند.

این نگرانی وجود دارد که درگیری می تواند منجر به کاهش بیشتر عرضه گاز به اروپا شود که با افزایش قیمت گاز با بحران رو به رشد هزینه زندگی مواجه است.

این در حالی است که رسانه های اصولگرای حامی دولت سیزدهم می گویند ایران نباید با روسیه بر سر صادرات گاز به اروپا رقابت کند و معتقدند تهران باید خود را از این موضوع کنار بکشد. نکته عجیب تر اینکه این رسانه ها عملا از عدم توانایی ایران در صادرات گاز به اروپا سخن می گویند.

مثلا رسالت، روزنامه حامی دولت اخیرا و در بحبوحه سفر ابراهیم رئیسی به روسیه نوشته است: همواره در بخش تعامل تجاری در حوزه انرژی میان دو کشور، رقابت میان ایران و روسیه برای صادرات گاز به اروپا مطرح‌شده است درحالی‌که ایران باوجود صادرات گاز به کشورهای همسایه مانند عراق و کویت، نیازی به صادرات اروپا پیدا نمی‌کند که صرفه اقتصادی هم ندارد. در طرف مقابل روسیه نیز نقشی برای حضور در بازار گاز کشورهای همسایه ایران تعریف نکرده است.

خبرگزاری فارس هم سال گذشته با انتقاد از برنامه دولت روحانی برای صادرات گاز به اروپا در مطلبی، نوشته بود که ایران از توان صادرات گاز به کشورهای منطقه هم ناتوان است! این خبرگزاری نوشته بود: وزارت نفت در شرایطی به دنبال رویای صادرات گاز به اروپاست که در حفظ دم‌دستی‌ترین بازارهای منطقه نیز ناتوان بوده است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، کشورهای منطقه اولویت نخست صادرات گاز ایران هستند و اروپا در اولویت آخر قرار دارد.