شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#منابع

تشدید حکم فعال زندانی در عربستان


تشدید حکم فعال زندانی در عربستان

منابع خبری از تشدید حکم صادره علیه یک فعال حقوق بشری سعودی خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دادگاه عربستان سعودی حکم حبس «محمد الحضیف» فعال و دانشگاهی سعودی را تشدید و حکم جدیدی را به 13 سال حبس برای وی صادر کرد.

به گزارش حساب کاربری «بازداشت شدگان آزادی بیان» مقامات سعودی حکم قبلی صادر شده علیه الحضیف را دستکاری و آن را لغو کرده و حکم جدیدی به 13 سال زندان صادر کردند.

تصمیم دادگاه برای افزایش مجازات، دومین تصمیم برای «الحضیف» است.پیش از این یک دادگاه سعودی در فوریه 2021، تصمیم به افزایش مجازات از 5 سال به 9 سال گرفت.

الحضیف قرار بود در پایان فوریه گذشته آزاد شود.

بسیاری از فعالان و سازمان‌های حقوق بشری این اقدام مقامات سعودی را محکوم کردند و هشتگ‌هایی تحت عنوان « محمد الحضیف را نجات دهید» را راه‌اندازی کردند و خواستار آزادی وی و بسیاری از زندانیان سیاسی در بند رژیم آل سعود شدند.

نیروهای امنیتی عربستان در 19 مارس 2016، پس از بازگشت این نویسنده و فعال سعودی از ترکیه، او را بازداشت کردند. وی در برخی رسانه‌ها از جمله روزنامه «الریاض»، مجله «المغترب»، مجله «الامل» و شبکه‌های «المجد» و «الرسالة»، «العربیه‌» و چندین شبکه دیگر فعالیت داشت و چندین کتاب نوشته است.

دادگاهی در عربستان سعودی در ابتدا محمد الحضیف را به اتهام اهانت به کشور دوست (اشاره به امارات و مصر) به پنج سال زندان محکوم کرد.

الحضیف پیش از این نیز در سال 1994 به مدت چهار سال به دلیل فعالیتهای مربوط به حمایت از حقوق شهروندان سعودی زندانی شده بود. این بار وی به دلیل اهانت به امارات و مصر بازداشت شد. وی پیش از بازگشت از ترکیه، در صفحه توئیترش درباره سفر «احمد الزند» وزیر دادگستری سابق مصر به امارات نوشته بود: سفر به بزرگترین زباله‌دان جهان. این پست موجب شد که عربستان وی را بازداشت و به اتهام تعرض به دولت‌های همسایه محاکمه کند.

نهادهای حقوق بشر اعلام کرده اند که از زمان قدرت گرفتن بن سلمان در عربستان سعودی، اوضاع حقوق بشر در این کشور به شدت وخیم شده و این مسأله سؤالاتی را در خصوص چرایی افزایش اقدامات امنیتی در عربستان همزمان با قدرت گرفتن بن سلمان به وجود آورده است.

سازمان بین‌المللی «فریدوم» وضعیت دموکراسی در کشورهای سراسر جهان را بر اساس 25 شاخص مورد بررسی قرار داده که در میان کشورهای عربی عربستان سعودی در سایه سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم آل سعود و عدم وجود یک نظام دموکراتیک در آن، وضعیت مطلوبی از نظر آزادی بیان و دموکراسی ندارد.

از جمله سایر روش‌های سرکوب آزادی بیان در عربستان اعمال محدودیت در اخذ گذرنامه و یا لغو آنها برای کنترل رفت و آمد شهروندان به خارج از کشور، هک تلفن همراه با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی و تهدید اعضای خانواده فعالان اجتماعی مقیم خارج کشور می باشد.

انتهای پیام/