به گزارش اکو ایران، سی‌ان‌بی‌سی نوشت جورجیوا در کنفرانس ویدیویی در روز جمعه گفته ‌است افزایش نرخ بهره آمریکا می‌تواند برای کشورهایی که بدهی‌های دلاریِ کلانی دارند، اثرات چشمگیری داشته باشد.

به گفته جورجیوا، به همین خاطر «اهمیت بسیار بالایی» دارد که فدرال رزرو برنامه‌های سیاست‌گذاری خود را به صورت شفاف مشخص کند تا جلوی غافلگیری سایر کشورها و اقتصادها را بگیرد. افزایش نرخ بهره آمریکا می‌تواند هزینه بدهی‌های دلاری کشورها را بیشتر کند.

جورجیوا گفت پیام صندوق بین‌المللی پول برای کشورهایی که حجم بالایی از بدهی به شکل دلار دارند این است: «همین حالا اقدام کنید. اگر می‌توانید سررسیدها را تمدید کنید، لطفا این کار را انجام دهید. اگر عدم تطابق در ارز دارید، همین حالا وقتش رسیده که به آن رسیدگی کنید.»

او همچنین اضافه کرد که بزرگ‌ترین نگرانی‌اش برای کشورهایی با درآمد پایین است که حجم بالایی از بدهی‌های دلاری دارند. دو سوم از کل کشورهای با درآمدِ پایین در حال حاضر با بحران بدهی مواجه هستند یا در آستانه ورود به این بحران قرار دارند. یعنی تعداد این کشورها از سال 2015 تا کنون دو برابر شده‌است.

سرعت بهبود کند می‌شود

به گفته جورجیوا، صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد که روند بهبود اقتصاد جهانی ادامه پیدا کند اما در عین‌حال تاکید دارد که این روند، آهسته‌تر شده و سرعت خود را از دست داده ‌است.

او همچنین تاکید کرد که سیاست‌گذاران باید «انعطاف در سیاست‌گذاری» را در سال جدید در دستور کار خود قرار دهند. براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، سطح بدهی جهانی در سال 2020 به 226 تریلیون دلار رسید. اکنون تداوم حضور همه‌گیری و خیزش نرخ تورم، زنگ خطر را در این زمینه به صدا در آورده‌است.

نکته‌ای که جورجیوا روی آن تاکید دارد این است که مشکل هر کشوری نیازمند نسخه‌ای مجزاست. او می‌گوید در سال 2020 همه می‌توانستند سیاست‌گذاری مشترک داشته باشند چرا که همگی با مشکلی مشابه دست‌وپنجه نرم می‌کردند. اما اکنون هر کسی باید سیاست خودش را برای مقابله با بحران داشته باشد چرا که شرایط پیچیده‌تر و ویژه‌تر شده‌است.