به گزارش اکوایران، قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی برای عرضه در رینگ بازار فیزیکی بورس کالای ایران ظرف هفته جاری در روز یکشنبه سوم بهمن ماه با تعدیل نرخ در بخش قابل توجهی از محصولات و گریدها نسبت به قیمت پایه در هفته قبل اعلام شد. نرخ ارز نیمایی و نرخ جهانی این محصولات دو سیگنال تعیین‌کننده قیمت پایه عرضه این محصولات در این بازار است که ظرف این بازه زمانی هر دو سیگنال کاهشی بوده و همین موضوع زمینه افت نرخ پایه برای بخش قابل توجهی از گریدها به استثنا پلی‌اتیلن‌ها و پلی‌پروپیلن در محصولات پلیمری و بخشی از محصولات شیمیایی  را فراهم کرده است.

حمایت ارز نیمایی از کاهش قیمت پایه

بهای ارز نیمایی محاسبه شده در تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی برای عرضه در هفته جاری کاهشی 0.43 درصدی داشت؛ اگرچه این کاهش اندک بود اما از تضعیف قیمت پایه حمایت کرد. بررسی قیمت‌های پایه اعلامی برای محصولات پتروشیمیایی و مقایسه با نرخ پایه در هفته قبل حاکی از تضعیف نرخ به مراتب بالاتر در اغلب گریدها است که علت این موضوع را باید در تعدیل نرخ در بازارهای جهانی جستجو کرد.

عقبگرد 5 درصدی بهای PVC با سیگنال‌های جهانی

ظرف یک هفته‌ اخیر نرخ عرضه انواع گرید PVC در بازار فیزیکی بورس کالای ایران کاهشی 5 درصدی داشت. این عقب‌نشینی نرخ عمدتا متاثر از تضعیف قیمت در بازارهای جهانی بود. بهای پی‌وی‌سی ظرف یک ماه اخیر عمدتا در مسیر کاهش نرخ قدم برداشته است. بهای این محصول تحویل بنادر خاور دور در یک هفته اخیر کاهشی حدود 70 دلاری داشت و به کمترین نرخ ظرف 5 ماه اخیر رسید. با این وجود اوج‌گیری بهای نفت در بازارهای جهانی و تثبیت چند هفته‌ای قیمت در سطوح فعلی می‌تواند زمینه رشد قیمت این محصول در هفته‌های آینده را فراهم کرده و از این منظر زمینه رشد قیمت پایه در میان مدت را فراهم کند.

اوره و آمونیاک پیش‌قراولان سقوط نرخ

در بخش محصولات شیمیایی اوره و آمونیاک بیشترین تعدیل نرخ را ظرف یک هفته اخیر داشتند؛ به نحوی که قیمت پایه آمونیاک ظرف این بازه یک هفته‌ای عقبگردی 9.99 درصدی و اوره نیز سقوطی 11.7 درصدی داشت. تضعیف تقاضا در بازارهای جهانی مهم‌ترین دلیل سقوط پرشتاب بهای اوره و آمونیاک در رینگ شیمیایی بورس کالای ایران ظرف هفته اخیر بود.