هشدار صندوق بین المللی پول نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا

«کریستالینا جورجیوا» "مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول " (IMF) اعلام کرد که افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) می‌تواند همچون آب سردی بر پیکره وضعیت ضعیف اقتصادی در برخی کشورها باشد.

جورجیوا که از طریق ویدئو کنفرانس در رویداد مجازی داووس در روز جمعه صحبت می‌کرد، گفت افزایش نرخ‌ بهره در آمریکا می‌تواند پیامدهای مهمی برای کشورهایی با سطوح بالاتر بدهی دلاری داشته باشد.

وی افزود: «بنابراین «بسیار مهم» است که فدرال رزرو به وضوح برنامه های خود را برای جلوگیری از غافلگیری کشورهای متاثر اعلام کند». اقتصاددانان بر این باور هستند که نرخ‌های بهره بالاتر آمریکا می‌تواند خدمات بدهی‌های دلاری خود را برای کشورها گران‌تر کند.

جورجیوا اضافه کرد که بزرگترین نگرانی او برای کشورهای کم درآمد با سطوح بالای بدهی است و تاکید کرد که دو سوم آنها اکنون یا با "مشکلات بدهی" روبرو هستند و یا در خطر سقوط اقتصادی قرار دارند.

رئیس صندوق بین المللی پول با بیان اینکه نهاد ذیربطش انتظار دارد بهبود اقتصاد جهانی ادامه یابد، تاکید کرد که روند بهبود اقتصادی در حال از دست دادن شتاب خود است.

وی پیشنهاد کرد که تصمیم سال نو برای سیاستگذاران باید «انعطاف پذیری در سیاست» باشد و با توجه به خطراتی مانند افزایش تورم، همه‌گیری کووید-۱۹ و سطوح بالای بدهی، ادامه داد: «سال ۲۰۲۲ مانند عبور از یک مسیر پر از مانع است».

هشدار صندوق بین المللی پول نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا

صندوق بین المللی پول در ماه دسامبر (آذر) هشدار داده بود که بدهی جهانی در سال ۲۰۲۰ به ۲۲۶ تریلیون دلار رسید که بزرگترین افزایش یک ساله بدهی از زمان جنگ جهانی دوم است.

این در حالی است که قیمت ها در تعدادی از کشورها با سرعت شگفت انگیزی در حال افزایش هستند؛ تورم منطقه یورو در دسامبر به رکورد پنج درصد رسید، نرخ تورم بریتانیا در همان ماه به بالاترین حد خود در ۳۰ سال گذشته رسید و شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده با سریع ترین سرعت خود از ژوئن ۱۹۸۲ افزایش یافته است.