شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#وام ازدواج#بودجه ۱۴۰۱

ماجرای حذف وام ازدواج از بودجه ۱۴۰۱ چیست؟

اگرچه یکی از نمایندگان مجلس گفته که وام ازدواج در بودجه ۱۴۰۱ حذف شده است، اما بررسی بودجه سال آینده نشان می‌دهد وام ازدواج از بودجه حذف نشده. بلکه پرداخت وام ازدواج در زیرمجموعه قانون حمایت از خانواده آمده اما رقم نهایی آن مشخص نیست.

دولت هر سال در لایحه بودجه‌ای که به مجلس ارسال می‌کرد مبلغ وام ازدواج را هم مشخص می‌کرد. اگرچه این عدد همیشه در زمان بررسی لایحه بودجه در مجلس تغییر می‌کرد و افزایش می‌یافت. اما امسال دولت مبلغ پیشنهادی خود برای وام ازدواج را اعلام نکرده است. برای همین این تصور پیش آمده که پرداخت وام ازدواج منتغی است.

اما بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که پرداخت وام ازدواج همچنان ادامه دارد اما بند مربوط به مبلغ وام ازدواج حذف شده و به جای آن، دولت پیشنهاد داده که مبلغ وام ازدواج را خودش تعیین کند و مجلس اختیار این کار را به دولت بدهد.

پیش از این هم، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفته بود که وام ازدواج جوانان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف نشده، بلکه فرآیند آن به استناد قانون “حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” «تغییر» کرده است.
تغییرات وام ازدواج در بودجه ۱۴۰۱

اما وام ازدواج در بودجه سال آینده چه تغییراتی کرده است؟

۱- آنگونه که معاون وزارت ورزش و جوانان خبر داده «مساله پرداخت وام ازدواج در سال ۱۴۰۱ در بخش رفاه و سلامت لایحه بودجه آمده و ماده ۶۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بانک مرکزی را ملکف کرده که وام ازدواج جوانان را بپردازد.»

۲-تا پیش از این دولت مبلغ وام ازدواج را در لایحه بودجه تعیین می‌کرد و مجلس می‌توانست در جریان بررسی لایحه بودجه، مبلغ وام ازدواج و اقساط و مدت زمان بازپرداخت این وام را تغییر بدهد. اما دولت برای پرداخت وام ازدواج ۱۴۰۱«درخواست اختیار» کرده است. یعنی خواسته مبلغ تسهیلات و دوره بازپرداخت وام ازدواج توسط بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مشخص شود، نه مجلس!

۳-دولت همچنان ملکف است که به کلیه زوج‌هایی که بیشتر از چهار سال از تاریخ عقد آنها نگذشته باشد و تا کنون تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌اند، وام ازدواج بدهد.

۴- تمامی بانک‌ها موظفند به صورت ماهانه تعداد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت این تسهیلات را به صورت عمومی اعلام کنند.
مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۱

در سال جاری مبلغ وام ازدواج بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بود. یعنی مبلغ وام ازدواج برای مردان زیر ۲۵ سال و زنان زیر ۲۳ سال،‌۱۰۰ میلیون تومان و برای بقیه افراد ۷۰ میلیون تومان بود.

برای سال آینده هم پیشنهاداتی برای مبلغ وام ازدواج مطرح شده است. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس پیشنهاد داده بود که مبلغ وام ازدواج برای مردان زیر ۲۵ و زنان زیر ۲۳، ۲۵۰ میلیون تومان باشد و برای بقیه افراد ۱۵۰ میلیون تومان. یعنی افزایش دو برابری مبلغ وام ازدواج.

اما به گفته معاون وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد دولت این است که «مبلغ وام ازدواج هر سال به اندازه نرخ تورم سالانه افزایش پیدا کند.» بر این اساس احتمالا با توجه به نرخ تورم، ملغ وام ازدواج برای زوج‌های جوان نفری ۱۵۰ میلیون تومان باشد و برای سایر زوج‌ها ۱۰۰ میلیون تومان.