شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#الجزایر#انتخابات#سیاه

توافق تبون و السیسی در قاهره/ هشدار الجزایر درباره بد افزار جاسوسی اسرائیل

توافق تبون و السیسی در قاهره/ هشدار الجزایر درباره بد افزار جاسوسی اسرائیل

انتخابات لیبی، دستیابی به یک توافق منصفانه در خصوص سد النهضه، گسترش همکاری‌های اقتصادی و ارتقای جایگاه مصر و الجزایر در قاره سیاه از جمله توافق‌های روسای جمهور این دو کشور در قاهره محسوب می‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الرای الیوم، « عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر که دوشنبه هفته جاری به قاهره رفته بود با همتای مصری خود دیدار و درباره گسترش روابط دوجانبه، نشست آینده سران اتحادیه عرب در الجزیره، تحولات آفریقا و غرب آسیا و ... با وی به گفت‌وگو نشست.

بر اساس بیانیه وزات خارجه مصر، در این دیدار تبون و عبدالفتاح السیسی بر پیگیری یک راهبرد ویژه برای گسترش روابط دوجانبه تاکید و توافق کردند که روابط اقتصادی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری میان مصر و الجزایر افزایش پیدا کند و در نیمه اول سال جاری میلادی کمیته عالی مشترک دو کشور به ریاست نخست وزیران مصر و الجزایر تشکیل و از این طریق راهبرد گسترش همکاری‌های دوجانبه پیگیری شود.

روسای جمهور مصر و الجزایر با تفکیک ناپذیر خواندن امنیت ملی جهان عرب تاکید کردند:  لازمه حفظ این امنیت، همبستگی و فعال سازی مکانیزم اقدام مشترک عربی است لذا در دور آینده با هماهنگی یکدیگر برای فعال سازی اقدام مشرک عربی در چارچوب اتحادیه عرب اقدام می‌شود.

السیسی و تبون با بررسی چالش‌های پیش روی کشورهای منطقه بر ضرورت تقویت مفهوم امنیت ملی تاکید و هرگونه دخالت بیگانگان در امور داخلی کشورهای عربی را رد کردند.

آنان  فلسطین را مهم‌ترین موضوع جهان عرب دانستند و بر دفاع از حقوق ملت فلسطین، برپایی دولت مستقل فلسطینی با مرکزیت قدس شریف، عقب نشینی نظامیان صهیونیست از سرزمین‌ اشغالی تا مرزهای سال 1967 تاکید کردند و خواستار تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این زمینه شدند.

رئیس جمهور مصر با استقبال از برگزاری نشست سران اتحادیه عرب در الجزایر گفت: این نشست نقش مهمی در یکدست سازی دیدگاه‌های کشورهای عربی در خصوص تحولات جهان عرب، تقویت همکاری و هماهنگی میان اعضای اتحادیه عرب خواهد داشت.

تبون و السیسی با بررسی تحولات لیبی بر حل و فصل بحران این کشور توسط لیبیایی‌ها تاکید کردند و خواستار خروج تمام مزدوران و شبه نظامیان بیگانه از این کشور شدند و بر اهمیت برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری لیبی تاکید کردند.

آنان درباره ضرورت بر قراری ثبات و امنیت در سودان و کشورهای منطقه ساحل ( جنوب صحرای بزرگ آفریقا ) توافق و بر اهمیت  کشورهای ساحل جهت مبارزه با گروه‌های تروریستی در این منطقه تاکید کردند.

روسای جمهور مصر و الجزایر با بررسی بحران سد النهضه بر ضرورت دستیابی به یک توافق الزام آور در خصوص آبگیری و فعال سازی این سد تاکید کردند به گونه‌ای که این توافق منافع کشورهای مصر، سودان و اتیوپی را به طور عادلانه و منصفانه دربرگیرد.

تبون و السیسی بر تقویت همکاری‌ها در خصوص مبارزه با تروریسم در تمام اشکال آن توافق داشتند و از جامعه جهانی خواستند با تروریسم  در زمینه‌های امنیتی ، اقتصادی، اجتماعی، اندیشه‌ای و اعتقادی به مبارزه برخیزد و سرچشمه منابع مالی گروه‌های تروریستی را بخشکاند و اجاره ندهد که این گروه‌ها نیرو جذب کنند.

هشدار الجزایر درباره بد افزار جاسوسی اسرائیل

وزارت مخابرات و فناوری ارتباطات الجزایر با ارسال پیامک به دارندگان تلفن همراه این کشور درباره برنامه یک بد افزار جاسوسی رژیم صهیونیستی به آنان هشدار داد.

وزارت مخابرات و فناوری ارتباطات الجزایر در پیامک خود از شهروندان الجزایری خواست پیام‌های نامعلوم را باز نکنند و به آنها پاسخ ندهند چراکه با خواندن این گونه  پیام‌ها برنامه جاسوسی نصب و اطلاعات مخاطب به سرقت می‌رود.

به نوشته الجزایری الشروق، ارسال این پیامک همزمان با انتشار خبرهایی صورت گرفته است،  مبنی بر اینکه شهروندان الجزایری هدف برنامه یک بد افزار جاسوسی خطرناک قرار گرفته‌اند و از این بد افزار دولت مغرب استفاده می‌کند.

چندی قبل روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت: در میان  قربانیان برنامه بد افزار « پگاسوس» فعالان سیاسی، حقوقدانان و روزنامه نگاران جهان عرب به چشم می‌خورند.

پگاسوس یک بد افزار جاسوسی ساخت رژیم صهیونیستی است.

به نوشته برخی رسانه‌ها، تل آویو این بد افزار را در اختیار مغرب قرار داده است.

روزنامه فرانسوی « لوموند » طی گزارشی در تابستان گذشته اعلام کرد: تحقیقات دادستان سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد هزاران  شماره تلفن همراه شهروندان الجزایر به عنوان اهداف بالقوه برنامه بد افزاری پگاسوس شناسایی شده‌اند.

سودان  مزرهای خود را با آفریقای مرکزی بست

نیروهای واکنش سریع سودان امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: به دلیل وجود تهدیدات و خطرات  امنیتی مرزهای این کشور با آفریقای مرکزی به طور کامل بسته شد.

به نوشته روزنامه « الانتباهه» چاپ خارطوم، نیروهای مشترک تامین امنیت نوار مرزی سودان با آفریقایی مرکزی در صحفه شخصی خود در فضای مجازی «فیسبوک» نوشت:  نیروهای مسلح و نیروهای واکنش سریع سودان به همراه نظامیان آفریقای مرکز و چاد اقدام به بستن نوار مرزی کردند.

سرهنگ ابشر بلایل  تصریح کرد: تهدیدات و خطرات امنیتی تاثیر منفی بر مناطق مرزی گذاشته بود لذا اقدام سودان برای بستن مرزهای خود با آفریقای مرکزی نیاز به هماهنگی میان خارطوم با این کشور و چاد داشت.

انتهای پیام/