هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر از جهات مختلف شباهتی به جشنواره‌های سینمایی دنیا ندارد و اگر با اغماض از برخی نکات ریز و درشت درباره جشنواره بخواهیم به چند نکته مهم در این ساختار عجیب اشاره کنیم یکی از آن نکات می‌تواند تعداد بالای جوایز این جشنواره باشد.

گلمکانی تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های هر جشنواره نتیجه‌ای است که از قضاوت هیات داوران حاصل می‌شود. من خودم یک دوره از جشنواره داور بودم، در آن دوره تعداد آثار 33 فیلم بود و همان موقع به این درک رسیدم داوران نمی‌توانند در مدتی کوتاه این حجم از فیلم را مشاهده کنند و از جنبه‌های مختلف اثر را مورد قضاوت قرار داده و در مورد 18 رشته ارزیابی دقیق و درستی داشته باشند؛ به همین دلیل نتیجه کار آن‌ها چندان قابل اعتنا و دفاع نخواهد بود.

وی افزود: به اعتقاد من تعداد جوایز این جشنواره باید مثل همه جشنواره‌های معتبر دنیا محدود شوند و غیر از رشته‌های اصلی دیگر رشته‌ها حذف شوند. در این صورت است که می‌توان امیدوار بود نتیجه قضاوت‌ها و جوایز در جشنواره قابل دفاع باشد. متأسفانه پیش‌تر هم این موضوع مطرح شده و خود سینماگران به آن اعتراض کردند چراکه همه علاقه دارند در این رویداد حضور داشته باشند چون به نظر می‌رسد، بودن در این جشنواره نوعی اعلام حضور در سینمای ایران به حساب می‌آید و حتی موفقیت و عدم موفقیت در این رویداد روی سرنوشت حرفه‌ای سینماگران تأثیر می‌گذارد در حالیکه جشنواره نباید تا این حد تأثیرگذار باشد. موارد بسیاری را می‌توان عنوان کرد که یک سینماگر در جشنواره بسیار بزرگ شده یا بالعکس در این جشنواره نابود شده است.

این منتقد در ادامه خاطرنشان کرد: نکته دیگر به اکران سراسری فیلم‌های راه‌یافته به این جشنواره در روزهای برگزاری مربوط می‌شود. برخی فیلم‌ها در زمان برگزاری جشنواره بیش از 100 اکران دارند که معمولاً این اکران‌ها با تعداد با ظرفیت کامل سالن‌ها انجام می‌شوند. با وجود اینکه درآمد حاصل از فروش فیلم‌ها به صاحبان آثار نیز تعلق می‌گیرد اما قطعاً این شکل برگزاری جشنواره و اکران سراسری آسیبی جدی به اکران عمومی فیلم‌ها می‌زند.

گلمکانی در پایان تأکید کرد: قطعاً ویژگی محدود و برگزیده بودن حتی در میزان نمایش فیلم‌هاست که می‌تواند چنین رویدادی را به جشنواره تبدیل کند وگرنه پخش یک سری فیلم در سراسر کشور برای عموم به طوری که حتی افراد بی علاقه به سینما که در طول سال به سینما نمی‌روند هم به واسطه کارت گرفتن از دوست و رفیق و آشنا به دیدن این آثار بیایند خارج از قواعد جشنواره است و به نظر من باید نام دیگری غیر از جشنواره برای آن انتخاب کنیم.

انتهای پیام //