شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ریزش مو#کرونا

آیا در صورت ابتلای مجدد به کرونا مجددا دچار ریزش مو می‌شویم؟

آیا در صورت ابتلای مجدد به کرونا مجددا دچار ریزش مو می‌شویم؟

استرس ناشی از قرنطینه و ترس از ابتلا به بیماری، ترشح سیتوکین پیش‌التهابی به عنوان پاسخی برای مقابله با ویروس کرونا، تاثیر مستقیم ویروس کرونا بر فولیکول مو، التهاب بدن و کمبود مواد مغذی مانند آهن، روی، ویتامین B موجب ریزش مو در افراد می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز،  بسیاری از افرادی که درگیر ویروس کرونا شده‌اند ریزش مو را به‌عنوان یکی از علائم بیماری کووید ۱۹ تجربه کرده‌اند. به نظر می‌رسد که این نوع ریزش مو تقریباً دو تا سه ماه پس از بهبودیافتن افراد ادامه پیدا می‌کند. با وجود اینکه عوامل زیادی مانند کمبود مواد مغذی در بدن، تغییرات هورمونی، استرس، عوامل ژنتیکی و محیطی موجب ریزش مو می‌شود، ریزش مو ناشی از بیماری کووید ۱۹ نیز ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. برای نمونه، استرس ناشی از قرنطینه و ترس از ابتلاء به بیماری، ترشح سیتوکین پیش‌التهابی به عنوان پاسخی برای مقابله با ویروس کرونا، تأثیر مستقیم ویروس کرونا بر فولیکول مو، التهاب بدن و کمبود مواد مغذی مانند آهن، روی، ویتامین B باعث ریزش مو در افراد می‌شود.

آیا در صورت ابتلای مجدد به بیماری کووید ۱۹ ریزش موی مجدد را تجربه می‌کنیم؟
به گفته پژوهش‌گران، ممکن است افراد با ابتلای مجدد به بیماری کووید ۱۹ ریزش مو را دوباره تجربه کنند. به نظر می‌رسد که میزان ریزش مو به شدت بیماری و زمان بهبود آن بستگی دارد. هنوز مشخص نیست که چه افرادی بیشتر در معرض ریزش مو ناشی از بیماری کووید ۱۹ قرار دارند؛ اما به نظر می‌رسد افرادی که به نوع متوسط تا شدید بیماری دچار می‌شوند، بیشتر از دیگران ریزش مو را تجربه می‌کنند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افزایش التهاب بدن پس از مبتلا شدن به بیماری کووید ۱۹ یکی از دلایل ریزش مو در بیماران است.

دیگر دلایل ریزش مو چیست؟
ریزش مو ممکن است به دلایل مختلفی مانند کمبود مواد مغذی بدن، تغییرات هورمونی، استرس، عوامل محیطی و ژنتیکی رخ دهد. ریزش مو با توجه به علت آن ممکن است حاد یا مزمن، موقت یا دائمی باشد. به گفته متخصصان، ریزش مو به طور کلی یک بیماری به حساب نمی‌آید؛ بلکه نشانه کمبود ریزمغذی‌ها در بدن است. دلایلی مانند عملکرد ضعیف تیروئید، بیماری‌های خودایمنی، کمبود ویتامین B۱۲، سلنیوم، ویتامین D و آهن در درجه اول می‌تواند به صورت ریزش مو خود را نشان دهد.

چه زمانی باید نگران ریزش مو خود باشیم؟
ریزش مو مشکلی است که نمی‌توان به طور کامل مانع بروز آن شد، زیرا یک فرآیند طبیعی است و ممکن است برای همه افراد رخ دهد. به گفته متخصصان، ریزش بین ۵۰ تا ۸۰ تار مو در روز طبیعی است، اما در صورتی که این تعداد افزایش پیدا کند، موضوع نگران‌کننده خواهد شد. علاوه بر این، درصورتی‌که فرد دچار ریزش موی سکه‌ای شود، باید سریعاً به پزشک مراجعه کند. داشتن یک سبک زندگی سالم، مصرف مواد غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم می‌تواند به بهبود سلامت عمومی فرد کمک کند و مانع ریزش مو در افراد شود. در صورتی که افراد پس از ماه‌ها بهبود یافتن از بیماری کووید ۱۹ هنوز درگیر ریزش مو هستند، باید به پزشک مراجعه کنند.

منبع: ایمنا