به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز (دوشنبه) در اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان گفت: در پیرامون خود با چالش‌هایی درگیر هستیم که یک چالش همسایه‌ی شرقی ما، افغانستان است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حضور هیئت افغانستانی در ایران خاطرنشان کرد: سرپرست وزارت خارجه هیئت حاکمه موقت افغانستان به همراه تعدادی از وزیران هیئت حاکمه موقت فعلی در افغانستان در این سفر بودند.

وی ادامه داد:  از حدود چهار و نیم ماه پیش تاکنون روزانه بیش از ۵ هزار زن کودک و مرد افغان از مرزهای زمینی به دلایل سرما و وضعیت ناپایدار ای که در افغانستان وجود دارد به سمت مرزهای ما می‌آیند و در اردوگاه‌ها و در برخی از شهرها اقامت داده می‌شوند. 

امیرعبداللهیان گفت: امنیت مرز و مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان برای ما مهم است. 

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد:  در حوزه ارسال انرژی مورد نیاز به افغانستان کمک می‌کنیم اما در عین حال از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان کوتاه نیامدیم.

وی ادامه داد: وقتی وزیر امور خارجه هیئت سرپرست موقت  افغانستان در جریان سفرش به تهران درخواست تحویل سفارت افغانستان را داشت، ما اعلام کردیم که دوستی ها و برادری های ما به جای خود، اما تاکید ما بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر با نگاه باثبات و امنیت پایدار در افغانستان است که موضوع بسیار مهمی است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد:  لذا زمانی که دولت فراگیر با استانداردهای شناخته شده و با مشارکت طالبان، پشتون‌ها و سایر رقبا شکل گرفت، آن وقت ما می توانیم راجع به شناسایی وضعیت جدید در افغانستان و واگذاری سفارت افغانستان در تهران به هیئت حاکمه رسمی صحبت کنیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: چالش دیگر ما یمن است. این روزها اتفاقاتی بین یمن و برخی از همسایگانش در حال وقوع است. اولا آنچه که بین یمن و همسایگانش می‌گذرد یک موضوع یمنی است. ثانیاً جمهوری اسلامی ایران در تمامی مراحل از ابتدای بحران یمن به صراحت طرح سیاسی چهار ماده‌ای خود را ارائه داده است و همواره از تحقق آن طرح حمایت کرده است. 

وی افزود: حتماً برای ما ملاحظه و مشاهده بیش از شش سال جنگ و خونریزی در یمن قابل تحمل نیست و هیچ یک از کشورهای منطقه و وجدانهای آگاه در جهان، جنگ را راه‌حل این بحران نمی‌دانند. 

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما گسترش دامنه جنگ را نگران کننده می‌دانیم و از عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌خواهیم که با روش سیاسی و با رویکردی سازنده برای پایان دادن به جنگ، محاصره انسانی در یمن و پذیرش آتش‌بس برای گفتگوهای یمنی یمنی اقدام کنند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ادامه این وضعیت به نفع منطقه و کشورهای درگیر در این جنگ نبوده و نخواهد بود. 

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما در حوزه سیاست همسایه محور از تداوم گفتگوها با عربستان سعودی استقبال می‌کنیم. ما راه را برای عربستان سعودی باز گذاشته‌ایم و هر زمان عربستان سعودی تصمیم بگیرد روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران به حالت طبیعی برگرداند، ما از بازگشایی سفارتخانه‌ها و بازگشت روابط به حالت طبیعی و حتی، توسعه روابط با عربستان سعودی استقبال می‌کنیم. 

وی ادامه داد: ما خرسندیم که سه دیپلمات ما از چند روز پیش در جده مستقر شدند و فعالیت خودشان را در سازمان همکاری اسلامی از سر گرفتند. 

امیرعبداللهیان گفت: اینکه چه زمانی سفارتخانه‌های دو کشور باز شوند، اکنون عربستان سعودی است که باید تصمیم بگیرد و نسبت به این موضوع به جمع‌بندی لازم برسد.

وی ادامه داد:  ما هم از دور جدید گفتگوها استقبال می کنیم و هم مایلیم به این نکته اشاره کنیم که گفتگوهای طولانی لازمه بازگشت روابط به حالت عادی به تنهایی نیست، بلکه اتخاذ تصمیم سیاسی امروز یک ضرورت است.

در حال تکمیل است ....