به گزارش اکوایران، اوکراین در حالت اضطراب شدید است. در هفته های اخیر چندین گزارش در مورد توطئه ها و طرح هایی با هدف بی ثبات کردن دولت و کشاندن کشور به جنگ منتشر شده است. اعلامیه بریتانیا دومین بار در بیش از یک هفته بود که یک قدرت غربی علنا روسیه را به دخالت در امور داخلی اوکراین متهم می‌کرد؛ بخشی از تلاش هماهنگ برای تحت فشار قرار دادن آقای پوتین جهت کاهش تنش. در 14 ژانویه، ایالات متحده کرملین را متهم کرد که خرابکارانی را به شرق اوکراین فرستاده تا اقدامی تحریک آمیز ایجاد کند که می تواند بهانه‌ای برای تهاجم باشد. 

مایکل شویرتز، دیوید سنگر و مارک لندلر روزنامه‌نگاران نیویورک‌تایمز گزارش دادند که بیانیه عمومی بسیار غیرعادی وزارت امور خارجه در لحظه ای از دیپلماسی پرمخاطره بین کرملین و غرب منتشر شد.

روسیه بیش از صدهزار سرباز روسی را در مرزهای اوکراین مستقر کرده است که به گفته مقامات آمریکایی هر لحظه ممکن است حمله کنند.

بحران اوکراین / احتمال جنگ غرب و روسیه جدی است

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «اطلاعاتی که امروز منتشر می‌شود، میزان فعالیت روسیه را که برای براندازی اوکراین طراحی شده است، روشن می‌کند و بینشی از تفکر کرملین است. روسیه باید تنش زدایی کند، به کمپین های تجاوزکارانه و اطلاعات نادرست خود پایان دهد و راه دیپلماسی را دنبال کند». 

اتهامات جدید بریتانیا جزییات کمی در مورد چگونگی تحمیل دولت جدید اوکراین توسط روسیه ارائه می دهد و در این بیانیه گفته نشده که آیا چنین طرح هایی مشروط به تهاجم نیروهای روسی است یا خیر.

مقامات انگلیسی آشنا با این وضعیت که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که هدف هم جلوگیری از فعال‌سازی چنین طرح‌هایی بوده و هم به آقای پوتین اطلاع داده شد که این توطئه فاش شده است. در واشنگتن، دو مقام گفتند که اطلاعاتی که توسط سرویس های اطلاعاتی بریتانیا جمع آوری شده، درست است.

کودتای نرم

در ائتلاف اطلاعاتی غیررسمی موسوم به "پنج چشم"، بریتانیا مسئولیت اصلی شنود ارتباطات روسیه را بر عهده دارد، به همین دلیل است که نقش مهمی در افشای دخالت روسیه در انتخابات 2016 داشت.

امیلی جی هورنای، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، در بیانیه ای گفت: «این نوع توطئه عمیقاً نگران کننده است. مردم اوکراین حق حاکمیت دارند که آینده خود را تعیین کنند و ما در کنار شرکای منتخب دموکراتیک خود در اوکراین ایستاده ایم».

اما وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌‌ای این اتهام بریتانیا را رد کرد و گفت: «گسترش اطلاعات نادرست از سوی وزارت خارجه بریتانیا یکی دیگر از شواهدی است که نشان می‌دهد کشورهای ناتو به رهبری آنگلوساکسون‌ها در حال تشدید تنش‌ها در اطراف اوکراین هستند. ما از وزارت خارجه بریتانیا می‌خواهیم که فعالیت‌های تجاوزکارانه خود را متوقف کند.»

کودتای نرم

نامزدهای بالقوه رهبری کودتا

از پنج اوکراینی نام‌برده، چهار نفر در سال 2014 پس از قیام مردمی که دولت مورد حمایت روسیه را در کیف سرنگون کرد -و جنگ جدایی‌طلبان در شرق اوکراین که امروز نیز ادامه دارد را کلید زد، از اوکراین فرار کرده و به روسیه رفته‌اند.

بر اساس ارزیابی بریتانیا، برنامه ریزان روسی در حال بررسی این بودند که یک نماینده سابق پارلمان اوکراین به نام یوگنی مورایف را به عنوان رهبر یک دولت دست نشانده طرفدار کرملین در کیف منصوب کنند. آقای مورایف که زمانی عضو حزب مناطق مورد حمایت روسیه بود، اکنون رئیس یک حزب سیاسی به نام ناشی است که بخشی از مجموعه احزاب مخالف گروه‌های طرفدار غرب اوکراین است. 

