شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جایزه#همزمان

جایزه فرهنگی اسباب بازی" هفت سنگ" فراخوان داد


جایزه فرهنگی اسباب بازی" هفت سنگ" فراخوان داد

همزمان با سالگرد تأسیس بخش اسباب بازی موزه عروسک‌های ملل و روز جهانی خانواده، جایزه فرهنگی اسباب بازی هفت سنگ برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «هفت سنگ» جایزه‌ای است که بخش اسباب‌بازی موزه عروسک‌های ملل سالانه برای تشویق طراحان و تولیدکنندگان به خلق اسباب بازی فرهنگی اعطا می‌کند. این جایزه یک لوح سپاس و نشان هفت سنگ است که در روز 25 اردیبهشت همزمان با سالگرد تأسیس بخش اسباب بازی موره عروسک های ملل به پدیدآورندگان و تولیدکنندگان منتخب در چهار بخش داده می‌شود.

بخش اول با عنوان ایده‌های نو مربوط به ایده‌پردازی و نمونه‌سازی اسباب‌بازی‌هایی بر پایه مؤلفه‌های فرهنگی ایران است. بخش دوم طراحی و تولید است که در این بخش طراحی، تولید و عرضه اسباب‌بازی‌هایی بر پایه مؤلفه‌های فرهنگی ایران در بازار است و بخش سوم ایده‌های نو با موضوع ویژه سال 1401 با نمونه‌سازی اسباب‌بازی‌هایی با موضوع صنایع دستی ایران در نظر گرفته شده و بخش چهارم اسباب‌بازی‌های طراحی، تولید و عرضه شده در بازار با موضوع صنایع دستی ایران است.

علاقه‌مندان به شرکت در بخش‌های اول و سوم می‌توانند پیش از طراحی و ساخت نمونه، در کارگاه آموزشی آشنایی با اسباب‌بازی‌های فرهنگی، از ایده تا اجرا، در دو جلسه به شکل آنلاین ثبت‌نام کنند و با اصول و معیارهای طراحی و ساخت یک اسباب‌بازی فرهنگی آشنا شوند. پس از اتمام کارگاه شرکت‌کنندگان می‌توانند از مشاوره کارشناسان جایزه هفت سنگ، برای ساخت آثار خود بهره ببرند و نمایشگاهی از آثار منتخب در روز 25 اردیبهشت 1401 در موزه عروسک‌های ملل به مدت 5 روز برپا خواهد شد. به طراحان و سازندگانی که آثارشان به نمایشگاه راه یافته است گواهی حضور در نمایشگاه داده می‌شود.

اسباب‌بازی‌های فرهنگی، به اسباب‌بازی‌هایی گفته می‌شود که بر پایه مؤلفه‌های فرهنگ ایران طراحی و تولید می‌شود. این مؤلفه‌ها عبارتند از  هنر و صنایع دستی، پوشاک و زیورها، معماری، ادبیات، خوراک، دین و مذهب،  آیین‌ها و مراسم، باورها، دانش بومی، رقص و موسیقی. ابعاد و اندازه آثار محدودیتی ندارد و مواد و روش‌های تولیدی محدودیتی ندارد. هر اثر باید دارای بسته‌بندی و راهنمای مناسب باشد. محصولات ارسالی در بخش تولید باید در تیراژ مناسب تولید و در بازار پخش شده باشد.

اسباب‌بازی‌های نمونه‌سازی شده باید به طور کامل و همراه شناسنامه اسباب بازی (همراه نمونه)  به دبیرخانه ارسال شوند.

شناسنامه دارای عناوین و مشخصات نمونه اسباب‌بازی، نام اسباب بازی، نام و نام خانوادگی طراح یا شرکت، سال ساخت، موضوع اسباب بازی (مؤلفه فرهنگی که بر پایه آن ایده‌پردازی کرده‌اند)، گروه سنی، مواد و روش تولید، روش بازی، کارکرد اسباب بازی، شماره تماس و نشانی الکترونیکی باشد.

معیارهای داوری جایزه هفت سنگ به این شرح است که سنگ اول نوآوری و خلاقیت در طراحی و ساختار، سنگ دوم استفاده مناسب و درست از مواد در ساخت و تولید، سنگ سوم بیان ساده و  گویای روش بازی در طراحی، سنگ چهارم توجه به ویژگی‌های بازی در طراحی، سنگ پنجم قابلیت درک و فهم برای مخاطب باتوجه به نیازهای او، سنگ ششم تصویرسازی، طراحی گرافیک و بسته بندی مناسب و سنگ هفتم امانتداری در برداشت از اثری (مکتوب یا محصول) و اشاره به اصل اثر است.

شیوه داوری و ارسال آثار به دبیرخانه جایزه هفت سنگ

مرحله اول: بررسی مجازی آثار

تمامی آثار، در بخش جایزه،  در مرحله اول به شکل مجازی بررسی خواهند شد. تصاویر و فیلم‌های معرفی آثار باید به شکل مجازی به آدرس ایمیلirantoysmumseum@gmail.com ارسال شوند و دارای ویژگی های زیر باشند:

_تصاویر کامل و گویا از آثار
_یک فیلم کوتاه یک دقیقه‌ای از معرفی اثر
_شناسنامه و راهنمای اثر با فرمت پی دی اف

مرحله دوم: داوری نهایی

آثار منتخب مرحله اول باید با بسته‌بندی، راهنمای کامل و شناسنامه اثر جهت داوری نهایی به دبیرخانه به آدرس زیر ارسال شوند:

تهران، خیابان سعدی شمالی، دروازه دولت، کوچه فیات، پلاک2

مرحله سوم: معرفی اثر برتر در هر بخش

4 اثر از 4 بخش جایزه  معرفی خواهند شد و لوح سپاس و نشان هفت سنگ را دریافت خواهند کرد.

زمانبندی جایزه هفت سنگ

مهلت ارسال آثار به شکل مجازی: 20فروردین 1401
مهلت ارسال اصل آثار منتخب: 30فروردین 1401
کارگاه‌های آموزشی از اجرا تا ایده: بهمن و اسفند 1400
اعلام نتایج داوری: 25 اردیبهشت 1401
نمایشگاه: 25 تا 30 اردیبهشت 1401

انتهای پیام/