شهر خبر

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه:

رفع موانع تجاری با منطقه و همسایگان در اولویت است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به جمهوری آذربایجان، رفع موانع تجاری با منطقه و همسایگان را اولویت ایران دانست.

اعتمادآنلاین|

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی با اشاره به اولویت سیاست راهبردی دولت سیزدهم در ارتباط با همسایگان گفت: نخستین موضوعی که دولت برای افزایش تجارت با همسایگان و حتی سایر کشور‌ها نیاز دارد توسعه‌ی ترانزیت و بستر‌های حمل و نقلی است و توسعه همکاری‌های ترانزیتی، پیش شرط افزایش تجارت ایران است.

به گزارش ایلنا، وی افزود: در تمرکز به برقراری ارتباطات آسیای مرکزی و قفقاز به بنادر جنوبی برخی موانع " اینچه برون و سرخس " به ترکمنستان به طور کامل رفع و از این طریق به ازبکستان و قزاقستان ارتباط دایمی ایجاد شده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین در ادامه گفت: برای برقراری ارتباطات پایدار حمل و نقلی با کشور‌های آسیای مرکزی که درخواست این کشور‌ها بود، در بنادر جنوبی مکان‌هایی برای انبار کالا‌ها ایجاد کردیم و در حال حاضر " ازبک‌ها در بندر چابهار " و قرقیزستان و قزاقستان در بندرعباس در حال فعالیت هستند و برای منطقه‌ی قفقاز هم از طریق راه‌های مختلف پیگیر این ارتباطات پایدار هستیم.

وی با تاکید بر اجرای کریدور‌های شمال - جنوب و شرق به غرب افزود: تاکید رییس جمهور کشورمان و فعالیت وزارتخانه‌های خارجه و راه و شهرسازی در منطقه‌ی قفقاز موجب شده است علاوه بر اینکه کاهشی در تجارت نداشیم در ۱۱ ماه گذشته حدود ۳۵ درصد به حجم تجارت دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان افزوده شده است.