شهر خبر

تاثیرات منحصر به فرد هیالورونیک اسید (HA) بر پوست

تاثیرات منحصر به فرد  هیالورونیک اسید (HA) بر پوست

هیالورونیک اسید (Hyaluronic Acid) ماده‌ای است که به‌طور طبیعی در نقاط مختلف بدن مانند چشم‌ها، پوست و مفاصل یافت می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، هیالورونیک اسید رطوبت را در خود نگه داشته و باعث لغزنده شدن بافت‌ها و مفاصل بدن می‌گردد. دانشمندان می‌توانند این ماده را به کمک باکتری‌ها در محیط آزمایشگاهی تولید کنند. این نسخه آزمایشگاهی به طیف وسیعی از عملکردهای بدن کمک می‌کند. نزدیک به نیمی از هیالورونیک اسید بدن در پوست وجود دارد؛ به گونه‌ای که ترکیب اصلی ساختار پوست محسوب می‌شود و به پوست ما ظاهری پُر و شاداب می‌دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینید که چگونه می‌توانید این ماده شگفت‌انگیز را به روتین پوستی خود اضافه کنید و زیبایی و سلامت را برای پوست‌تان به ارمغان بیاورید.

فواید هیالورونیک اسید (HA) برای پوست

هیالورونیک اسید تنها یک ترکیب جدید نیست که مصرف آن امروزه فراگیر شده باشد. این ماده یکی از ترکیبات اصلی برای روتین مراقبت از پوست شما محسوب می‌شود. HA خواص بسیاری برای پوست دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    ضد پیری
    مرطوب‌کننده
    ترمیم‌کننده زخم
    ضد چین ‌و چروک
    ترمیم‌کننده اگزما
    برطرف‌کننده قرمزی پوست صورت
    افزایش‌دهنده خاصیت کشسانی پوست

چه چیزی HA را منحصربه‌فرد می‌کند؟

هیالورونیک اسید می‌تواند تا ۱۰۰۰ برابر وزن خود به مولکول‌های آب متصل شود. به ‌عبارت ‌دیگر این مولکول می‌تواند مانند یک جذب‌کننده رطوبت (هومکتانت) عمل کند، مولکول‌های آب را در سطح پوست نگه دارد و از این طریق پوست را هیدراته و شفاف نماید. اکنون زمان آن رسیده است که به شکل دقیق‌تری با خواص هیالورونیک اسید برای پوست آشنا شویم.

    آبرسانی پوست

هر زمان که درباره پوست شاداب صحبت می‌کنیم، منظور ما پوستی حاوی آب فراوان است. آبرسانی از راه نوشیدن آب کافی هم ممکن است، اما حفظ این آب در لایه‌های پوستی اهمیت ویژه‌ای دارد. شاید شما هم عبارت اتلاف آب ترنس اپیدرمال یا به‌ اختصار TEWL را شنیده باشید. این عبارت در واقع یک اصطلاح تخصصی است که مقدار آب تبخیرشده از سطح پوست را بیان می‌کند.

هنگامی ‌که محصولی از هدررفت آب از سطح پوست جلوگیری می‌کند، به این معناست که این محصول از طریق مهار تبخیر آب از سطح پوست، آن را هیدراته نگه می‌دارد. هیالورونیک اسید نیز از طریق چنین مکانیسمی باعث کاهش سرعت تبخیر آب از پوست و حفظ شادابی آن می‌شود.


    ترمیم زخم

چندین مطالعه علمی نشان داده‌اند که این ماده علاوه بر خاصیت آبرسانی مؤثر، از قابلیت ترمیم زخم نیز برخوردار است. هیالورونیک‌اسید، پوست را مرطوب نگه داشته و به روند بازسازی بافت دخیل در بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. نتایج یک مطالعه انجام‌شده در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که استفاده از این ماده روی زخم سبب تسکین التهاب شده و روند ترمیم بافت را نیز تنظیم می‌کند.

    لطافت و صافی پوست

هنگامی که فرد -به‌ویژه با بالا رفتن سن- متوجه تغییراتی در پوست خود می‌شود، نه تنها از جنبه زیبایی، بلکه از نظر روانی و اجتماعی نیز ممکن است دچار عوارض ناخوشایندی شود. مطالعه‌ای در این زمینه حاکی از آن است که هیالورونیک اسید می‌‌تواند باعث کاهش زبری پوست شده و قابلیت کشسانی آن را افزایش دهد.


    اثرات ضد پیری

همان‌طور که اشاره شد، نزدیک به نیمی از هیالورونیک اسید بدن در پوست یافت می‌شود و بنابراین کاهش این مقدار به دلایل مختلفی مانند قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش، می‌تواند سبب بروز چین‌ و چروک‌های پوستی شود. این ماده به میزان قابل‌‌توجهی عمق چین ‌و چروک‌ها را کاهش داده و باعث افزایش قوام و کشسانی پوست می‌شود. در یک مطالعه علمی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، از خانم‌های شرکت‌کننده خواستند که از هیالورونیک اسید به طور مرتب دو بار در روز به مدت ۸ هفته استفاده کنند. بر اساس نتایج این مطالعه، عمق چین ‌و چروک‌های پوستی افرادی که از هیالورونیک اسید استفاده کرده بودند، تا ۴۰ درصد کاهش یافته و قوام و کشسانی پوست آن‌ها نیز تا ۵۵ درصد بیشتر شده بود.

    کاهش درماتیت (التهاب پوست)

هیالورونیک اسید می‌تواند به بهبود علائم اگزمای خفیف تا متوسط کمک کند. بر اساس نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱، برای بهبود علائم اگزما، مصرف هیالورونیک اسید به صورت فوم بسیار خوشایندتر و مؤثرتر از کرم‌های امولسیونی حاوی سرامید بوده است.

چگونه باید از هیالورونیک اسید استفاده کرد؟

همیشه بهترین راه این است که دستورالعمل روی محصول را بخوانید و محصول را به‌‌آرامی و به‌تدریج استفاده کنید. به ‌طور کلی به دلیل احتمال آلرژی‌زایی بسیار پایین، شما می‌توانید با آرامش خاطر از محصولات حاوی این ماده، طبق دستورالعمل آن‌ها استفاده کنید.