شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت بهداشت

اختصاصی | برنامه های وزارت بهداشت برای حمایت از آلزایمری ها

اختصاصی | برنامه های وزارت بهداشت برای حمایت از آلزایمری ها

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت با بیان اینکه اختلالات شناختی از سنین زودتر از سالمندی شروع می شود و اگر مداخلاتی چون تغذیه، فعالیت بدنی و سلامت روان را بتوانیم داشته باشیم، افراد دیرتر وارد فاز جدی آلزایمر می شوند، مطرح کرد: با اساتید دانشگاه برنامه ای به نام "دانشگاه سالمندی" داریم، اساتید فقط برای دانشجویان در کلاس تدریس نکنند و در همین برنامه های کوتاه، مطالبی را در خصوص سالمندی به مردم به زبان ساده ارائه کنند.

دکتر محسن شتی با اشاره به اینکه الان در کشور حدود 10 درصد سالمند داریم که امکان دارد درصد زیادی از آن ها به دمانس مبتلا باشند و حتی ندانند، به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: اختلالات شناختی از سنین زودتر از سالمندی شروع می شود و اگر مداخلاتی چون تغذیه، فعالیت بدنی و سلامت روان را بتوانیم داشته باشیم، افراد دیرتر وارد فاز جدی آلزایمر می شوند.

وی خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر ما برای همه ی پزشکان خانواده دوره پودمانی برگزار کردیم که 40 عنوان داشت و بحث دمانس و آلزایمر نیز به پزشکان عمومی و خانواده آموزش داده شد که باید چه اطلاعاتی در خصوص بیماران مبتلا به آلزایمر داشته باشند.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت افزود: همچنین برای سه گروه مختلف؛ پزشکان عمومی غیر از پزشکان خانواده، کارشناسان مختلف شهرستان ها و استان ها و سیاستگذاران و برنامه ریزان و مدیران دوره های آموزشی گذاشتیم که هم اکنون بیماری دمانس را تشخیص و درمان می کنند.

شتی گفت: سازمان بهداشت جهانی کتاب خوبی برای خانواده ها دارد برای مراقبت از بیمار دمانسی در خانه، زیرا آلزایمر بیماری ای است که به اعضای خانواده و مراقبت فشار زیادی وارد می کند و سلامت روان خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی اظهار داشت: این کتاب را برای ایران بومی کردیم و تا چند هفته دیگر حاضر و در کل کشور تکثیر می شود و در مراکز و سایر بخش ها به خانواده های دارای بیمار دمانسی ارائه می شود.

شتی تصریح کرد: قبل از اینکه فرآیندها و برنامه ها ادغام شود، نیروها و پرسنل و خانواده را توانمند می کنیم برای اینکه مراقبت خوبی از بیماری آلزایمر صورت گیرد تا اینکه برنامه هم توسط ادارات فنی ادغام شود.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: در خصوص موضوعاتی چون ورزش، تغذیه و سلامت روان بیماران آلزایمر نیز نزدیک 1000 صفحه محتوای آموزشی و خودمراقبتی آماده کرده ایم و آن ها نیز کتاب ها و کتابچه هایشان نوشته شده و 70 تا از اساتید بنام کشور در آماده سازی محتواها تلاش کردند.

وی اضافه کرد: از این 1000 صفحه، فعلا 100 فیلم سه تا 4 دقیقه ای آماده شده و با رسانه و شبکه سلامت در حال مذاکره هستیم که برای مردم پخش شود. احتمالا این محتواها در سامانه ها و شبکه های مختلف اجتماعی منتشر می شود طوری که مردم بتوانند ببینند.

محسن شتی تأکید کرد: با اساتید دانشگاه برنامه ای به نام "دانشگاه سالمندی" داریم، اساتید فقط برای دانشجویان در کلاس تدریس نکنند و در همین برنامه های کوتاه، مطالبی را در خصوص سالمندی به مردم به زبان ساده ارائه کنند. در دو سال اخیر محتواهای مختلفی را برای آموزش سالمند و آموزش خانواده آماده کرده ایم و به مرور به سمت توزیع و تکثیر محتواها می رویم.

وی ادامه داد: مثلا در کتاب فعالیت بدنی، به تفکیک شرایط هر سالمند آمده که چه فعالیت بدنی ای را باید انجام دهد، زیرا سالمند هر تمرینی را نمی تواند انجام دهد چون امکان دارد به خودش آسیب بزند.

شتی با تاکید بر اینکه تلاش داریم که برنامه دمانس را وارد نظام شبکه کنیم، گفت: در اواخر دولت قبلی برنامه ملی دمانس را توسط وزیر به همه دانشگاه ها ابلاغ کردیم. این برنامه باید وارد شبکه بهداشت شده و در سامانه سیب ادغام شده و داده هایش جمع آوری شود.

وی مطرح کرد: در سال گذشته برنامه ی عملیاتی دمانس را در سطوح مختلف هماهنگ کردیم که نوشته شود، اینکه وظیفه بهورز، مراقب سلامت ، پزشک مراکز جامع سلامت چه وطایفی دارند و باید دمانس را تشخیص دهند و در صورت مشکوک بودن به متخصص نورولوژی و روانپزشک ارجاع بدهند.

شتی افزود: برای متخصص نورولوژی و روانپزشک هم گایدلاینی آماده شده برای اینکه چطور تشخیص را تایید و درمان مورد نظر را در نظر بگیرند. مباحث توانبخشی هم در آن برنامه ملی درج شد.

رئیس اداره سالمندان گفت: برای اجرایی شدن این برنامه لازم است که مرکز گسترش شبکه با کمک ادارات کل زیربط، کار ادغام این برنامه را در نظام شبکه انجام دهد که برنامه عملیاتی شود.

وی عنوان داشت: مثلا در حوزه سالمندی، 6 مشکل عمده یعنی دیابت، فشار خون، افسردگی، مشکلات تغذیه، سرطان ها شایع و سقوط در سالمندان را داریم که در نظام شبکه ادغام شده و وظایف هر بخشی مشخص است و اگر کسی مراجعه کند در این حوزه ها خدمت می گیرد.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت به بهداشت نیوز گفت: در خصوص دمانس و آلزایمر هم برنامه کامل نوشته شده که حاصل صدها ساعت کار کارشناسی در حوزه های درمان، بهداشت و توانبخشی و غیره است و مراحل ادغام آن در سیستم گسترش شبکه در حال انجام است و پس از این مرحله می توان آمار وضعیت دمانس را به طور دقیق و به تفکیک استان ها در کشور ارائه کرد و ما نیز به عنوان اداره سالمندان وظیفه اجرایی کردن برنامه را برعهده داریم.