شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#اوکراین

بایدن خود پوتین را هم تهدید کرد | بزرگترین جنگ پس از جنگ جهانی دوم رخ خواهد داد؟

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین را بزرگترین تهاجم از هنگام جنگ جهانی دوم خواند که «جهان را تغییر خواهد داد.»

Biden

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز بایدن در میانه بالا گرفتن تنش میان روسیه و  ناتو روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که حمله روسیه به اوکراین «عواقب عظیمی» برای روسیه خواهد داشت.

بایدن گفت اگر روسیه با همه نیروهایش به اوکراین حمله کند، «بزرگترین تهاجم از هنگام جنگ جهانی دوم» رخ می‌دهد و  «جهان تغییر خواهد کرد».

باید گفت نیروهای نظامی آمریکا ممکن است در «آینده نزدیک» به اروپا اعزام شوند، اما به اوکراین فرستاده نخواهند شد.

هنگامی که خبرنگاران از بایدن پرسیدند آیا ممکن است مستقیما خود پوتین را هم به علت حمله به اوکراین تحریم کند، گفت: «بله، امکان دارد.»

بایدن همچنین گفت که مطمئن نیست که پوتین واقعا قصد حمله به اوکراین را داشته باشد و افزود: «فکر نمی‌کنم حتی اطرافیان او هم در این باره مطمئن باشند» و وضعیت مبهم حمله بالقوه روسیه را با «فال چای گرفتن» مقایسه کرد.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که ۸۵۰۰ نیروی آمریکایی در حالت آماده باش قرار داده شده‌اند و در انتظار دستور برای اعزام به جناح شرقی پیمان ناتو هستند. 

تنش‌ها میان دو طرف پس از اعلام پیمان ناتو در روز دوشنبه درباره آماده‌باش نیروهای نظامی‌اش و تقویت کشورهای عضوش در اروپای شرقی با اعزام کشتی‌های جنگی و جنگنده در پاسخ به تجمع نیروهای روسی در مرز اوکراین همچنان بالا مانده است.

روسیه که قصد حمله به اوکراین را انکار می‌کند، گفت با «نگرانی بسیار» مراقب اوضاع است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین موضع مسکو را تکرار کرد که این بحران ناشی از اعمال آمریکا و ناتو است و نه تجمع نیروهای روسیه.

از طرف دیگر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی تلویزیونی در سه‌شنبه بعدازظهر از هم‌وطنانش خواست آرامششان را حفظ کنند و گفت قرار است تلاش‌هایی در حال انجام است تا ملاقاتی میان او رهبران روسیه‌،آلمان و فرانسه انجام شود.

یک هواپیمای نظامی آمریکایی حامل تجهیزات و مهمات نیز روز سه‌شنبه در کی‌یف پایتخت اوکراین به زمین نشست که سومین محموله از یک بسته امنیتی ۲۰۰ میلیون دلاری است به این کشور می‌رسد.

در همین زمینه:

آشنایی با جمهوری خودمختار کریمه و روند الحاق آن از اوکراین به روسیه