شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#آلودگی هوا#شورای شهر

خبرهای خوب حوزه حمل و نقل عمومی برای پایتخت

ترافیک نمایه

رئیس شورای شهر تهران توضیحاتی درباره برنامه شورای ششم برای مقابله با آلودگی هوا و بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در پایتخت ارائه داد و گفت: ۴۵۰ میلیارد برای تجهیز انبارهای مترو اعتبار اختصاص داده شد.

به گزارش مشرق، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، درباره موضوع آلودگی هوا در شهر تهران اظهار داشت: آلودگی هوا موضوعی نیست که سریع ایجاد شود و سریع بتوان آن را از بین برد این مشکل طی سال‌های متمادی ایجاد شده و رفع و کاهش آن هم قطعا زمان‌بر است.

وی افزود:‌هم منابع موتوری متحرک و هم منابع موتوری ثابت از جمله آلاینده‌هایی هستند که سبب افزایش ذرات معلق در هوای پایتخت شده‌اند و باید منابع موتوری متحرک و ثابت را درست و اصلاح کرد تا بتوان گام نخست آلودگی هوا را برداشت.

بیشتر بخوانید:

آمار عجیب زنان در تصادفات رانندگی

چمران گفت:‌حدود نیمی از بودجه مربوط به حمل و نقل عمومی باید توسط دولت‌ها پرداخت شود که در دوره محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار تهران بر همین اساس تعداد زیادی واگن خریداری شد و با همکاری دولت و شهرداری توانستیم ۲۴۰ کیلومتر مترو بسازیم و شهر زیرزمینی را در ۷ خط توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه بودجه مورد نیاز برای تأمین هزار واگن مترو در تهران مشخص است،‌گفت: در شورای سابق ۷ هزار اتوبوس در شهر فعال بود اکنون به ۲۲۰۰ مورد رسیده و مردم مجبور می‌شوند از حمل و نقل خصوصی و یا خودروهای سواری برای تردد استفاده کنند و این آلودگی هوا را قطعا تشدید می‌کند.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: برای سال آینده برنامه‌ریزی کردیم که ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی  و ۵۰۰ اتوبوس نو خریداری شود تا تحرک خوبی در حوزه اتوبوس‌ها ایجاد شود.

چمران بیان داشت: مقداری هم برای بخش خصوصی اعتبار در نظر گرفته شده و باید کمک کنیم تا اتوبوس‌های آنها هم اورهال، نوسازی و تعمیر شود و در خطوط فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه ۴۵۰ میلیارد تومان برای وسایل یدکی مترو در نظر گرفته شده است گفت:‌انبارهای مترو متأسفانه خالی شده و هیچگونه تأمینی در این زمینه از شورای سابق در نظر گرفته نشده است. برای اورهال واگن هم بیش از ۴۰۰ واگن نیاز به تعمیرات و اورهال دارد و ارقامی در بودجه پیش‌بینی خواهد شد که این موضوع را عملیاتی کنیم.

رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد:‌ به هر حال هر چقدر در بودجه برای حمل و نقل عمومی اختصاص داده شود باز هم کفایت نمی‌کند و دولت و مجلس هم باید ورود کرده و اعتبارات خوبی را در این زمینه اختصاص دهند تا لااقل هزار واگن را طی ۴ سال آینده به حمل و نقل شهر زیرزمینی اضافه کنیم و اگر اکنون سفارش دهیم و بسازند دست کم دو سال طول می‌کشد تا واگن‌های جدید وارد خطوط شوند.

منبع: فارس