به گزارش اکوایران، پس از دیدار آنتونی بلینکن و سرگئی لاوروف وزرای خارجه آمریکا و روسیه دیپلمات‌های ارشد ایدو کشور این سیگنال را دادند که مذاکرات ادامه خواهد یافت، حتی اگر روسیه نیروهای بیشتری را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کند و ایالات متحده تأمین تسلیحات جدید برای کیف را تصویب کند.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، درحالیکه هر دو طرف در تلاش هستند تا تنش ها را کنترل کنند، ایالات متحده گفت که به درخواست های روسیه به صورت مکتوب پاسخ خواهد داد. ایالات متحده و روسیه روز جمعه توافق کردند که در بن بست بر سر اوکراین، دیپلماسی را زنده نگه دارند، حتی در حالی که هر دو طرف به افزایش مخاطرات نظامی در زمین بازی ادامه می دهند.

هر دو طرف گفتند که دیپلمات ها قصد دارند پس از آن دوباره صحبت کنند و در را برای گفتگوی دیگری بین رئیس جمهور بایدن و رئیس جمهور ولادیمیر وی. پوتین برای تلاش برای حل بحران باز گذاشتند.

لاوروف نشست 90 دقیقه ای روز جمعه در ژنو را "یک بحث مفید و صادقانه" توصیف کرد، در حالی که آقای بلینکن آن را "مستقیم، تجاری و غیر جدل‌آمیز" خواند.

ایران، چین، و روسیه رزمایش دریایی مشترک برگزار کردند

بلینکن گفت: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که هفته آینده بتوانیم نگرانی‌ها و ایده‌های خود را با جزئیات بیشتر و مکتوب با روسیه در میان بگذاریم. ما انتظار نداشتیم که هیچ پیشرفتی امروز اتفاق بیفتد، اما معتقدم که اکنون در مسیر روشن تری از نظر درک نگرانی های یکدیگر قرار داریم».

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران در واشنگتن گفت: «رئیس‌جمهور این آخر هفته با تیم امنیت ملی‌اش به کمپ دیوید می‌رود تا در مورد وضعیت صحبت کند - برخی مجازی و برخی شخصاً آنجا خواهند بود. ما همچنین به رایزنی با متحدان و شرکای خود ادامه خواهیم داد تا هفته آینده به صورت مکتوب به درخواست‌های روسیه پاسخ دهیم.»

اما در اوکراین و اطراف آن، تنش ها همچنان افزایش یافت. روسیه نیروها، زره‌پوش‌ها و سیستم‌های ضدهوایی پیشرفته بیشتری را به سمت بلاروس، متحد روسیه و همسایه شمالی اوکراین می‌فرستد و  ایالات متحده به استونی، لتونی و لیتوانی اجازه داده است که موشک های ضد هوایی استینگر را به نیروهای اوکراینی ارسال کنند، و این امر به موازات تحویل موشک های ضد تانک Javelin به اوکراین را که بریتانیا از این ماه آغاز کرد، صورت می‌گیرد. وزارت امور خارجه همچنین این هفته تایید کرد که دولت بایدن 200 میلیون دلار کمک نظامی دفاعی اضافی به اوکراین را تصویب کرد.

c7fff2a500e56907a99149c1a3c35b2fbf4e294c

بحران اوکراین به نقطه غیرقابل برگشت نزدیک می‌شود

در همین زمینه استفن کالیسون تحلیلگر CNN هشدار داد که «تشدید جنگ روانی بین ایالات متحده و روسیه بر سر اوکراین به سرعت به نقطه ای نزدیک می شود که در آن خروج صلح آمیز از یک بحران با پیامدهای دنیای واقعی برای آمریکایی ها غیرممکن است».

وی نوشت: «جو بایدن، با حمایت تمام عیار نمادین ائتلاف غربی، در رویارویی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، که از اوکراین به عنوان گروگان استفاده می کند تا تلاش کند ایالات متحده را مجبور به مذاکره مجدد در مورد نتیجه حل شده جنگ سرد کند، گرفتار شده است. هیچ یک از این دو مرد پلک نمی‌زنند. با توجه به مخاطرات سیاسی عظیمی که هر دو شرط بندی کرده اند، انجام این کار ممکن است غیرممکن باشد».

بحران اوکرانی / مذاکرات

با باور وی، واقعیت این است که دو قدرت برتر هسته‌ای جهان در حال انجام پرتنش‌ترین آزمون اراده‌های خود از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی هستند. حمله روسیه به اوکراین می تواند بزرگترین درگیری ارتش‌های متعارف منظم در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را به همراه داشته باشد.

برخی تحلیلگران بر این باورند که رهبر روسیه در حال بلوف زدن است و تهدید تهاجم را برای به دست آوردن امتیاز در مذاکرات با ایالات متحده ایجاد کرده است. برخی دیگر تلاشی برای بی‌ثبات کردن اوکراین می‌بینند، مگر اینکه یک حمله یا بازی ملی‌گرایانه برای محبوبیت در داخل کشور انجام شده باشد.

اما پوتین همچنین ممکن است ضعف در ایالات متحده و تفرقه در اروپا را احساس کند و به این فکر کند که اگر می‌خواهد امیدهای اوکراین به آینده‌ای غرب‌گرا را از بین ببرد، اکنون زمان آن فرا رسیده است. از آنجایی که ایالات متحده خواسته های او را رد می کند، و اینگونه که اعتبار او در این بحران پیچیده شده است، بعید به نظر می رسد که او فقط وسایل خود را جمع کند و به خانه برود.

بحران اوکراین / احتمال جنگ غرب و روسیه جدی است

چرا اوکراین برای پوتین مهم است

برای درک این تصمیم، لازم است درک کنیم که چرا اوکراین برای رهبر روسیه اینقدر مهم است. برای افسر سابق KGB، سقوط اتحاد جماهیر شوروی یک فاجعه تاریخی بود. او گسترش ناتو به شرق را تحقیر یک تمدن بزرگ تفسیر کرد. این توضیح می‌دهد که چرا او خواستار امتیازاتی شده است که بایدن هرگز نمی‌تواند بپذیرد - از جمله اطمینان از اینکه اوکراین هرگز به ناتو نمی‌پیوندد و درخواست برای خروج نیروهای غربی و تسلیحات از کشورهای سابق پیمان ورشو مانند لهستان و رومانی که به نظر او تهدیدی برای امنیت روسیه است.

در حدود یک دهه گذشته، پوتین به دنبال بازآفرینی حوزه نفوذ قدیمی روسیه بر کشورهای شوروی سابق مانند اوکراین بوده است. این طرح منجر به الحاق کریمه، سرزمین مستقل اوکراین، در سال 2014 شد. اخیراً، پوتین از سرکوب اعتراضات سیاسی در بلاروس و قزاقستان حمایت کرد. با توجه به رژیم خودکامه خود او، همچنین واضح است که دموکراسی پر رونق، مرفه و غربگرا در اوکراین غیرقابل تحمل است.

بحران اوکراین / احتمال جنگ غرب و روسیه جدی است