شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه#کره جنوبی

واکنش تند روسیه به بلوکه شدن پول‌های ایران در کره جنوبی

ایسنا/ نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین به اظهارات یک‌ عضو لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» درباره آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی واکنش نشان داد.

واکنش تند روسیه به بلوکه شدن پول‌های ایران در کره جنوبی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در قبال واکنشی که ریچارد گلدبرگ‌ یک مقام پیشین آمریکایی و عضو لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» به آزادسازی بخشی از بدهی کره جنوبی به ایران در قالب پرداخت بدهی معوقه ایران به سازمان ملل برای حق عضویت آن انجام داده است، گفت: درست گفتید که پول‌های بلوکه‌شده متعلق به ایرانند. این مبالغ با نقض قوانین بین‌المللی بلوکه شده بودند.

اولیانوف در واکنش به اظهارات گلدبرگ در این باره که در صفحه توییترش نوشته بود، « بانک مرکزی و شرکت نفت ایران تحت تحریم‌های تروریستی آمریکا قرار دارند»، گفت: بله می‌دانم. اما این کار غیرقانونی انجام شده و ناقض قوانین بین‌المللی بود. پول‌های ایران در نتیجه تهدید کره جنوبی به اعمال تحریم‌ بر آن، در این کشور بلوکه شده بود. ظالمانه است. عملا دزدی بود.

این دیپلمات روسی در ادامه در واکنش به به این گفته گلدبرگ که «با توجه به برنامه‌ای که برای اوکراین دارید، دیدگاهتان راجع به تحریم‌های آمریکا نه تعجب‌آور است و نه درست و قابل‌ قبول»، بیان کرد: چه ارتباطی میان ایران و اوکراین وجود دارد؟ ما چه برنامه‌ای برای اوکراین داریم؟ شما فکر می‌کنید برنامه‌های ما را بهتر بلدید. متاسفم، نمی‌توانم در چنین بحث بی‌معنی سطح پایینی از نظر فکری مشارکت کنم. فقط می‌توانم تکرار کنم که بلوکه کردن پول‌های‌ایران در کره جنوبی، غیرقانونی است.

اولیانوف همچنین درباره گمانه‌زنی ارتباطی میان سیاست روسیه در قبال ایران و اکراین، گفت: برخی در غرب و ایران مدعی هستند ارتباطی میان ایران و اوکراین در سیاست خارجی روسیه وجود دارد. در واقعیت، این دو هیچ‌ وجه اشتراکی ندارند. من به عنوان رئیس هیات روسیه در مذاکرات وین، از این بابت مطمئنم. ولی آن‌ها مسلما می‌توانند به گمانه‌زنی ادامه دهند.

اظهارات گلدبرگ‌ و و اولیانوف درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در پی این مطرح می‌شود که مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به تازگی تایید کرد که بدهی معوقه ایران به سازمان ملل پرداخت شده است و به محض وصول در نیویورک، حق رای کشورمان باید طبیعتا در آغاز هفته [دوشنبه] بازگردد.

بر اساس گزارش شبکه بلومبرگ، وزارت اقتصاد و دارایی کره جنوبی اعلام کرده که این کشور ۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرده است.

پیش‌تر به دلیل تحریم‌های آمریکا و عدم پرداخت حق عضویت، حق رای ایران در این نهاد به حال تعلیق درآمده بود.