شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس
در گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس بررسی شد؛

تحلیل بورس امروز ۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ / بازار به مسائل بنیادی توجه نمی کند

نوشته شده توسط هانا پاکمند در ۱۴۰۰/۱۱/۲ ساعت ۱۶:۰۱

معاملات بورس در اولین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت رشد دو هزار واحدی به محدوده یک ‌میلیون و ۲۸۱هزار واحد صعود کرد.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ به زعم عده‌ای از کارشناسان، بازار سرمایه برای خارج شدن از روند فعلی خود نیازمند اقدامات حمایتی از سوی صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت بازار است. به باور این دسته از تحلیلگران بورس در مقطع فعلی به مسائل بنیادی توجهی نداشته و دچار روند فرسایشی شده است.

نوید قدوسی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات بورس را مورد بررسی قرار داده و گفت: با پایداری روند نزولی در بازار، خروج پول و فشار فروش همچنان ادامه دارد. از طرفی دیگر جلسه ۳۰دی ۱۴۰۰ و گزارشات ۹ماهه خوب برخی شرکت‌ها نتوانست موثر واقع شود و بورس در جو منفی باقی ماند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در تعدادی از شرکت‌ها افت قابل توجهی در حاشیه سودها رقم خورد، فشار فروش در بازار رونق گرفت و برخی نمادها تا محدوده منفی پنج درصدی زیان ثبت کردند. اما همچنان می‌توان گفت معضل اصلی بورس بی‌اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه است. به طوری‌که این بی‌اعتمادی بسیاری از سهامداران را مجبور به خروج از بورس کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به جو غالب به نظر می‌رسد اگر حمایتی از بورس صورت نگیرد روند فعلی بازار ادامه خواهد یافت. زیرا بورس در مقطع فعلی به مسائل بنیادی توجهی نداشته و منفی‌های آن فرسایشی شده است. در چنین وضعیتی بسیاری از سهامداران تصمیم گرفته‌اند تحت هر شرایطی از بورس خارج شوند. یا حتی اگر وجه نقدی در اختیار دارند ترجیح می‌دهند نقد بمانند و وارد بازار نشوند.

قدوسی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت‌ها و اقداماتی مانند استفاده از صندوق تثبیت بازار و صندوق توسعه بازار می‌توانند روند فعلی را تغییر داده و رونق را به بورس برگردانند. در این صورت فروشندگان بازار به حداقل ممکن رسیده و جو منفی از بین خواهد رفت.