شهر خبر

رژیم غذایی که جوش صورت را درمان می‌کند

رژیم غذایی که جوش صورت را درمان می‌کند

جوش یا آکنه نوعی بیماری پوستی است که باعث ایجاد انواع مختلف برجستگی در سطح پوست می شود بنابراین درمان جوش صورت اهمیت ویژه ای دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، جوش‌ها شامل جوش های سر سفید، جوش های سرسیاه و جوش های زیرپوستی هستند. این برجستگی ها می توانند در هر نقطه از بدن خصوصا در صورت، گردن، پشت و شانه ها مشاهده شوند. آکنه اغلب به دلیل تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می شود، بنابراین بیشتر در نوجوانان در دوران بلوغ بروز می کند.

چه عواملی باعث ایجاد آکنه می شوند؟

برای درک چگونگی ایجاد آکنه، درک ساختار پوست اهمیت دارد. سطح پوست با حفره های کوچکی پوشیده شده که به غدد چربی در زیر پوست متصل می شوند. به این سوراخ ها منافذ گفته می شود. غدد چربی، روغنی به نام سبوم تولید می کنند و از طریق یک کانال به نام فولیکول، سبوم را به سطح پوست می فرستند.

این روغن با انتقال سلول های مرده پوست از طریق فولیکول تا سطح پوست، از بین می رود. آکنه هنگامی رخ می دهد که منافذ با سلول های مرده پوست، چربی اضافی و گاهی باکتری مسدود شود. در دوران بلوغ، هورمون ها غالبا باعث تولید چربی اضافی در غدد چربی می شوند که موجب افزایش آکنه می شود.

انواع آکنه

جوش سر سفید: منافذی که مسدود شده اما چربی از پوست خارج می شود که به صورت برجستگی های سخت و مایل به سفید دیده می شوند.

جوش سیاه: اینها به صورت لکه های تیره و ریز در سطح پوست ظاهر می شوند.

جوش های زیرپوستی: منافذی که دیواره آن باز می شود و به چربی، باکتری و سلولهای مرده پوست اجازه می دهد تا به زیر پوست برسند. به صورت برجستگی هایی قرمز رنگ به نظر می رسند که گاهی دارای یک قسمت سفید چرکی هستند.

رژیم غذایی در درمان جوش صورت موثر است؟

برخی از مواد غذایی سریعتر قند خون را افزایش می دهند. وقتی قند خون به سرعت بالا می رود، هورمونی به نام انسولین در بدن ترشح می شود. وجود انسولین اضافی در خون باعث افزایش تولید سبوم از غدد چربی شده و خطر آکنه را افزایش می دهد.

برخی از مواد غذایی که باعث افزایش زیاد انسولین می شوند شامل ماکارونی، برنج سفید، نان سفید و قند است که کربوهیدرات های با شاخص گلوکز بالا محسوب می شوند. این بدان معنی است که آنها از قندهای ساده ساخته شده اند.

محققان ارتباط بین یک رژیم غذایی به اصطلاح "غربی" یا "رژیم استاندارد آمریکایی" با درمان جوش صورت را مطالعه کرده اند.

این نوع رژیم غذایی بر اساس کربوهیدرات زیاد، لبنیات، چربی های اشباع شده و چربی های ترانس است. طبق تحقیقات، این مواد غذایی تولید هورمون هایی را تحریک می کنند که می توانند باعث ایجاد و ترشح چربی اضافی توسط غدد چربی شوند. همچنین یک رژیم غذایی غربی با التهاب بیشتر مرتبط است که می تواند به بروز آکنه کمک کند.
 

چه مواد غذایی به درمان جوش صورت کمک می کنند؟

خوردن غذاهایی با شاخص گلوکز پایین که از کربوهیدرات های پیچیده تشکیل شده اند ممکن است خطر ابتلا به آکنه را کاهش دهد. کربوهیدرات های پیچیده شامل غلات کامل، حبوبات و میوه و سبزیجات است.

همچنین تصور می شود که مواد غذایی حاوی روی، ویتامین A و E، آنتی اکسیدان، میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج، زردآلو و سیب زمینی شیرین، اسفناج و سایر سبزیجات سبز تیره، گوجه فرنگی، بلوبری، نان گندم کامل، برنج قهوه ای، بوقلمون، تخمه کدو، ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی و انواع دیگر ماهی های چرب و آجیل برای پوست مفید هستند، زیرا التهاب را کاهش می دهند و می توانند در درمان جوش صورت موثر باشند.

 

رژیم های غذایی با شاخص گلوکز پایین

چندین مطالعه اخیر حاکی از آن است که پیروی از یک رژیم غذایی با شاخص گلوکز پایین یا رژیم حاوی قند ساده کم، می تواند از بروز آکنه جلوگیری کرده و در درمان جوش صورت موثر باشد. محققان در یک مطالعه بر روی بیماران کره ای دریافتند که پیروی از یک رژیم غذایی با شاخص گلوکز پایین به مدت 10 هفته می تواند منجر به بهبود قابل توجهی در آکنه شود.

در مطالعه دیگر، محققان دریافتند که پیروی از یک رژیم غذایی با شاخص گلوکز پایین و پروتئین بالا به مدت 12 هفته باعث بهبود آکنه در مردان و کاهش وزن می شود.

زینک یا روی

مطالعات نشان می دهد که خوردن مواد غذایی غنی از روی ممکن است در پیشگیری و درمان جوش صورت مفید باشد. مواد غذایی که غنی از روی هستند شامل تخمه کدو، بادام هندی، گوشت گاو، بوقلمون، عدس و غذاهای دریایی مانند صدف و خرچنگ است.

در یک مطالعه محققان رابطه بین سطح روی در خون و شدت آکنه را بررسی کردند. روی یک ماده معدنی در رژیم غذایی است که در بهبود پوست و تنظیم متابولیسم و سطح هورمون ها اهمیت دارد. محققان دریافتند که سطح پایین روی با موارد شدیدتر آکنه ارتباط دارد. آنها پیشنهاد می کنند برای درمان افرادی که موارد شدید آکنه دارند، مقدار روی در رژیم غذایی به 40 میلی گرم در روز افزایش یابد.

ویتامین های A و E

در مطالعه ای محققان دریافتند که سطح پایین ویتامین های A و E نیز با موارد شدید آکنه ارتباط دارد. آنها پیشنهاد می کنند که افراد مبتلا به آکنه با افزایش مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین ها، می توانند از شدت آکنه خود بکاهند. قبل از مصرف مکمل های ویتامین A با پزشک خود صحبت کنید. سمیت ویتامین A می تواند به اندام های اصلی بدن آسیب دائمی برساند.

آنتی اکسیدان ها و امگا 3

امگا 3 نوعی چربی است که در گیاهان خاص و منابع پروتئینی حیوانی مانند ماهی و تخم مرغ یافت می شود. آنتی اکسیدان ها مواد شیمیایی هستند که رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کنند. تصور می شود که امگا 3 و آنتی اکسیدان ها با هم التهاب را کاهش می دهند. مطالعات تا حد زیادی ارتباط بین افزایش مصرف امگا 3 و آنتی اکسیدان ها و کاهش آکنه را تایید می کنند.

منبع: پوراطب