امیر سمواتی تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: صدور مجوزهای تولید فیلم‌های سینمایی در شرایط حاضر که شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم و تولید به حداقل رسیده و ناامیدی بسیاری در سینما حکمفرما است از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیمی درست است که امیدی در جامعه سینمایی تزریق می‌کند.

سمواتی خاطرنشان کرد: من به شخصه پس از تعطیلی طولانی مدت سینماها و عدم تولید فیلم‌های سینمایی با وجود این شرایط علاقه دارم فیلم بسازم و این رخوت را از بین ببرم. کسانی که امروز فیلم می‌سازند تنها به درآمدزایی و پول فکر نمی‌کنند بلکه یکی از دلایل اصلی آن جلوگیری از خانه‌نشینی و پویایی است.

او افزود: بیکاری در حوزه سینما امروز بسیار زیاد است و تنها در حوزه سریال‌سازی است که شاهد رونق هستیم. امروز کسی درباره بازگشت سرمایه ایده‌ای ندارد و بحثی در این باره مطرح نیست. همه می‌دانند که تولید اثر به احتمال زیاد با شکست مواجه می‌شود و در یک شرایط غیر طبیعی هستیم اما در همین شرایط عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کار کردن سینماگران تنها تزریق امید است و همین که پروانه ساخت صادر می‌شود و فیلمسازان فیلم می‌سازند امید دارند که شاید در روزهای آینده شرایط اکران هم فراهم شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دربند» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: سال گذشته من چند فیلم در تابستان اکران کردم که با ضرر مالی بسیاری مواجه شدم و نه تنها فیلم‌ها نتوانستند فروشی قابل قبول داشته باشند بلکه اصلاً دیده نشدند و این اتفاق شرایط را به مراتب بدتر می‌کند. خیلی وقت‌ها ممکن است فیلم با شکست مالی مواجه شود اما فیلمساز از دیده شدن فیلمش خوشحال باشد و صاحبان آثار نیز از این جهت ضرر مالی را چندان جدی نگیرند. به هر حال دیده شدن فیلم هم می‌تواند برای سازندگان اثر لذتبخش باشد اما متأسفانه در شرایط حاضر فیلم‌ها کاملاً از بین می‌روند و حتی امکان دیده شدن هم وجود ندارد.

او افزود: اکران آنلاین که در پلتفرم‌ها آغاز شد تا حدی شرایط دیده شدن را فراهم کرد اما فیلم‌ها صد در صد با شکست روبرو شدند و این ایده هم نتوانست موفقیت چندانی داشته باشد. هنرمندان فیلم می‌سازند و نمی‌توان این رویه را متوقف کرد و باید شرایط دیده شدن و فروش فیلم‌ها فراهم باشد. تلویزیون، رسانه‌ها و حتی پلتفرم‌ها باید به کمک سینما بیایند اما متأسفانه تلویزیون خود را کنار کشیده و اصلاً توجهی به سینما ندارد. خیلی از فیلم‌هایی که این روزها ساخته می‌شوند به لحاظ مضمون شاید با سیاست‌های تلویزیون در تناقض باشند اما سازندگان این آثار هم از همین کشور هستند و باید تلویزیون به این نتیجه برسد که در راستای حمایت از سینما عملکردی داشته باشد.

سمواتی تأکید کرد: به هر حال سینما رفتن هم می‌تواند برای مردم لذتبخش باشد و تلویزیون باید از سینما حمایت کرد. متأسفانه در این بین عملکرد پلتفرم‌ها هم به همین شکل است و در آنجا با حاکم بودن سرمایه در نهایت نتیجه‌ای حاصل می‌شود که فرقی با سیاست‌های تلویزیون ندارد و در نهایت برای جامعه فیلمسازی‌مان یک سرخوردگی عجیب به وجود می‌آید.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: این سرخوردگی بیش از همه متوجه نخبگان سینمایی ما است. کسانی که بهره هوشی بالایی دارند و به آثار بازاری تن نمی‌دهند در این بلبشو از همه بیشتر سرخورده می‌شوند و و این در آینده ما را با مشکل بزرگی مواجه می‌کند. فیلمسازی فقط برای سرمایه‌گذاری نیست، کسی که در سینما سرمایه‌گذاری می‌کند اگر ثروتش را در جای دیگر هزینه می‌کرد درآمد و سود بیشتری به دست می‌آورد و اگر به سینما آمده‌اند دغدغه‌ فرهنگی دارند. دولتمردان ما باید فکری کنند و برای جلوگیری از سرخوردگی نیروی کار جدی سینما باید فکری شود تا پس از این روزها بتوانیم به سینما فکر کنیم.