شهر خبر

ابهامات مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد خانه‌ها و خودروهای لوکس/ چرا سقف معافیت مالیاتی خانه‌های لوکس ۲۰ میلیارد تومان شد؟

ابهامات مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد خانه‌ها و خودروهای لوکس/ چرا سقف معافیت مالیاتی خانه‌های لوکس 20 میلیارد تومان شد؟

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که با افزایش سقف معافیت مالیاتی خانه‌های لوکس در کمیسیون تلفیق، در حال حاضر مالیات بر یک خانه لوکس ۲۵ میلیارد تومانی، ۱۰ میلیون تومان از یک خودرو ۲ میلیاردی کم‌تر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، لایحه بودجه سال 1401 دومین لایحه بودجه‌ای است که در آن بحث مالیات‌ستانی از خانه‌ها و خودروهای لوکس مطرح شده است. در قانون بودجه سال 1400، شاهد عملکرد بسیار پایین در دریافت مالیات بر خودروها و خانه‌های لوکس بودیم.

در این خصوص باید گفت که اجرای این دو پایه مالیاتی نیازمند تصویب آیین‌نامه آن در هیئت دولت بود. مدت‌ها بود که سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کرد که این آیین‌نامه‌ها را تدوین کرده است اما در نهایت دولت دوازدهم این آیین‌نامه‌ها را تصویب نرساند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم هر دوی این آیین‌نامه‌ها به تصویب رسید و امکان آغاز مالیات‌ستانی از خودروها و خانه‌های لوکس فراهم شد.

در لایحه بودجه سال جاری نیز موضوع مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس که در چهارچوب مالیات بر ثروت در نظر گرفته می‌شود، مورد توجه قرار گرفته است. اخیرا رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که با توجه به اطلاعاتی دریافت شده، بیش از پنج هزار خودرو لوکس را شناسایی کرده و برگ تشخیص مالیاتی آنها نیز صادر خواهد شد.

براساس گفته‌های مسئولان سازمان امور مالیاتی خانه‌های لوکس نیز شناسایی شده‌اند و اقدامات این سازمان جهت بارگزاری اطلاعات این خانه‌ها در سامانه مودیان در حال انجام است.

افزایش 100 درصدی سقف معافیت مالیاتی خانه‌های لوکس توسط کمیسیون تلفیق/ضرایب نیز تغییر کرد

لازم به ذکر است، روز یکشنبه بود که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی کف مالیات‌ستانی از خانه‌های لوکس را از 10 میلیارد تومان به 20 میلیارد تومان افزایش داد که این موضوع با انتقاداتی مواجه شد.

غلامحسین رمضانی عضو کمیسیون تلفیق با دفاع از این تصمیم تورم بالا در حوزه مسکن را عامل این تصمیم دانسته و گفته بود: امروز قیمت خانه یک کارمند که چند سال قبل خریداری کرده است به حدود 6 تا 7 میلیارد تومان رسیده است. این افراد جزو دهک‌های بالای جامعه نیستند که بخواهیم از آنها مالیات برخانه‌های لوکس بگیریم. در نتیجه کف مالیات‌ستانی توسط کمیسیون تلفیق افزایش یافت تا شامل طیف کوچک‌تری از مردم شود.

گفتنی است، یکی از انتقادات اصلی که اخیرا و به دلیل تغییر کف مالیات بر خانه‌های لوکس از 10 میلیارد به 20 میلیارد تومان توسط برخی کارشناسان مالیاتی مطرح شده است، نرخ پایین مالیات‌های مربوط به خانه‌ها و خودروهای لوکس است.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 در خصوص تغییرات اعمال شده در نرخ مالیات بر خانه‌ها و باغ ویلاهای گران قیمت گفت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق خانه‌هایی با ارزش روز تا سقف 20 میلیارد تومان معاف از مالیات شدند.

وی ادامه داد: همچنین میزان مالیات خانه و باغ ویلاهای گران قیمت نسبت به مازاد 20 تا 25 میلیارد تومان یک در هزار، نسبت به مازاد 25 تا 35 میلیارد تومان دو در هزار، نسبت به مازاد 35 تا 50 میلیارد تومان سه در هزار، نسبت به مازاد 50 تا 70 میلیارد تومان چهار در هزار و نسبت به مازاد 70 میلیارد تومان پنج در هزار است.

مالیات خانه 25 میلیاردی 10 میلیون تومان از خودرو دو میلیاردی کمتر است

البته برخی این نرخ‌ها را در آغاز مالیات‌ستانی از خانه‌های لوکس مناسب می‌دانند و براین باور هستند که نباید به یکباره نرخ‌های بالایی تعیین کرده چرا که باعث مقاومت مودیان نسبت به پرداخت مالیات خواهد شد اما وقتی نرخ‌های در نظر گرفته شده را به صورت مصداقی مورد بررسی قرار می‌دهیم متوجه این مسئه خواهیم شد که نرخ در نظر گرفته شده بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که بتوان چنین استدلالی را پذیرفت.

در جدول زیر نرخ‌های قبلی مالیات بر خانه‌ها و باغ ویلاهای گران قیمت با تغییرات جدید کمیسیون تلفیق قابل مقایسه است:

مالیات ,

با توجه به نرخ‌های جدید در صورتی که یک خانه 25 میلیارد تومان ارزش داشته باشد تنها باید پنج میلیون در سال مالیات پرداخت کند و این در حالی است که اجاره بهای چنین خانه‌ای در هر ماه چیزی حدود 100 میلیون تومان است. با توجه به نرخ‌های قبلی همین خانه 25 میلیارد تومانی باید به جای پنج میلیون تومان رقمی در حدود 10 میلیون تومان را به عنوان مالیات پرداخت می‌کرد. با توجه به این اعداد می‌توان گفت که کمیسیون تلفیق نرخ مالیات بر خانه‌های لوکس را به طور چشم‌گیری کاهش داده است.

با در نظر گرفتن نرخ‌های تعیین شده خانه‌هایی که ارزشی معادل 70 میلیارد تومان دارند باید معادل 250 میلیون تومان در سال مالیات بپردازند.

لازم به ذکر است که با مقایسه مالیات بر خانه‌های لوکس با مالیات بر خودروهای لوکس به اعداد جالبی دست می‌یابیم. به طور مثال مالیات یک خودرو دو میلیارد تومانی برابر 15 میلیون تومان خواهد بود و این در حالی است که یک خانه 25 میلیارد تومانی تنها پنج میلیون تومان مالیات پرداخت خواهد کرد.

>مالکان واحدهای مسکونی برای مشاهده وضعیت مشمولیت مالیات اقدام کنند/ فرصت پرداخت تا پایان بهمن‌ماه

خانه‌ای با ارزش دلاری برابر با 25 میلیارد تومان در کانادا باید 6100 دلار مالیات بدهد و این در حالی است که این رقم در ایران برابر با 830 دلار در سال است.

با توجه به موارد ذکر شده به نظر می‌رسد نرخ مالیات‌های مربوط به خانه‌های لوکس بیش از پیش کاهش یافته است و اقدام کمیسیون تلفیق در جهت افزایش 100 درصدی سقف معافیت‌های مالیاتی جای سوال دارد. ضمن اینکه این اقدام باعث کاهش درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده از این طریق خواهد شد.

انتهای پیام/