از بیانیه بریتانیا مشخص نیست که آیا روسیه به آقای مورایف اطلاع داده است که وی به عنوان رهبر احتمالی آینده اوکراین در نظر گرفته شده است یا خیر. به گفته مقامات امنیتی اوکراین و غربی، جاسوسان روسی شبکه گسترده ای از ماموران را در اوکراین دارند و تماس بین مقامات اوکراینی و افسران اطلاعاتی غیرعادی نیست.

بحران اوکراین / احتمال جنگ غرب و روسیه جدی است

تلاش تکراری پوتین

اگر ارزیابی بریتانیا درست باشد، این اولین بار نیست که کرملین سعی می‌کند یک رهبر طرفدار روسیه را منصوب کند یا در دولت اوکراین مداخله کند.

در سال 2004، تلاش‌های روسیه برای تحت تأثیر قرار دادن تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری باعث ناآرامی‌هایی موسوم به انقلاب نارنجی شد، که باعث شد یک انتخابات مجدد برگزار شود که منجر به شکست آقای یانوکوویچ، که نامزد مورد علاقه کرملین بود، شد.

در سال 2013، زمانی که کرملین آقای یانوکوویچ را که در نهایت به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، کشور را تحت فشار قرار داد تا از یک پیمان تجاری با اتحادیه اروپا عقب نشینی کند، اوکراینی ها دوباره به خیابان ها ریختند. آقای یانوکوویچ در نهایت از قدرت رانده شد و باعث شد که آقای پوتین دستور الحاق شبه جزیره کریمه را صادر کند و به جنگ جدایی طلبانه در شرق اوکراین دامن بزند.

کودتای نرم

نقش محوری بریتانیا در پرده آهنین

نیویورک‌تایمز در گزارش دیگری، این اعلامیه بریتانیا را نشانگر نقش پررنگ‌تر این کشور در بحران امنیتی اروپا دانست و نوشت: مقامات انگلیسی می گویند که انتشار اطلاعات حساس این کشور برای خنثی کردن یک توطئه بالقوه و ارسال پیامی به آقای پوتین محاسبه شده است.

آنها آن را به عنوان بخشی از یک استراتژی هماهنگ برای تبدیل شدن به یک بازیکن محوری در رویارویی اروپا با روسیه تلقی کردند - نقشی که از زمانی که وینستون چرچیل درباره "پرده آهنین" پس از جنگ جهانی دوم هشدار داد، لندن ایفا کرده است.

و با این حال، تحرکات بریتانیا نیز نشان از کشوری دارد که دو سال پس از خروج از اتحادیه اروپا مشتاق است خود را متمایز کند.

مالکوم چالمرز، معاون مدیر کل موسسه رویال خدمات متحد، یک اتاق فکر در لندن، گفت: «بریتانیا خود را از آلمان و فرانسه و تا حدی حتی ایالات متحده متمایز می کند. این از برگزیت ناشی می شود و این حس که ما باید خود را به عنوان یک قدرت مستقل تعریف کنیم».

کودتای نرم

بلینکن: تحریم فوری مسکو، اثر بازدارندگی آن را خنثی می کند

در تحولی دیگر، ایالات متحده درخواست برای تحریم فوری روسیه بر سر اوکراین را رد کرد. در میان ترس از حمله روسیه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده می گوید که اعمال تحریم ها در حال حاضر اثر بازدارندگی آنها را از بین می برد.

بر اساس گزارش الجزیره، بلینکن، درخواست ها برای اعمال فوری تحریم های اقتصادی علیه روسیه را رد کرد و گفت که انجام این کار توانایی غرب برای جلوگیری از تجاوز احتمالی روسیه به اوکراین را تضعیف می کند.

بلینکن در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت: زمانی که صحبت از تحریم ها می شود، هدف آن تحریم ها جلوگیری از تجاوز روسیه است. و بنابراین اگر آنها اکنون فعال شوند، اثر بازدارندگی را از دست می دهد.

بحران اوکراین / احتمال جنگ غرب و روسیه جدی است